Beroep medewerker personeelszaken

  • Shutterstock.com
    medewerker personeelszaken

Medewerkers personeelszaken ondersteunen alle processen en inspanningen van Personeelsconsulenten. Ze helpen bij de voorbereiding van wervingsprocessen door CV's te scannen en de selectie te beperken tot de meest geschikte kandidaten. Zij voeren administratieve taken uit, stellen mededelingen en brieven op en voeren een tabel uit van de enquêtes en beoordelingen die door de dienst zijn uitgevoerd.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Sociaal

Taken medewerker personeelszaken

  • Verwerkt, verifieert en onderhoudt documentatie op het gebied van personeelszaken en procedures, zoals wervingsprocedures, trainingsprogramma's, evaluatieprocedures, etc.
  • Registreert individuele werknemersgegevens, zoals adressen, salarissen, ziekte, functioneringsverslagen van leidinggevenden, etc.
  • Verwerkt en beoordeelt sollicitaties, bijv. om diploma's of geschiktheid van kandidaten te evalueren.
  • Vraagt informatie op van vorige werkgevers, andere referenties en justitiële diensten om de geschiktheid van sollicitanten te bepalen.
  • Geeft adviezen over aanstellingen van personeel.
  • Beantwoordt vragen en licht HR-beleid en -procedures toe naar werknemers en sollicitanten.
  • Geeft informatie over personeelszaken (bijv. nieuwe aanstellingen) door aan relevante bevoegde personen en organisaties.
  • Bereidt managementverslagen voor omtrent HR-kwesties.
  • Voert verschillende administratieve taken uit, bijv. het aannemen van telefoongesprekken, het plaatsen van vacatures, etc.

Gerelateerde beroepen kantoorpersoneel

  • Administratief medewerker secretariaat
  • Administratief medewerker, anders
  • Archief medewerker
  • Codeer medewerker
  • Hoofd afdeling administratie
  • Inkoopmedewerker
  • Marketing medewerker
  • Medewerker bestellingen
  • Medewerker betalingen, facturist
  • Medewerker bevrachting
  • Medewerker boekhouding
  • Medewerker facturering
  • Medewerker hypotheken
  • Medewerker kredietverlening
  • Medewerker makelaardij
  • Medewerker nieuwe klanten
  • Medewerker order planning
  • Medewerker productieplanning
  • Medewerker salarisadministratie
  • Medewerker verzekeringen
  • Medewerker voor hulp bij invullen formulieren
  • Statistisch medewerker
  • Teamleider administratief medewerkers
  • Verkoopmedewerker binnendienst
  • Voorraadadministrateur
  • Weger
  • Werkvoorbereider materialen

Kennis

  • Vacatures op de arbeidsmarkt

Vaardigheden

  • Afspraken beheren
  • Zich identificeren met de doelstellingen van het bedrijf
  • Actief luisteren
  • Ondernemingsbeleid toepassen
  • Vergaderingen regelen
  • Vraaggesprekken documenteren
  • Telefonisch communiceren
  • Vertrouwelijkheid in acht nemen
  • Persoonlijkheid beoordelen
  • Loonrapporten beheren
  • Managers ondersteunen
  • Mensen profileren
  • Professionele administratie bijhouden
  • Communicatietechnieken gebruiken
  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

Optionele kennis en vaardigheden

feedback van werknemers verzamelen medewerkers begeleiden personeelsbeleid trainingen organiseren nieuwe werknemers voorstellen arbeidswetgeving salarissen beheren noodzakelijk aantal personeelsleden bepalen kennis van menselijk gedrag gebruiken onderhandelen over arbeidsovereenkomsten personeel aanwerven onderhandelen met arbeidsbureaus processen van personeelszaken omgaan met klachten van werknemers personen interviewen gezondheidsprogramma's voor werknemers begeleiden reclametechnieken arbeidswet berichten aan mensen doorgeven