Beroep medisch-archiefmedewerker

Medisch-archiefmedewerkers organiseren patiëntendossiers, houden ze up-to-date en archiveren ze zodat ze beschikbaar zijn voor medisch personeel. Zij zetten medische informatie over van het papieren dossier van een patiënt naar een elektronisch sjabloon.

Medisch-archiefmedewerker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Documentenbeheer

    De methodologie om documenten op een systematische en georganiseerde manier te traceren, te beheren en op te slaan, evenals het bijhouden van de versies die door specifieke gebruikers zijn aangemaakt en gewijzigd (geschiedenis traceren).

  • Administratieve taken in een medische omgeving

    De medisch-administratieve taken, waaronder patiëntenadministratie, afsprakensystemen, patiëntgegevens en herhaalrecepten.

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

  • Gegevensbank

    De classificatie van databanken, met inbegrip van hun doel, eigenschappen, terminologie, modellen en gebruik, waaronder XML-databanken, documentgerichte databanken en volledige tekstdatabases.

  • Gezondheidszorg

    De structuur en functie van de gezondheidsdiensten.

  • Gegevensopslag

    De fysieke en technische concepten van de wijze waarop digitale gegevensopslag wordt georganiseerd in specifieke schema's op lokaal niveau, zoals harde schijven en willekeurig toegankelijke geheugens (RAM) en op afstand, via netwerken, internet of de cloud.

  • Medische terminologie

    De betekenis van medische termen en afkortingen, van doktersrecepten en diverse medische specialismen en het juiste gebruik ervan.

  • Klinische codering

    Het vergelijken van klinische verklaringen met standaardcodes van ziekten en behandelingen door het gebruik van een classificatiesysteem.

  • Professionele documentatie in de gezondheidszorg

    De in de beroepsomgeving van de gezondheidszorg toegepaste geschreven normen voor documentatiedoeleinden van iemands activiteit.

  • Beheer van gezondheidsgegevens

    De procedures en het belang van administratie in een zorgstelsel, onder meer in ziekenhuizen of klinieken, de informatiesystemen die worden gebruikt om gegevens bij te houden en te verwerken en de wijze waarop gegevens zo nauwkeurig mogelijk kunnen worden gehouden.

  • Medische informatica

    De processen en tools die worden gebruikt voor de analyse en verspreiding van medische gegevens via computersystemen.

Vaardigheden

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Vertrouwelijkheid van gegevens van gebruikers van gezondheidszorg verzekeren

    De vertrouwelijkheid van de informatie over de ziekte en de behandeling van de gebruikers van de gezondheidszorg in acht nemen en in stand houden.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Medische dossiers van patiënten identificeren

    Het lokaliseren, ophalen en presenteren van medische dossiers, zoals gevraagd door bevoegd medisch personeel.

  • Patiëntengegevens leveren

    De juiste casusnota’s tijdig voorleggen aan degenen die daarom verzoeken.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Back-ups maken

    Back-upprocedures implementeren om een back-up te maken van gegevens en systemen om een permanente en betrouwbare werking van het systeem te garanderen. Uitvoeren van gegevensback-ups om informatie te beveiligen door deze te kopiëren en te archiveren om de integriteit te waarborgen tijdens de systeemintegratie en na het optreden van gegevensverlies.

  • Algemene gegevens van gebruikers van gezondheidszorg verzamelen

    Kwalitatieve en kwantitatieve gegevens uit de analoge gegevens van de gebruiker van de gezondheidszorg verzamelen en steun verlenen bij het invullen van de vragenlijst over de huidige en voorgeschiedenis en de door de arts uitgevoerde metingen/tests registreren.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Digitale archieven beheren

    Creëren en onderhouden van computerarchieven en -databases, waarbij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektronische informatieopslagtechnologie worden geïntegreerd.

  • Medische problemen onder de aandacht brengen

    Focussen op significante medische problemen op een manier dat professionele zorgverleners die het dossier gebruiken, attent gemaakt worden op die problemen.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Elektronische systemen gebruiken voor het beheer van gezondheidsgegevens

    Specifieke software voor het beheer van medische dossiers, volgens passende praktijkcodes, kunnen gebruiken.

  • Statistische gegevens over medische dossiers verzamelen

    Een statistische analyse uitvoeren van verschillende medische dossiers van de zorgfaciliteit, met betrekking tot het aantal ziekenhuisopnamen, ontslagen of wachtlijsten.

  • Klinische coderingsprocedures uitvoeren

    Specifieke ziekten en behandelingen van een patiënt matchen en correct registreren met behulp van een classificatiesysteem voor klinische codes.

  • Dossiers archiveren van gebruikers van gezondheidszorg

    De gezondheidsdossiers van gebruikers van gezondheidszorg op de juiste manier bewaren, inclusief testresultaten en casusbeschrijvingen, zodat ze gemakkelijk kunnen worden opgevraagd wanneer dat nodig is.

  • Typen op elektronische apparaten

    Snel en foutloos typen op elektronische apparaten zoals computers om een snelle en nauwkeurige gegevensinvoer te garanderen.

  • Gegevens verwerken

    Informatie invoeren in een systeem voor het opslaan en opvragen van gegevens via processen zoals scannen, handmatige codering of elektronische gegevensoverdracht om grote hoeveelheden gegevens te kunnen verwerken.

Optionele kennis en vaardigheden

communiceren met klanten werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg in vreemde talen communiceren met zorgverleners zorgen voor gepaste administratie van afspraken medische studies medische informatie invoeren een computer gebruiken biologische monsters naar het laboratorium sturen papierwerk afhandelen farmacologie medische gegevens van patiënten controleren deelnemen aan controleactiviteiten van medische gegevens communicatietechnieken gebruiken klantendiensten effectief communiceren in de gezondheidszorg vragen van patiënten beantwoorden

Source: Sisyphus ODB