Beroep marketingmanager

Managers van marketingafdelingen beheren de marketingoperaties op hoog niveau in een bedrijf. Zij coördineren alle inspanningen die verband houden met de marketing-, promotie- en reclameactiviteiten van de verschillende eenheden of geografische gebieden. Zij zorgen ervoor dat verschillende activiteiten gericht op het creëren van productbewustzijn rendabel zijn voor de onderneming. Zij nemen besluiten en stellen verslagen op over de marketingprojecten en de daaraan verbonden kosten.

Marketingmanager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken marketingmanager

  • Het doen van marktonderzoek om behoeften van (mogelijke) klanten in beeld te brengen.
  • Ontwikkelen, adviseren over en evalueren van de marketingstrategie.
  • Instrueren, leiden en begeleiden van de werknemers binnen de afdeling marketing.
  • Plannen en coördineren van de werkzaamheden van de afdeling marketing en toezicht houden op de voortgang en de kwaliteit ervan.
  • Begrotingen opmaken en de kosten bewaken.
  • Overleggen met en rapporteren aan andere afdelingen en de directie.
  • Het ontwikkelen en/of laten maken van materialen ten behoeve van marketingdoeleinden.
  • Adviseren over nieuwe producten en/of nieuwe markten.
  • Realiseren en beheren van het contact met externe partijen zoals reclamebureaus.

Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)

  • Administrateur opleidingen en leerlingen
  • Boekhouder
  • Botanisch curator
  • Buitendienst medewerker agrarische producten
  • Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
  • Buitendienstmedewerker
  • Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
  • Calculatiemedewerker
  • Cartograaf
  • Catering medewerker
  • Directeur productie, operationele zaken
  • Fondsenwerver
  • Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
  • Hoofd afdeling financiën
  • Hoofd afdeling HRM
  • Hoofd afdeling inkoop
  • Hoofd afdeling public relations
  • Hoofd afdeling reclame
  • Hoofd afdeling sales
  • Inkoper
  • Inkoper agrarische producten
  • Inkoper technische producten
  • Klusjesman
  • Landmeter, meettechnicus
  • Logistiek medewerker
  • Marketing professional
  • Matroos
  • Medewerker marketing, pr, reclame
  • Medewerker transportadministratie
  • Personeelsplanner, roostermaker
  • Public relations professional
  • Receptionist, telefonist
  • Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
  • Schrijver technische teksten
  • Technisch illustrator
  • Transportplanner

Kennis

  • Marketingtechnieken voor merkidentiteit

    De methoden en systemen die worden gebruikt voor het onderzoek naar en de vaststelling van een merk voor marketingdoeleinden.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Marktprijs

    Prijsvolatiliteit volgens markt en prijselasticiteit, en de factoren die een impact hebben op prijstrends en veranderingen op de markt op lange en korte termijn.

  • Marketingmix

    Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.

  • Marktonderzoek

    De processen, technieken en doeleinden die de eerste stap vormen voor de ontwikkeling van marketingstrategieën, zoals het verzamelen van informatie over klanten en de definitie van segmenten en streefdoelen.

  • Strategie voor contentmarketing

    Het proces van het creëren en delen van media en het publiceren van inhoud om klanten te werven.

  • Prijsstrategieën

    Technieken, theorieën en algemeen aanvaarde strategieën voor de prijsstelling van goederen. De relatie tussen prijsstrategieën en resultaten op de markt, zoals maximalisatie van de winstgevendheid, afschrikking van nieuwkomers, of vergroting van het marktaandeel.

Vaardigheden

  • Onderzoeken inzake klantendienst analyseren

    Analyseren van de resultaten van door passagiers/klanten uitgevoerde onderzoeken; analyseer de resultaten om trends te identificeren en conclusies te trekken.

  • Interne factoren van bedrijven analyseren

    Verschillende interne factoren onderzoeken en begrijpen die van invloed zijn op de werking van bedrijven, zoals de cultuur, de strategische basis, de producten, de prijzen en de beschikbare middelen.

  • Kernprestatie-indicatoren volgen

    De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.

  • Externe factoren van bedrijven analyseren

    Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.

  • Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen

    De berekening maken van zowel de inkomsten als de uitgaven die naar verwachting in het komende jaar zullen worden betaald over de activiteiten in verband met marketing, zoals reclame, verkoop en levering van producten aan mensen.

  • Marketinginhoud evalueren

    Het herzien, beoordelen, aanpassen en goedkeuren van in het marketingplan en inhoud die wordt omschreven in het marketingplan. Het beoordelen van geschreven woorden, beelden, gedrukte of videoboodschappen, openbare toespraken en verklaringen in overeenstemming met de marketingdoelstellingen.

  • Mogelijke markten voor bedrijven identificeren

    Bevindingen van marktonderzoek observeren en analyseren om veelbelovende en winstgevende markten te bepalen. Het specifieke voordeel van het bedrijf bepalen en hiervoor markten zoeken waar een dergelijke waardepropositie ontbreekt.

  • Marketingactiviteiten coördineren

    Het overzicht van de marketingacties beheren, zoals de marketingplanning, de toekenning van interne financiële middelen, het reclamemateriaal, de uitvoering, de controle en de communicatie-inspanningen.

  • Verkoopcijfers van producten bestuderen

    Verzamelen en analyseren van verkoopniveaus van producten en diensten om deze informatie te gebruiken voor het bepalen van de bij de volgende partijen te produceren hoeveelheden, feedback van klanten, prijsontwikkelingen en de efficiëntie van verkoopmethoden.

  • Samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën

    Samenwerken met een groep professionals om marketingstrategieën te ontwikkelen, marktanalyses uit te voeren en de financiële levensvatbaarheid te evalueren, steeds rekening houdend met de doelstellingen van de onderneming.

  • Kooptrends van consumenten analyseren

    Analyseren van het koopgedrag of het huidige dominante klantengedrag.

  • Marketingstrategieën plannen

    De doelstelling van de marketingstrategie bepalen voor het vaststellen van het imago, het toepassen van een prijsstrategie of het vergroten van de bekendheid van het product. Benaderingen van marketingacties vaststellen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen op efficiënte en op lange termijn worden verwezenlijkt.

  • Reclamecampagnes plannen

    Ontwikkelen van een methode om een product te promoten via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, gedrukte media en online platforms, sociale media met als doel om te communiceren en waarde te leveren aan klanten.

  • Meetbare marketingdoelstellingen definiëren

    De meetbare prestatie-indicatoren van het marketingplan beschrijven, zoals marktaandeel, klantenwaarde, merkbekendheid en verkoopopbrengsten. De voortgang van deze indicatoren opvolgen tijdens de ontwikkeling van het marketingplan.

  • Schriftelijke verslagen inzake werk analyseren

    Lezen en begrijpen van functiegerelateerde rapporten, analyseren van de inhoud van de rapporten en de bevindingen toepassen op de dagelijkse werkzaamheden.

  • Winstgevendheid beheren

    Regelmatige herziening van de verkoop- en winstcijfers.

  • Marktonderzoek uitvoeren

    Verzamelen, beoordelen en vertegenwoordigen van gegevens over de doelmarkt en klanten om strategische ontwikkeling en haalbaarheidsstudies te faciliteren. Markttrends identificeren.

  • Strategische onderbouw integreren in dagelijkse prestaties

    Nadenken over de strategische grondslag van ondernemingen en hun opdracht, visie en waarden om deze basis te integreren in de uitvoering van de functie.

  • Marketingstrategieën integreren in de globale strategie

    Integreren van de marketingstrategie en bijbehorende elementen zoals de marktdefinitie, concurrenten, prijsstrategie en communicatie met de algemene richtlijnen van de globale strategie van de onderneming.

  • Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling

    Synchronisatie van inspanningen, plannen, strategieën en acties die worden uitgevoerd op de afdelingen van ondernemingen met het oog op de groei van het bedrijf en de omzet. Bedrijfsontwikkeling bewaren als het eindresultaat van alle inspanningen van het bedrijf.

  • Businessplannen meedelen aan medewerkers

    Verspreiden, presenteren en communiceren van bedrijfsplannen en -strategieën aan managers, werknemers die ervoor zorgen dat doelstellingen, acties en belangrijke boodschappen goed worden overgebracht.

Optionele kennis en vaardigheden

schrijf- en presentatiehulpsoftware verkoopdoelen stellen handelsrecht online verzoeken van gebruikers opvolgen zorgen voor voorzieningen ter plaatse onlinegegevensanalyses uitvoeren klantgegevens analyseren verschillende communicatiekanalen gebruiken jaarrekeningen interpreteren public relations communiceren met klanten conflictbeheersing ondernemingsbeleid forumbeheer uitvoeren reclamecampagnes evalueren marketingstrategieën implementeren marketingplannen voor beurzen ontwikkelen kanaalmarketing contacten onderhouden met reclamebureaus mediaplannen opstellen concepten van vereisten vertalen naar inhoud samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen winstgevendheid inschatten analyses gebruiken voor commerciële doeleinden strategisch denken toepassen meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren personeel werven internationale handel verkoopargumenten strategische bedrijfsbeslissingen nemen onderhandelen over verkoopcontracten ondernemingszin tonen niches in de markt identificeren telemarketing rekeningen beheren prestaties van medewerkers van een organisatie evalueren verkoopsanalyses uitvoeren inventaris beheren indeling van advertenties beoordelen richtlijnen van het hoofdkantoor integreren in lokale vestigingen klantensegmentatie helpen bij de praktische handelingen om reclamecampagnes te ontwikkelen geografische afzetgebieden afbakenen aandacht van mensen trekken contacten onderhouden met beheerders van distributiekanalen principes van teamwerk verslag uitbrengen van professionele activiteiten onlinemodereertechnieken business intelligence software voor contentmanagementsystemen gebruiken marketingmanagement reclamecampagnes goedkeuren financiële haalbaarheid beoordelen evenementen plannen metadata voor inhoudsgegevens beheren kostenbeheer zorgen voor benodigdheden voor evenementen behoeften van ict-gebruikers identificeren communicatieprincipes evenementen organiseren strategieën voor toetreding tot de markt marketingprincipes verkoopstrategieën vertrouwelijkheid van informatie productontwerpen ontwikkelen socialemediamarketing toepassen financiële draagkracht relaties met leveranciers onderhouden distributiekanalen beheren verkoopverslagen opstellen webanalyse projectbeheer leiding geven aan personeel werknemers motiveren oplossingen voor problemen creëren projecten voor inhoudontwikkeling beheren risicoanalyses uitvoeren personeel aannemen verkoopstrategieën ten uitvoer brengen marktpartijen verkooptechnieken personeel beheren elektronische handelssystemen statistiek marketingtechnieken voor sociale media contractenrecht feedback geven met leveranciers over voorwaarden onderhandelen leveranciers identificeren het installeren van evenementinfrastructuur beheren consumentenrecht boekhoudkundige technieken argumenten overtuigend aanbrengen omgaan met managers online-communityplan ontwikkelen een professioneel netwerk ontwikkelen klachten van klanten onderzoeken zoekmachineoptimalisatie uitvoeren processen van de verkoopafdeling beheer van sociale media gegevens inspecteren productplanning uitvoeren theoretische marketingmodellen gebruiken visuele gegevens voorbereiden arbeidswet strategieën voor toeleveringsketens analyseren geschreven inhoud aanbieden websitegebruikers onderzoeken catering inschatten optimale distributiekanalen selecteren klantgericht zijn evenementen promoten ontwikkelingsprocessen voor inhoud marketingprincipes aanleren ethische gedragscodes voor bedrijven in acht nemen budgetten beheren behandeling van promotiemateriaal beheren toezicht houden op verkoopactiviteiten titel voor inhoud creëren gedragswetenschap met leveranciers over verbetering onderhandelen werkgerelateerde verslagen schrijven projectbeheer uitvoeren businessplannen opstellen takenschema's beheren sleutelwoorden in digitale inhoud klanteninzicht

Source: Sisyphus ODB