Beroep medewerker klantencontactcenter

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Characteristics of services
  • Customer service
  • Customer insight
  • Characteristics of products

Vaardigheden

  • Perform customer management
  • Guarantee customer satisfaction
  • Collect customer data
  • Establish customer rapport
  • Answer incoming calls
  • Communicate by telephone
  • Provide customer follow-up
  • Communicate with customers
  • Keep records of customer interaction

Optionele kennis en vaardigheden

callcentertechnologieën klanten informatie geven over prijzen klanten informatie geven over bestellingen bestellingen voor klanten opvolgen helpdeskproblemen afhandelen klantenoordelen analyseren klanten helpen contact opnemen met klanten prestatietendensen van oproepen analyseren correspondentie met klanten voorbereiden klanten inlichten over speciale aanbiedingen zakelijke e-mails opstellen beheer van klantrelaties geschreven communicatie begrijpen actief verkopen interactie met klanten verbeteren

Loopbaanperspectief

Het beroep medewerker klantencontactcenter behoort tot de beroepsgroep Receptionisten en telefonisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243900  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202423400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202427300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld