Beroep medewerker medische administratie

Een medewerker medische administratie is verantwoordelijk voor het onderhouden en bedienen de verschillende systemen waarin medische dossiers worden opgeslagen, geclassificeerd, opgezocht en geanalyseerd. Hij/zij verzamelt en verwerkt medische gegevens van patiënten in een register zodat deze makkelijk gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden zoals monitoring, facturering of zorgverbetering. Een medewerker medische administratie checkt of de dossiers compleet en nauwkeurig zijn bijgehouden en of ze voldoen aan regelgeving. Daarnaast codeert hij/zij de gegevens uit de medische dossiers op basis van een standaard classificatiesysteem, beveiligt een medewerker medische administratie de medische dossiers en verstrekt hij/zij alleen informatie aan bevoegde personen. Hij/zij controleert het werk van kantoor- en ander administratief personeel.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Ondernemend

Taken medewerker medische administratie

  • Onderhouden en bedienen van systemen waarin medische dossiers worden opgeslagen.
  • Verzamelen en verwerken van medische dossiers in een register.
  • Checken of medische dossiers aan de eisen voldoen.
  • Coderen van gegevens uit medische dossiers.
  • Beveiligen van medische dossiers.
  • Verstrekken van informatie uit medische dossiers aan bevoegde personen.

Gerelateerde beroepen overige gezondheidszorg

  • Ambulancechauffeur
  • Arbospecialist
  • Audioloog
  • Chiropractor
  • Contactlensspecialist
  • Medewerker gezondheidszorg, anders
  • Medewerker opticien
  • Opticien
  • Optometrist
  • Osteopaat
  • Paramedisch beroepsbeoefenaar, anders
  • Verpleegkundige spoedeisende medische hulp