Beroep mediaplanner
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Onderzoekend / Ondernemend
- Artistiek / Onderzoekend
Kennis
- Wetgeving inzake auteursrecht
- Soorten media
- Marktonderzoek
- Mediaplanning
- Reclametechnieken
Vaardigheden
- Samenwerken met collega’s
- Werken met reclameprofessionals
- Mediaschema's opstellen
- Deadlines halen
- Omgaan met moeilijke eisen
- Mediaplannen opstellen
- Onderzoek naar mediakanalen uitvoeren
- Voldoen aan de verwachtingen van het doelpubliek
Optionele kennis en vaardigheden
contracten beheren argumenten overtuigend aanbrengen conclusies trekken uit resultaten van marktonderzoek reclamecampagnes goedkeuren behoeften van klanten identificeren statistiek reclamecampagnes evalueren mediastrategie ontwikkelen onderzoekcijfers van de mediasector volgen demografie reclameruimte kopen businessmodel publieke presentaties geven klanten overtuigen met alternatieven technieken toepassen voor statistische analyses verkoopcijfers van producten bestuderen projectbeheer uitvoeren reclamecampagnes coördineren marketingtechnieken voor sociale media beheer van sociale mediaLoopbaanperspectief
Het beroep mediaplanner behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |