Beroep meldkamercentralist

Meldkamercentralisten beantwoorden dringende oproepen aan het controlecentrum, nemen informatie over de noodsituatie, het adres en andere gegevens op en sturen de dichtstbijzijnde ziekenwagen of helikopter.

Meldkamercentralist: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Lokale geografie

    Het spectrum van fysieke en geografische eigenschappen en beschrijvingen van een lokaal gebied, via onder meer straatnamen.

  • Medische dispatch

    De concepten van een systeem voor medische verzending en het gebruik ervan, dat bestaat uit het uitvoeren van medische controlecriteria, het beantwoorden van noodoproepen en het exploiteren van via computers gesteunde overdrachtssystemen.

Vaardigheden

  • Personeelsplanning bij rampenbestrijding

    Planning van het personeel dat moet worden uitgezonden naar een noodlocatie in medische, brandweer- of politieoperaties.

  • Ziekenwagens uitsturen

    Hulpdiensten naar de aangegeven locatie sturen om steun te bieden aan personen die zich in een levensbedreigende situatie bevinden.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Verzendingssoftwaresystemen beheren

    Verzendingssoftwaresystemen beheren om taken zoals het genereren van werkorders, routeplanning en andere activiteiten uit te voeren.

  • Werken in multidisciplinaire teams voor spoedeisende zorg

    Werken met een verscheidenheid aan personen uit verschillende gezondheids- en niet-gezondheidsdiensten, zoals personeel van de ambulancecontrolekamer, paramedici, artsen en verpleegkundigen, alsook mensen van de brandweer en de politie.

  • Noodgevallen prioriteit geven

    Het risiconiveau van een noodsituatie bepalen en de verzending van ambulances naar noodsituaties in evenwicht brengen met het risico van een noodsituatie

  • Informatie van noodoproepen elektronisch registreren

    Registreren van de informatie die van bellers van noodoproepen wordt ontvangen in een computer voor verdere verwerking of registratie.

  • Stressbestendig zijn

    Een gematigde mentale toestand behouden en effectief presteren onder druk of ongunstige omstandigheden.

  • Noodoproepen beantwoorden

    Beantwoorden van oproepen van personen die zich in levensbedreigende situaties bevinden en die bijstand nodig hebben.

  • Ongeruste personen die een noodoproep doen ondersteunen

    Emotionele ondersteuning en begeleiding aan noodoproepers bieden, zodat ze de pijnlijke situatie het hoofd kunnen bieden.

  • Noodcommunicatiesystemen bedienen

    Efficiënt bedienen van gemeenschappelijke communicatiesystemen die in noodsituaties worden gebruikt, zoals mobiele zenders en ontvangers van het basisstation, draagbare zenders en ontvangers, repeaters, mobiele telefoons, piepers, automatische voertuigopsporingssystemen en satelliettelefoons, zoals vereist.

  • Mondelinge instructies overbrengen

    Transparante instructies verstrekken. Ervoor zorgen dat berichten correct worden begrepen en opgevolgd.

  • Advies geven aan personen die een noodoproep doen

    Geven van technisch of praktisch advies aan personen die een noodoproep doen voorafgaand aan de komst van de ambulance.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

Optionele kennis en vaardigheden

samenwerken met andere hulpdiensten professionele documentatie in de gezondheidszorg vertrouwelijkheid in acht nemen gezondheidszorg klantendiensten intercultureel bewustzijn tonen wetgeving inzake gezondheidszorg medische terminologie in vreemde talen communiceren met zorgverleners

Source: Sisyphus ODB