Beroep Marketing professional
Een marketing professional houdt zich bezig met het opstellen en uitvoeren van marketing- en verkoopplannen. Hij of zij doet marktonderzoek en bepaalt kansen voor nieuwe producten en/of diensten. De marketing professional adviseert managers en opdrachtgevers in brede zin over marketingaspecten zoals strategie, verkoopmethodes en prijsstelling. Door het toepassen van een gedegen marketing- en verkoopplan wordt er omzetgroei gegenereerd. De marketing professional overlegt en onderhandelt met betrokken partijen zoals reclamebureaus.
Marketing professional: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Taken marketing professional
- Plannen, ontwikkelen en uitvoeren van marketing- en verkoopplannen.
- Marktonderzoek doen en daarmee markten in kaart brengen voor nieuwe producten en/of diensten.
- Adviseren van managers en opdrachtgevers in kader van het doelgerichte marktbewerking.
- Analyseren, interpreteren en voorspellen van consumentengedrag en -voorkeuren.
- Genereren van omzetgroei door de uitvoering van een gedegen marketingbeleid.
- Overleggen met de afdelingen productie en verkoop en contactpersoon zijn voor externe partijen zoals reclame- en marketingbureaus.
- Verzamelen en analyseren van gegevens en rapporteren hierover.
- Schrijven van advertenties en draaiboeken en regelen van de plaatsing van advertenties en reclamespotjes.
Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)
- Administrateur opleidingen en leerlingen
- Boekhouder
- Botanisch curator
- Buitendienst medewerker agrarische producten
- Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
- Buitendienstmedewerker
- Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
- Calculatiemedewerker
- Cartograaf
- Catering medewerker
- Directeur productie, operationele zaken
- Fondsenwerver
- Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
- Hoofd afdeling financiën
- Hoofd afdeling HRM
- Hoofd afdeling inkoop
- Hoofd afdeling marketing
- Hoofd afdeling public relations
- Hoofd afdeling reclame
- Hoofd afdeling sales
- Inkoper
- Inkoper agrarische producten
- Inkoper technische producten
- Klusjesman
- Landmeter, meettechnicus
- Logistiek medewerker
- Matroos
- Medewerker marketing, pr, reclame
- Medewerker transportadministratie
- Personeelsplanner, roostermaker
- Public relations professional
- Receptionist, telefonist
- Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
- Schrijver technische teksten
- Technisch illustrator
- Transportplanner
Loopbaanperspectief
Het beroep Marketing professional behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB