Beroep medewerker klantencontactcenter
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Conventioneel / Ondernemend
Kennis
- Eigenschappen van diensten
- Klantendiensten
- Klanteninzicht
- Eigenschappen van producten
Vaardigheden
- Klantbeheer uitvoeren
- Klanttevredenheid garanderen
- Klantgegevens verzamelen
- Vertrouwensband met klanten tot stand brengen
- Inkomende oproepen beantwoorden
- Telefonisch communiceren
- Nazorg bieden aan klanten
- Communiceren met klanten
- Gegevens over interacties met klanten bijhouden
Optionele kennis en vaardigheden
callcentertechnologieën klanten informatie geven over prijzen klanten informatie geven over bestellingen bestellingen voor klanten opvolgen helpdeskproblemen afhandelen klantenoordelen analyseren klanten helpen contact opnemen met klanten prestatietendensen van oproepen analyseren correspondentie met klanten voorbereiden klanten inlichten over speciale aanbiedingen zakelijke e-mails opstellen beheer van klantrelaties geschreven communicatie begrijpen actief verkopen interactie met klanten verbeterenLoopbaanperspectief
Het beroep medewerker klantencontactcenter behoort tot de beroepsgroep Receptionisten en telefonisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 23400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 27300 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |