Beroep marktonderzoeker

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Visual presentation techniques
  • Marketing department processes
  • Marketing principles
  • Statistics
  • Marketing mix
  • Market research
  • Trendwatching

Vaardigheden

  • Analyse economic trends
  • Identify potential markets for companies
  • Draw conclusions from market research results
  • Identify customer's needs
  • Analyse external factors of companies
  • Make strategic business decisions
  • Present reports
  • Prepare market research reports
  • Recommend market-related measures
  • Analyse internal factors of companies
  • Analyse consumer buying trends
  • Analyse market financial trends
  • Prepare presentation material
  • Perform market research
  • Identify market niches

Optionele kennis en vaardigheden

interviewverslagen evalueren technische communicatievaardigheden toepassen zakelijke analyses uitvoeren gesprekstechnieken overzichten geven van onderzoeksresultaten mdx zakelijke analyse gegevens verzamelen databases beheren gegevensbank ontwikkelingen in de leveringsketen analyseren sparql visuele gegevenspresentatie bieden querytaal voor resource description framework klantendiensten beoordeling van kwaliteit van gegevens psychologie economische trends voorspellen querytalen gedragspatronen op websites bestuderen op de hoogte blijven van vernieuwingen in verschillende zakelijke sectoren openbare onderzoeken uitvoeren grote hoeveelheden gegevens analyseren xquery kennis van menselijk gedrag gebruiken vraaggesprekken documenteren samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën gegevensanalyses uitvoeren n1ql klanteninzicht projectvoortgang documenteren technieken toepassen voor statistische analyses onderzoeksinterviews uitvoeren gegevens beheren voorspellende modellen bouwen nieuws volgen klantensegmentatie kwantitatief onderzoek uitvoeren ldap gegevensprocessen vaststellen projectbeheer uitvoeren linq kwalitatief onderzoek uitvoeren vertrouwelijkheid van informatie vragenlijsten opstellen

Loopbaanperspectief

Het beroep marktonderzoeker behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld