Beroep Manager / directeur callcenter

Een manager/directeur callcenter plant, organiseert en coördineert de werkzaamheden en activiteiten van een callcenter. Hij of zij bepaalt de bedrijfs- en marketingstrategie, houdt financiële en operationele gegevens bij en stelt op dat gebied rapporten op. De manager/directeur callcenter ziet erop toe dat de voorgeschreven richtlijnen en procedures worden nageleefd en bewaakt de kwaliteit van de dienstverlening. Hij of zij is verantwoordelijk voor het werven, trainen en begeleiden van de werknemers en houdt toezicht op de alledaagse gang van zaken.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Onderzoekend

Taken manager/directeur callcenter

  • Begeleiden en sturen van het personeel dat werkzaam is binnen het callcenter.
  • Is verantwoordelijk voor de werving, selectie en training van medewerkers.
  • Toezien op de kwaliteit van de werkzaamheden die door het personeel verricht worden.
  • Bewaken van het naleven van voorschriften en procedures.
  • Begroting opstellen en het budget beheren.
  • Ontwikkelen en monitoren van procedures, activiteiten en programma's.
  • Onderhouden van het contact met andere instellingen ten behoeve van de coördinatie van het dienstenaanbod.
  • Signaleren van knelpunten en hierop anticiperen.
  • Optreden als vertegenwoordiger voor het bedrijf bij onderhandelingen en op evenementen.
  • Is verantwoordelijk voor een juiste administratieve afhandeling.
  • Opmaken van financiële en operationele rapporten.

Gerelateerde beroepen callcenter, service desk

  • Call-center medewerker binnenkomende gesprekken
  • Call-center medewerker uitgaande gesprekken
  • Centralist alarmcentrale, meldkamer
  • Enquêteur of interviewer voor marktonderzoek
  • Medewerker informatiebalie
  • Medewerker inlichtingen
  • Medewerker klanteninformatie, anders
  • Medewerker klantenservice
  • Teamleider call-center agents

Loopbaanperspectief

Het beroep Manager/directeur callcenter behoort tot de beroepsgroep Managers commerciële en persoonlijke dienstverlening. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243300  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20241000  erg laag
verwachte baanopeningen tot 20244300  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  erg hoog