Beroep muziektherapeut

Muziektherapeut: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Ethiek specifiek voor beroepen in de gezondheidszorg

    Morele normen en procedures, specifieke ethische vragen en verplichtingen voor beroepen in de zorg, waaronder eerbiediging van de menselijke waardigheid, zelfbeschikking, geïnformeerde toestemming en vertrouwelijke omgang met patiëntgegevens.

  • Antropologie

    De studie van de ontwikkeling en het gedrag van mensen.

  • Klinische praktijk van muziektherapie

    Therapeutische en muzikale ondersteuning ter facilitering van een doeltreffende behandeling, aan de hand van muzikale interventies, van patiënten in een medische omgeving, zoals een kliniek.

  • Psychologische theorieën

    De historische ontwikkeling van counseling en psychologische theorieën, evenals de perspectieven en toepassingen, en interview- en counselingstrategieën.

  • Beginselen van psychotherapie

    De fundamentele beginselen en methoden die in de psychotherapie worden toegepast voor onderzoek en oplossen van verontrustend gedrag of verontrustende gevoelens.

  • Sociologie

    Het gedrag en de dynamiek van de groep, maatschappelijke tendensen en invloeden, menselijke migratie, etniciteit, culturen en hun geschiedenis en oorsprong.

  • Klinische geriatrie

    Geriatrie staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Medische studies

    De basiskennis en de terminologie van medische studies.

  • Psychopathologie

    De criteria van psychiatrische diagnoses, het gebruik van het ziekteclassificatiesysteem en de theorieën van psychopathologie. De indicatoren van functionele en organische aandoeningen en de soorten psychofarmacologische geneesmiddelen.

  • Psychiatrische diagnostiek

    De diagnosesystemen en -schalen die in de psychiatrie worden toegepast om de aard van een geestelijke gezondheidsprobleem bij volwassenen, kinderen en ouderen te bepalen.

  • Theorieën inzake muziektherapie

    De metatheorieën, theorieën en praktische concepten en interventies in muziektherapie en andere wetenschappelijke disciplines zoals geneeskunde, psychologie, psychotherapie, muziekwetenschap en muziekpedagogiek.

  • Geschiedenis van muziekinstrumenten

    De historische achtergrond en de chronologie van diverse muziekinstrumenten.

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

  • Toegepaste muziektherapie

    Uitingen, symptomen en oorzaken van ziekten en de manier waarop zij met muziektherapie kunnen worden behandeld.

  • Ontwikkelingsmogelijkheden van interventies door middel van muziektherapie

    De ontwikkelingsmogelijkheden, de motivatie en het effect op het menselijk denken, het bewustzijn en de acties en het belang ervan voor psychosociale en muzikaal-therapeutische tussenkomst.

  • Persoonlijke ontwikkeling

    De technieken en methoden voor het verbeteren van bewustzijn en identiteit en het ontwikkelen van talenten en het potentieel van mensen.

  • Methoden met vergelijkbare groepen

    De technieken die relevant zijn voor peer group onderwijs, waarbij elk lid wordt aangemoedigd een bepaald soort gedrag of informatie uit te drukken of te verspreiden.

  • Neurologie

    Neurologie staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Planningsbeginselen voor tussenkomsten met muziektherapie

    De internationale classificatiesystemen (ICD, DSM), klinische en psychologische diagnostiek en psychodynamica voor de planning van muziektherapie.

  • Muziektherapieprocessen

    De ontwikkelingsfase van een muziektherapieproces bestaande in het aannemen van patiënten die werden doorverwezen door zorgwerkers of onderwijzend personeel, het uitvoeren van een evaluatie via het bestuderen van medische of educatieve gegevens, het interviewen van de patiënt en het observeren van hoe hij of zij reageert op muziektherapietechnieken.

  • Gedragstherapie

    De kenmerken en grondslagen van gedragstherapie, die zich richt op het veranderen van ‘ongewenst of negatief gedrag van patiënten’. De gedragstherapie bestudeert het bestaande gedrag en de wijze waarop dit gedrag kan worden afgeleerd.

  • Cognitieve psychologie

    De geestelijke processen bij de mens, waaronder aandacht, geheugen, taalgebruik, perceptie, probleemoplossend vermogen, creativiteit en denken.

  • Interprofessionele communicatie in de psychosociale sector

    Kenmerken, middelen en communicatiekanalen die worden gebruikt door zorgverleners in de psychosociale sector, de gespecialiseerde terminologie en het soort ondersteuning.

  • Kindergeneeskunde

    De kindergeneeskunde is een medisch specialisme zoals vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Neonatologie

    De tak van kindergeneeskunde die zich bezighoudt met diagnose en behandeling van pasgeborenen.

  • Reflectie

    De manier om naar personen te luisteren, de belangrijkste punten samen te vatten en duidelijk te maken wat zij voelen om hen te helpen reflecteren over hun gedrag.

  • Palliatieve omgevingen

    De inrichting van de omgeving om de pijn te verlichten van patiënten die palliatieve zorg (verlichting in de laatste levensfase) nodig hebben.

  • Muziektherapieopleidingen

    De bestaande scholen die muziektherapie geven en het belang daarvan voor vooruitgang op dat gebied.

  • Soorten handicaps

    De aard en de soorten van handicaps die van invloed zijn op mensen, zoals lichamelijke, cognitieve, mentale, zintuiglijke, emotionele of met betrekking op de ontwikkeling, en de specifieke behoeften en toegangsvereisten van personen met een handicap.

  • Psychofarmacologie

    Kennen van de verschillende effecten van geneesmiddelen op gedrag, stemming en gedachten van de patiënt of cliënt.

  • Menselijke psychologische ontwikkeling

    De menselijke psychologische ontwikkeling gedurende de hele levensloop, theorieën inzake de persoonlijkheidsontwikkeling, culturele en ecologische invloeden, het gedrag van de mens, met inbegrip van ontwikkelingscrises, handicaps, uitzonderlijk gedrag en verslavend gedrag.

  • Soorten muziektherapieën

    De verschillende soorten muziektherapieën zoals actieve, receptieve en functionele muziektherapie.

Vaardigheden

  • Muziek gebruiken volgens de behoeften van patiënten

    Muziek, muziekinstrumenten en apparatuur selecteren en aanpassen om ze in overeenstemming te brengen met de sterkte kanten en behoeften van de patiënten.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Voldoen aan de eisen van terugbetalingsinstanties van de sociale zekerheid

    Ervoor zorgen dat de sessies voldoen aan de eisen van de nationale socialezekerheidsorganen en dat de vergoedingen aanvaardbaar zijn.

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Feedback geven over de communicatiestijl van patiënten

    Feedback geven over, reflecteren op, herformuleren en vertalen van de communicatie van patiënten.

  • Eigenschappen van muziek identificeren

    De elementaire, structurele en stilistische kenmerken van muziek uit verschillende perioden en culturen identificeren.

  • Vertrouwelijkheid van gegevens van gebruikers van gezondheidszorg verzekeren

    De vertrouwelijkheid van de informatie over de ziekte en de behandeling van de gebruikers van de gezondheidszorg in acht nemen en in stand houden.

  • Beëindigingsmethoden voor muziektherapie toepassen

    Besluit samen met de patiënt welke methoden moeten worden gebruikt om de sessies van muziektherapie af te sluiten.

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Muzikale improvisaties tijdens de therapie uitvoeren

    Muziek improviseren als reactie op wat de patiënt communiceert, om zo de individuele aard van de relatie tussen therapeut en patiënt te versterken. Instrumenteel, vocaal of fysiek improviseren om aan de therapeutische behoeften van de cliënt te voldoen.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Therapeutische behoeften van patiënten beoordelen

    Observeren en beoordelen van het gedrag, de houding en de emoties van de patiënt om te begrijpen of en hoe in zijn therapeutische behoeften kan worden voorzien met een specifieke vorm van therapie, het verzamelen en analyseren van informatie over de manier waarop de cliënt artistieke stimulansen maakt, erop reageert en zich ermee verhoudt. Deze informatie relateren aan andere aspecten van het leven van de patiënt.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Vooruitgang van gebruikers van gezondheidszorg gerelateerd aan een behandeling registreren

    De voortgang van de gebruiker van gezondheidszorg registreren door te observeren, te luisteren en resultaten te meten.

  • Gezondheidsvoorlichting bieden

    Empirisch onderbouwde strategieën ter bevordering van een gezond leven, ziektepreventie en beheer bieden.

  • Muziektherapiesessies in groep houden

    Het houden van muziektherapiesessies in groep om patiënten ertoe aan te zetten om klank en muziek te verkennen, en daarbij een actieve rol spelen in de sessies door te spelen, zingen, improviseren en luisteren.

  • Muziekinstrumenten bespelen

    Speciaal gebouwde of geïmproviseerde instrumenten gebruiken om muzikale geluiden te produceren.

  • Behandelingsstrategieën voor uitdagingen inzake menselijke gezondheid bieden

    Mogelijke behandelingsprotocollen identificeren voor de uitdagingen voor de menselijke gezondheid binnen een bepaalde gemeenschap in gevallen zoals besmettelijke ziekten met grote gevolgen op mondiaal niveau.

  • Muzikale kwaliteiten tonen

    Blijk geven van kennis, technische vaardigheden en gevoeligheid bij het uitvoeren van muziek op een van de belangrijkste instrumenten of met de stem.

  • Technieken toepassen om motivatie van patiënten te vergroten

    Via specifieke technieken en procedures van behandelingsbetrokkenheid de patiënt aanmoedigen om te veranderen en hem ervan overtuigen dat therapie kan helpen.

  • Behandelingsmethoden van muziektherapie toepassen

    Gebruik van verschillende actieve en open interventietechnieken in de muziektherapie, zoals zingen, bespelen van instrumenten, improvisatie of op basis van ritmische ervaringen.

  • Terugvalpreventie organiseren

    De patiënt of cliënt helpen bij het identificeren van en anticiperen op risicovolle situaties of externe en interne triggers. Hen ondersteunen bij het ontwikkelen van betere overlevingsstrategieën en back-upplannen voor het geval zich in de toekomst problemen voordoen.

  • Wetenschappelijke bevindingen integreren in de uitoefening van muziektherapie

    Maak gebruik van de informatie uit diverse wetenschappelijke bevindingen en van onderzoek om de dagelijkse praktijk te voeden en verbeteringen en innovatie in de therapeutische ingrepen teweeg te brengen gebruikt in de muziektherapie.

  • Aan muziektherapie verwante wetenschappen toepassen

    Psychologische of sociologische elementen gebruiken bij het aanbieden van de muziektherapie.

  • Gedrag van patiënten identificeren

    De functionele en disfunctionele gedragingen van patiënten analyseren en identificeren.

  • Beoordelingsmethoden voor muziektherapie toepassen

    Toepassen van specifieke muziektherapiemethoden en methoden voor cliëntbeoordeling en eventuele voorafgaande diagnose.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Voorlichten over preventie van ziekte

    Empirisch onderbouwd advies verstrekken over het vermijden van een slechte gezondheid, personen en hun verzorgers voorlichten over het voorkomen van ziekten en/of verbeteren van hun omgeving en gezondheidstoestand. Advies verstrekken over de vaststelling van risico’s die leiden tot een slechte gezondheid en helpen de veerkracht van de patiënten te vergroten met strategieën voor preventie en vroegtijdige interventie.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Theoretisch model van een zaak formuleren voor therapie

    Een individueel behandelingsplan opstellen, in samenwerking met de betrokkene, proberen om het af te stemmen op zijn of haar behoeften, situatie en behandelingsdoelstellingen, om de waarschijnlijkheid van therapeutisch voordeel te maximaliseren; rekening houden met alle mogelijke persoonlijke, maatschappelijke en systematische barrières die de behandeling kunnen tegenwerken.

  • Muziekensembles dirigeren

    De weg leiden in melodische, vocale of instrumentale sequenties.

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Evaluatiemethoden voor muziektherapie ontwerpen

    Methoden ontwerpen voor het evalueren en meten van de cliëntvoortgang en de effectiviteit van therapeutische strategieën binnen de muziektherapie.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Lesmateriaal over muziektherapie ontwikkelen

    Ontwikkelen van materialen om patiënten, zorgverleners, personeel en het publiek voor te lichten over muziektherapie.

  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen

    Een professionele en op feitenmateriaal gebaseerde beoordeling verrichten, doelen stellen, interventies uitvoeren en cliënten evalueren, rekening houdend met de ontwikkelings- en contextuele geschiedenis van de cliënten, binnen het eigen werkgebied.

  • Informatie over behandelde patiënten registreren

    De informatie over de voortgang van de patiënt tijdens de behandeling van de therapie nauwkeurig registreren.

  • Muziektherapiesessies plannen

    Een behandelplan opstellen, waarin mogelijke strategieën en muzikale ervaringen worden beschreven die nuttig kunnen zijn om tegemoet te komen aan de behoeften van de patiënt, door duidelijke doelstellingen vast te stellen voor de patiënten om een programma van werkzaamheden met de patiënt te bereiken en overeen te komen, dat op gezette tijden moet worden geëvalueerd.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Voldoen aan de eisen van wettelijke instanties

    Ervoor zorgen dat de toegepaste methoden en procedures in overeenstemming zijn met de voorschriften en vereisten van de wettelijk bevoegde autoriteit van de sector.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Reageren op voorvallen in muziektherapiesessies

    Significante voorvallen in muziektherapiesessies herkennen, interpreteren en op passende wijze erop reageren.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Zelfcontrole door gebruikers van gezondheidszorg aanmoedigen

    De gebruiker van de gezondheidszorg aanmoedigen om zelfcontrole uit te voeren door situatie- en ontwikkelingsanalyses over zichzelf uit te voeren. Bijstand verlenen aan de gebruiker van de gezondheidszorg om een zekere mate van zelfkritiek en zelfanalyse te ontwikkelen met betrekking tot zijn gedrag, acties, relaties en zelfbewustzijn.

  • Technische basis inzake muziekinstrumenten tonen

    Een geschikte basis tonen voor de technische werkzaamheden en de terminologie van muziekinstrumenten zoals stem, piano, gitaar en percussie.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Reacties van patiënten op therapie herkennen

    Reageren op significante veranderingen, patronen en gevaren in de reactie van de patiënt op de behandeling.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Evaluatiemethoden in muziektherapie implementeren

    Methoden implementeren voor het evalueren en meten van de cliëntvoortgang en de effectiviteit van therapeutische strategieën.

  • Muziektherapiemethoden toepassen

    Bestaande methoden, technieken, materialen en apparatuur voor muziektherapie toepassen in overeenstemming met de therapeutische behoeften van de patiënt en het reeds opgestelde behandelplan.

  • Therapeutische communicatietechnieken gebruiken

    Therapeutische communicatietechnieken gebruiken om de patiënt tijdens de therapiesessies te ondersteunen, aanmoedigen tot het beschrijven van percepties, hulp bieden, erkenning geven en verduidelijking of een beknopte samenvatting vragen.

  • Werkwijzen voor behandeling met muziektherapie evalueren

    Behandelingsplannen wijzigen en aanpassen op basis van de reactie van de patiënt op de behandeling.

  • Originele melodieën ontwikkelen

    Componeren voor begeleiding of voor solopartijen van vocale of instrumentale werken in verschillende muziekgenres.

  • Repertoire opvoeren voor therapeutische doeleinden

    Het passende doctorale repertoire in sessies voor muziektherapie uitvoeren, rekening houdend met de behoeften van de patiënt.

  • Aanwijzingen geven tijdens muziektherapiesessies

    Klanten tijdens muziektherapiesessies aanwijzingen geven, onder meer in de vorm van mondelinge hints en lichaamstaal.

  • Beëindigingsplan voor muziektherapie ontwerpen

    Creëren van de onderdelen van een beëindigingsplan voor de muziektherapie, dat conclusies geeft over de voortgang van de patiënt en de reden voor het beëindigen van de therapie.

  • Gezondheidswetenschappen toepassen

    Een breed scala aan biomedische, psychosociale, organisatorische, educatieve en maatschappelijke aspecten van gezondheid, ziekte en gezondheidszorg toepassen om de gezondheidszorg te verbeteren en de kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren

    Het verstrekken van nuttige informatie over beroepen in de gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat de juiste beleidsbeslissingen worden genomen.

  • Bewegingservaringen begeleiden

    Bijstand aan klanten of patiënten bij het verhuizen op een gestructureerde of geïmproviseerde manier voor bepaalde doeleinden.

  • Muziektherapiesessies beoordelen

    Evalueren en beoordelen van de muziektherapiesessies om de doeltreffendheid ervan te controleren en de planning van eventuele volgende sessies te vergemakkelijken.

Optionele kennis en vaardigheden

neurofysiologie seksuologie pedagogie psychosociologie ontspanningstechnieken cognitieve gedragstherapie vreemde talen gebruiken bij zorg filosofie psychoanalyse vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek repertoire ontwikkelen voor muziektherapiesessies victimologie zorgen voor gepaste administratie van afspraken psychoakoestiek

Loopbaanperspectief

Het beroep muziektherapeut behoort tot de beroepsgroep Fysiotherapeuten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202412100  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202410400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202422500  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  erg laag

Source: Sisyphus ODB