Beroep medewerker klantencontactcenter
Medewerker klantencontactcenter: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Kenmerken van diensten
De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.
- Klantendiensten
Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.
- Klanteninzicht
Het marketingbegrip dat verwijst naar de grondige kennis van de beweegredenen, het gedrag, de overtuigingen, voorkeuren en waarden van klanten, waardoor inzicht wordt verkregen in de redenen waarom zij handelen zoals zij doen. Deze informatie is nuttig voor commerciële doeleinden.
- Eigenschappen van producten
De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.
Vaardigheden
- Klantbeheer uitvoeren
De behoeften van de klant in kaart brengen en begrijpen. Communiceren en samenwerken met belanghebbenden bij het ontwerpen, bevorderen en evalueren van diensten.
- Klanttevredenheid garanderen
Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.
- Klantgegevens verzamelen
Verzamelen van klantgegevens zoals contactgegevens, creditcard- of factuurgegevens; verzamelen van informatie om de aankoopgeschiedenis op te sporen.
- Vertrouwensband met klanten tot stand brengen
De belangstelling en het vertrouwen van de klant winnen; relaties aangaan met een grote verscheidenheid aan mensen; op een sympathieke en overtuigende manier communiceren; de individuele wensen en behoeften van klanten begrijpen en erop inspelen.
- Inkomende oproepen beantwoorden
Vragen aan klanten beantwoorden en de nodige informatie aan de klanten verschaffen.
- Telefonisch communiceren
Telefonisch contact verzorgen door tijdig, professioneel en beleefd oproepen uit te voeren en te beantwoorden.
- Nazorg bieden aan klanten
Klanten een hartelijke, snelle communicatie bieden om orders te accepteren, hen te informeren in het geval van problemen met de verzending en zorgen voor snelle oplossingen.
- Communiceren met klanten
Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.
- Gegevens over interacties met klanten bijhouden
Bijzonderheden van verzoeken, opmerkingen en klachten van klanten, alsmede de te nemen maatregelen registreren.
Optionele kennis en vaardigheden
callcentertechnologieën klanten informatie geven over prijzen klanten informatie geven over bestellingen bestellingen voor klanten opvolgen helpdeskproblemen afhandelen klantenoordelen analyseren klanten helpen contact opnemen met klanten prestatietendensen van oproepen analyseren correspondentie met klanten voorbereiden klanten inlichten over speciale aanbiedingen zakelijke e-mails opstellen beheer van klantrelaties geschreven communicatie begrijpen actief verkopen interactie met klanten verbeterenLoopbaanperspectief
Het beroep medewerker klantencontactcenter behoort tot de beroepsgroep Receptionisten en telefonisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 23400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 27300 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB