Beroep mediaplanner

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Onderzoekend / Ondernemend
  • Artistiek / Onderzoekend

Kennis

  • Wetgeving inzake auteursrecht
  • Soorten media
  • Marktonderzoek
  • Mediaplanning
  • Reclametechnieken

Vaardigheden

  • Samenwerken met collega’s
  • Werken met reclameprofessionals
  • Mediaschema's opstellen
  • Deadlines halen
  • Omgaan met moeilijke eisen
  • Mediaplannen opstellen
  • Onderzoek naar mediakanalen uitvoeren
  • Voldoen aan de verwachtingen van het doelpubliek

Optionele kennis en vaardigheden

contracten beheren argumenten overtuigend aanbrengen conclusies trekken uit resultaten van marktonderzoek reclamecampagnes goedkeuren behoeften van klanten identificeren statistiek reclamecampagnes evalueren mediastrategie ontwikkelen onderzoekcijfers van de mediasector volgen demografie reclameruimte kopen businessmodel publieke presentaties geven klanten overtuigen met alternatieven technieken toepassen voor statistische analyses verkoopcijfers van producten bestuderen projectbeheer uitvoeren reclamecampagnes coördineren marketingtechnieken voor sociale media beheer van sociale media

Loopbaanperspectief

Het beroep mediaplanner behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld