Beroep mediaconsultant

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Onderzoekend / Ondernemend
  • Artistiek / Onderzoekend

Kennis

  • Reclametechnieken
  • Wetgeving inzake auteursrecht

Vaardigheden

  • Brainstormen
  • Behoeften van klanten identificeren
  • Een professioneel netwerk ontwikkelen
  • Creatieve ideeën ontwikkelen
  • Live presentaties geven
  • Contacten onderhouden met reclamebureaus
  • Marktonderzoek uitvoeren
  • Klanten overtuigen met alternatieven

Optionele kennis en vaardigheden

mediastrategie ontwikkelen voldoen aan de verwachtingen van het doelpubliek reclamecampagnes goedkeuren marketingprincipes uitgeversmarkt helpen bij de praktische handelingen om reclamecampagnes te ontwikkelen merkidentiteiten definiëren advies geven over public relations reclamecampagnes coördineren reclameboodschappen maken marktgebonden maatregelen aanbevelen reclamecampagnes evalueren onderzoek naar mediakanalen uitvoeren briefings volgen mediaplanning public relations mediastudies conclusies trekken uit resultaten van marktonderzoek marketingtechnieken voor merkidentiteit publicrelationsstrategieën ontwikkelen advies geven over imago samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën budgetten beheren culturele ontwikkelingen analyseren onderzoekcijfers van de mediasector volgen mediaplannen opstellen grafisch ontwerp kooptrends van consumenten analyseren indeling van advertenties beoordelen soorten media

Loopbaanperspectief

Het beroep mediaconsultant behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld