Beroep manager zakelijke dienstverlening
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Manager zakelijke dienstverlening: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Kantooradministratie
De administratieve formaliteiten in een kantooromgeving. De activiteiten of processen kunnen betrekking hebben op financiële planning, registratie en facturering en het beheer van de algemene logistiek van een organisatie.
- Strategische planning
De elementen die de basis en de kern van een organisatie bepalen, zoals haar opdracht, visie, waarden en doelstellingen.
Vaardigheden
- Professionele administratie bijhouden
Documenten van de professionele administratie bewaren en de administratie van de klant bijhouden, formulieren of logboeken invullen en documenten opstellen over bedrijfgerelateerde zaken.
- Contractadministratie bijhouden
Contracten up-to-date houden en ordenen volgens een indelingssysteem voor toekomstig overleg.
- Budgetten beheren
De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.
- Financieringsmiddelen identificeren
Ramen van de administratie- en communicatiekosten, de vergoedingen van de kunstenaar overeenkomstig de bestaande toepasselijke overeenkomsten, de huur- en productiekosten.
- Overleggen met businessklanten
Communiceren met klanten van een bedrijf of een zakelijk project om nieuwe ideeën te introduceren, feedback te krijgen en oplossingen te vinden voor problemen.
- Werk plannen volgens binnenkomende bestellingen
Taken plannen op basis van binnenkomend werk; inspelen op het totaal van middelen vereist om het werk te voltooien en op basis daarvan toekennen. De vereiste werkuren, uitrusting en personeel beoordelen, rekening houdend met de beschikbare middelen.
- Strategische planning implementeren
Maatregelen nemen met betrekking tot de doelstellingen en procedures die op strategisch niveau zijn vastgesteld om middelen te mobiliseren en de vastgestelde strategieën voort te zetten.
- Strategisch beheer implementeren
Uitvoeren van een strategie voor de ontwikkeling en transformatie van het bedrijf. Strategisch management omvat de formulering en uitvoering van de belangrijkste doelstellingen en initiatieven van een onderneming door het senior management namens de eigenaren, op basis van de beschikbare middelen en een beoordeling van de interne en externe omgeving waarin de organisatie actief is.
- Businessplannen opstellen
Plannen, schrijven en meewerken aan de uitvoering van bedrijfsplannen. In het businessplan de marktstrategie, de concurrentieanalyse van het bedrijf, het ontwerp en de ontwikkeling van het plan, de operationele en de leidinggevende aspecten en de financiële prognose van het businessplan opnemen en voorzien.
- Zakelijke overeenkomsten sluiten
Onderhandelen over, en herzien en ondertekenen van handelsdocumenten zoals contracten, zakelijke overeenkomsten, akten, aankopen, testamenten en wissels.
- Strategische bedrijfsbeslissingen nemen
Analyseren van bedrijfsinformatie en raadpleging van bestuurders met het oog op de besluitvorming in een gevarieerde reeks van aspecten die van invloed zijn op de vooruitzichten, de productiviteit en de duurzame werking van een bedrijf. Afwegen van de opties en alternatieven voor een uitdaging en goede rationele beslissingen te nemen op basis van analyse en ervaring.
- Noodzakelijk aantal personeelsleden bepalen
Het aantal werknemers bepalen dat nodig is voor de uitvoering van een project en bepalen hoe ze toegewezen zullen worden binnen het ontwerp-, productie-, communicatie- of administratieteam.
- Persoonlijke administratie bijhouden
Het archiveren en organiseren van persoonlijke administratieve documenten.
- Administratieve systemen beheren
Ervoor zorgen dat administratieve systemen, processen en databanken efficiënt en goed beheerd zijn, en voor een goede basis zorgen om samen te werken met de functionaris/het personeel/de beroepsbeoefenaar.
- Werkgerelateerde verslagen schrijven
Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.
- Behoeften van cliënten identificeren
Identificeren van de gebieden waar de klant hulp nodig kan hebben en onderzoeken van de mogelijkheden om in die behoeften te voorzien.
- Zorgen voor de naleving van aankoop- en contractregelgeving
Uitvoeren en controleren van de bedrijfsactiviteiten in overeenstemming met de wettelijke contract- en aankoopwetgeving.
Optionele kennis en vaardigheden
faciliteitenbeheer in de organisatie ondernemingsbeleid processen van personeelszaken systeemorganisatiebeleid toepassen hulp bieden bij het ontwikkelen van procedures voor het welzijn van werknemers financieringsmiddelen beheren beleid inzake faciliteitenbeheer plannen organisatorisch beleid medewerkers begeleiden facilitaire diensten promoten strategisch onderzoek uitvoeren leiding geven aan personeel contracten beheren met dienstverleners over contracten onderhandelen contractenrecht communicatieprincipes onderhandelen over verkoopcontracten communicatie fysieke middelen beheren personeelscapaciteit analyseren ondernemingsbeleid toepassenLoopbaanperspectief
Het beroep manager zakelijke dienstverlening behoort tot de beroepsgroep Managers zakelijke en administratieve dienstverlening. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 5900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 9400 | laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 15200 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | hoog |
Source: Sisyphus ODB