Beroep Marketing professional

Een marketing professional houdt zich bezig met het opstellen en uitvoeren van marketing- en verkoopplannen. Hij of zij doet marktonderzoek en bepaalt kansen voor nieuwe producten en/of diensten. De marketing professional adviseert managers en opdrachtgevers in brede zin over marketingaspecten zoals strategie, verkoopmethodes en prijsstelling. Door het toepassen van een gedegen marketing- en verkoopplan wordt er omzetgroei gegenereerd. De marketing professional overlegt en onderhandelt met betrokken partijen zoals reclamebureaus.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Onderzoekend / Ondernemend
  • Artistiek / Onderzoekend

Taken marketing professional

  • Plannen, ontwikkelen en uitvoeren van marketing- en verkoopplannen.
  • Marktonderzoek doen en daarmee markten in kaart brengen voor nieuwe producten en/of diensten.
  • Adviseren van managers en opdrachtgevers in kader van het doelgerichte marktbewerking.
  • Analyseren, interpreteren en voorspellen van consumentengedrag en -voorkeuren.
  • Genereren van omzetgroei door de uitvoering van een gedegen marketingbeleid.
  • Overleggen met de afdelingen productie en verkoop en contactpersoon zijn voor externe partijen zoals reclame- en marketingbureaus.
  • Verzamelen en analyseren van gegevens en rapporteren hierover.
  • Schrijven van advertenties en draaiboeken en regelen van de plaatsing van advertenties en reclamespotjes.

Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)

  • Administrateur opleidingen en leerlingen
  • Administratief medewerker
  • Boekhouder
  • Buitendienst medewerker agrarische producten
  • Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
  • Buitendienstmedewerker
  • Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
  • Calculatiemedewerker
  • Cartograaf
  • Catering medewerker
  • Directeur productie, operationele zaken
  • Fondsenwerver
  • Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
  • Hoofd afdeling financiën
  • Hoofd afdeling HRM
  • Hoofd afdeling inkoop
  • Hoofd afdeling marketing
  • Hoofd afdeling public relations
  • Hoofd afdeling reclame
  • Hoofd afdeling sales
  • Inkoper
  • Inkoper agrarische producten
  • Inkoper technische producten
  • Klusjesman
  • Landmeter, meettechnicus
  • Logistiek medewerker
  • Matroos
  • Medewerker marketing, pr, reclame
  • Medewerker transportadministratie
  • Personeelsplanner, roostermaker
  • Public relations professional
  • Receptionist, telefonist
  • Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
  • Schrijver technische teksten
  • Technisch illustrator
  • Transportplanner

Loopbaanperspectief

Het beroep Marketing professional behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld