Beroep nachtportier

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Ondernemend

Vaardigheden

  • Reserveringen verwerken
  • Gasten begroeten
  • Gezondheids- veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven
  • Klachten van klanten afhandelen
  • Klantenservice verlenen
  • Aankomst en vertrek organiseren
  • Klantgegevens vastleggen
  • Betalingen verwerken
  • Vertrek uit een accommodatie afhandelen
  • De rekening aan het eind van de dag opmaken

Optionele kennis en vaardigheden

boodschappen doen voor klanten behoeften van klanten identificeren veiligheids- en bewakingsapparatuur bedienen klanten met bijzondere behoeften assisteren aan toerisme gerelateerde informatie verschaffen de toegankelijkheid voor gasten controleren bestellingen voor roomservice opnemen verkoopstrategieën ten uitvoer brengen alcohol- en drugsmisbruik detecteren een incidentenrapportage bijhouden beoordelen of een ruimte schoon is marketingstrategieën implementeren veiligheid van een hotel waarborgen

Loopbaanperspectief

Het beroep nachtportier behoort tot de beroepsgroep Receptionisten en telefonisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243900  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202423400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202427300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld