Beroep medewerker sociale zekerheid

Functionarissen sociale zekerheid adviseren klanten over sociale zekerheidsuitkeringen en zorgen ervoor dat zij aanspraak kunnen maken op de uitkeringen waar zij recht op hebben, en geven advies over promoties en andere beschikbare ondersteunende diensten, zoals werkeloosheidsuitkeringen. Zij helpen klanten bij het aanvragen van uitkeringen zoals ziekte, moederschap, pensioenen, invaliditeit, werkloosheid en gezinsbijslagen. Zij onderzoeken het recht van de cliënt op voordelen door hun zaak te onderzoeken en de wetgeving en de claim te onderzoeken, en stellen een passende handelwijze voor. De sociale zekerheidsadviseurs bepalen ook de aspecten van een specifieke uitkering.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Onderzoekend

Gerelateerde beroepen onderzoek, advisering

  • Bacterioloog
  • Belastingconsulent
  • Bioloog
  • Biotechnoloog
  • Chemicus
  • Civiel ingenieur (wo)
  • Clinical research associate (cra)
  • Epidemioloog
  • Fysicus, klinisch fysicus, gezondheidsfysicus
  • Geograaf
  • Geoloog, geofysicus
  • Hoofd afdeling R & D
  • Ingenieur (hbo), anders
  • Klimatoloog
  • Metallurg
  • Meteoroloog
  • Milieu-inspecteur
  • Milieuadviseur
  • Natuurwetenschapper, anders
  • Sociale wetenschapper, overige gebieden
  • Socioloog, antropoloog of verwant gebied

Kennis

  • Socialezekerheidsrecht
  • Overheidsprogramma’s inzake sociale zekerheid

Vaardigheden

  • Vragen beantwoorden
  • Belangen van de klant beschermen
  • Zorgen voor transparantie van informatie
  • Benodigde documenten verstrekken
  • Onderzoeksinterviews uitvoeren
  • Advies geven over socialezekerheidsvoorzieningen
  • Afspraken beheren
  • Technische communicatievaardigheden toepassen
  • Officiële documenten controleren
  • Aanvragen voor sociale zekerheid onderzoeken

Optionele kennis en vaardigheden

arbeidswet contacten onderhouden met lokale overheden juridisch advies geven behoeften van cliënten identificeren oplossingen voor problemen creëren administratieve systemen beheren empathie tonen wetgeving inzake sociale huisvesting relaties met lokale vertegenwoordigers onderhouden voldoen aan wettelijke bepalingen vertrouwelijkheid in acht nemen samenwerkingsrelaties aangaan financiële transacties verwerken juridisch onderzoek intercultureel bewustzijn tonen