Beroep medewerker spa

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Medewerker spa: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Soorten wellnesscentra

    Gebied van informatie die onderscheid maakt tussen verschillende soorten wellnesscentra zoals thermale, hammam, medische, ayurvedische, ontspannende en traditionele wellnesscentra. Deze praktijken verschillen in behandeling, therapieën, diensten, programma’s en voorzieningen.

  • Kwaliteitsstandaarden

    De nationale en internationale voorschriften, specificaties en richtlijnen die ervoor zorgen dat de producten, diensten en processen van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor het beoogde doel.

  • Wellnessproducten

    Regelmatig nieuwe welnessproducten (spaproducten) bijhouden zoals bepaalde olie- en nagelproducten die op de markt worden gebracht en de voordelen ervan in het bedrijf of de inrichting ten uitvoer leggen.

Vaardigheden

  • Klanttevredenheid garanderen

    Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.

  • Goederen bestellen

    Producten bestellen bij relevante leveranciers om te beschikken over aantrekkelijke en winstgevende producten voor verkoop.

  • Gasten inchecken

    Inschrijven van bezoekers en gasten van de spa door de juiste informatie in te voeren en de nodige rapporten van een computersysteem in te voeren.

  • Voorraadniveaus bewaken

    Beoordelen hoeveel voorraad er wordt gebruikt en bepalen wat moet worden besteld.

  • Klachten van klanten afhandelen

    Klachten en negatieve feedback van klanten beheren om problemen aan te pakken en, zo nodig, te zorgen voor een snel herstel van de dienstverlening.

  • Werkplekken in wellnesscentra reinigen

    Apparatuur voor de reiniging van wellnesscentra opzetten en gebruiken en op de aanbevolen temperatuur- en vochtigheidsniveaus werken voor de reiniging van natte wellnesszones. De verspreiding van infecties en mogelijke risico’s voorkomen.

  • Schoonmaakmateriaal onderhouden

    De uitrusting en het materiaal dat voor schoonmaak werd gebruikt reinigen en in goede staat bewaren.

  • Hygiëne waarborgen

    Werkplaatsen en uitrusting vrijhouden van vuil, infectie en ziekte door afval te verwijderen en te zorgen voor een passende reiniging.

  • Zorgen voor voorzieningen ter plaatse

    Ervoor zorgen dat de nodige dagelijkse voorzieningen voor bezoekers, verkopers, exposanten en het publiek in het algemeen worden verstrekt en naar behoren functioneren. Zorgen voor opvang, parkeergelegenheid, toiletten, catering en accommodatie.

  • Zich aan persoonlijke hygiënische normen houden tijdens het schoonmaken

    Zorg ervoor dat u bij het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden, zoals voorgeschreven in de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van de dienst of de organisatie, zelf de nodige schone en beschermende uitrusting draagt.

  • Gasten begroeten

    Welkom op een vriendelijke manier verwelkomen op een bepaalde plaats.

  • Handdoeken aanvullen

    Vernieuwen van de voorraad handdoeken en kuurproducten, zowel in de kleedkamers als in de kuurruimten. Deze zo nodig uit de aangewezen ruimten verwijderen en de handdoeken, badjassen en sandalen wassen indien nodig.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Betalingen verwerken

    Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.

  • Gangen van gebouwen reinigen

    Reinigen van de vloeren en trappen van gebouwen door vegen, stofzuigen en dweilen volgens hygiënische en organisatorische normen.

  • Producten verkopen

    De verkoop stimuleren door de koopbehoeften van de klant te identificeren en de voordelen en kenmerken van de producten van de organisatie te promoten. Klachten van klanten beantwoorden en oplossen en instemmen met voorwaarden die voor beide partijen voordelig zijn.

  • Diensten verkopen

    De verkoop aanmoedigen door de inkoopbehoeften van de klant te bepalen en de voordelen en kenmerken van de diensten van de organisatie bevorderen. Reageren op en oplossen van bezwaren van de klant en instemmen met wederzijds voordelige algemene voorwaarden.

  • Sportmateriaal verstrekken aan klanten

    Handdoeken, badpakken en ander materiaal en benodigdheden verstrekken aan klanten in de spa of zwemgelegenheid.

  • Kluisjes toewijzen

    Aan cliënten kluisjes en sleutels verstrekken om hun bezittingen in de faciliteit te beveiligen en de beschikbare ruimte bijhouden.

Optionele kennis en vaardigheden

toezicht houden op het onderhoud in wellnesscentra verkoopverslagen opstellen ondernemingsbeleid nazorgdiensten aan klanten bieden afval verwijderen vooruitgang naar streefdoelen analyseren voorraad van sanitaire voorzieningen aanvullen hygiëne van de werkruimte onderhouden antwoord geven op vragen van klanten gezondheid en veiligheid van personeel garanderen persoonlijk beschermingsmateriaal marketingstrategieën implementeren stukken verzamelen voor wasdienst gezondheid en veiligheid van klanten garanderen temperatuur regelen diensten in wellnesscentra plannen infecties in de instelling beheersen naleving van gezondheids- veiligheids- en hygiënenormen waarborgen gasten bij hun vertrek helpen wetgeving inzake gezondheid, veiligheid en hygiëne

Loopbaanperspectief

Het beroep medewerker spa behoort tot de beroepsgroep Kappers en schoonheidsspecialisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243500  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410600  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202414200  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB