Beroep modellenmaker

Modellenmakers maken driedimensionale schaalmodellen of verschillende ontwerpen of concepten en voor diverse doeleinden, zoals modellen van menselijke skeletten of organen. Zij bevestigen ook de modellen op stands, zodat ze kunnen worden gebruikt voor hun uiteindelijke doel, zoals opname in onderwijsactiviteiten.

Modellenmaker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Ontwerpbeginselen

    Aspecten van een ontwerp, waaronder eenheid, schaal, verhouding, evenwicht, symmetrie, ruimte, vorm, textuur, kleur, licht, schaduw en congruentie en de toepassing ervan in de praktijk.

  • Kwaliteitsstandaarden

    De nationale en internationale voorschriften, specificaties en richtlijnen die ervoor zorgen dat de producten, diensten en processen van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor het beoogde doel.

Vaardigheden

  • Planlezen

    Blauwdrukken, machine- en procestekeningen lezen en begrijpen.

  • Technische tekeningen lezen

    De technische tekeningen van een product lezen die door de ingenieur gemaakt werden om verbeteringen voor te stellen, modellen van het product te maken of het te bedienen.

  • Briefings volgen

    De vereisten en verwachtingen interpreteren en daaraan beantwoorden, zoals besproken en overeengekomen met de klanten.

  • Productontwerpen ontwikkelen

    De eisen van de markt omzetten in productontwerp en -ontwikkeling.

  • Virtueel model van een product maken

    Maak een wiskundig of driedimensionaal gecomputeriseerd grafisch model van het product door gebruik te maken van een CAE-systeem of een rekenmachine.

  • Precisiemeetinstrumenten hanteren

    De grootte meten van een verwerkt deel bij de controle en markering ervan om na te gaan of het aan de norm voldoet, door gebruik te maken van twee en driedimensionale nauwkeurige meetapparatuur zoals een schuifmaat, een micrometer en een meetprofiel.

  • Componenten vastmaken

    Componenten volgens blauwdrukken en technische plannen aan elkaar vastmaken om zo subassemblages of eindproducten te maken.

  • CAD-software gebruiken

    Computer-aided design (CAD)-systemen gebruiken om te helpen bij de creatie, wijziging, analyse of optimalisering van een ontwerp.

  • Componenten uitlijnen

    Breng componenten op één lijn en leg ze klaar om ze op juiste wijze samen te stellen, in overeenstemming met blauwdrukken en technische plannen.

  • Fysiek model van een product bouwen

    Een model van het product met hout, klei of ander materiaal ontwikkelen door middel van hand- of elektrisch gereedschap.

  • Digitale illustratietechnieken gebruiken

    Tekeningen opstellen met behulp van programma’s en technieken voor digitale illustratie.

  • Schaalmodellen ontwerpen

    Ontwerpen van imitaties van producten zoals voertuigen of gebouwen die de afmetingen van het product nauwkeurig weergeven in een kleiner formaat.

  • Traditionele illustratietechnieken gebruiken

    Tekeningen maken met behulp van traditionele illustratietechnieken zoals aquarel, pen en inkt, airbrush, olieverf, pastel, houtgravure en linoleum.

Optionele kennis en vaardigheden

modellen voor decors maken elektronica prototypes ontwerpen verfgereedschap gebruiken elektriciteit oppervlakken met bramen glad maken 3d-printproces kunststof bewerken grafische 3d-computersoftware bedienen cnc-freesmachines bedienen technische ontwerpen aanpassen eindproducten monteren pleisterwerk bewerken gietprocessen miniatuursets bouwen kunststofproducten afwerken metaal bewerken bouwmaquettes maken 3d-modellering 3d-beeldvormingstechnieken toepassen miniatuursets ontwerpen mechanica verf mengen glad houtoppervlak maken 2d-kunstwerken creëren cnc-lasersnijmachines bedienen drukmaterialen

Source: Sisyphus ODB