Beroep Merkenmanager, productmanager
Managers productontwikkeling zijn verantwoordelijk voor het beheer van de levenscyclus van een product. Zij onderzoeken en ontwikkelen nieuwe producten naast het beheer van bestaande producten door middel van marktonderzoek en strategische planning. Productmanagers voeren marketing- en planningsactiviteiten uit om de winst te verhogen.
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Onderzoekend / Realistisch
Taken merkenmanager, productmanager
- Creëren en ontwikkelen van marketingstrategieën gebaseerd op beschikbare middelen, marktonderzoek en de (gewenste) identiteit van het merk.
- Actieve bijdrage leveren aan het marktonderzoek.
- Betrokken zijn bij het creatieve denkproces.
- Coördineren van activiteiten rondom uitvoering van de marketingstrategie.
- Nagaan of de strategie kosteneffectief is, goed het budget in de gaten houden.
- Aansturen overige marketing en promotieactiviteiten van een merk.
- Op de hoogte zijn en blijven van ontwikkelingen op het gebied van zijn merk.
Gerelateerde beroepen marketing
- Marktanalist
Loopbaanperspectief
Het beroep Merkenmanager, productmanager behoort tot de beroepsgroep Ingenieurs (geen elektrotechniek). Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 8900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 14600 | laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 23400 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | hoog |