Beroep manager warenhuis

manager warenhuis
Credits: Shutterstock.com

Warenhuisdirecteuren organiseren en controleren de activiteiten en het personeel van grootwinkelbedrijven.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Manager warenhuis: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken manager warenhuis

  • Formuleert beleid en werkprocedures voor het warenhuis, volgt hierbij de bedrijfsrichtlijnen.
  • Plant en organiseert de activiteiten van het warenhuis.
  • Wijst taken toe aan het personeel en delegeert verantwoordelijkheden.
  • Maakt begrotingen, keurt uitgaven goed en bepaalt prijzen en kortingen.
  • Voert het personeelsbeleid uit, inclusief de werving, selectie en het ontslag van personeel.
  • Houdt toezicht op de werkzaamheden van het personeel.
  • Draagt zorgt voor dat voorraden van de handelswaren toereikend zijn en dat het voorraadbeheer efficiënt wordt gevoerd.
  • Overlegt met andere managers en personeel, bijv. om informatie te verstrekken over de handelswaren, procedures, prestaties en nieuwe initiatieven, om speciale promoties te organiseren, etc.
  • Behandelt klachten, opmerkingen en vragen van klanten met betrekking tot verkoop en service.
  • Draagt zorg voor kwaliteitsstandaarden, klantenservice, gezondheid, veiligheid en beveiliging.
  • Analyseert en interpreteert de wensen en voorkeuren van klanten, marktontwikkelingen, activiteiten van concurrenten en bedrijfsresultaten, initieert veranderingen om de verkoop te vergroten en de efficiëntie te verbeteren.
  • Maakt reclame voor de winkel op lokaal niveau, bijv. door contacten te onderhouden met de gemeenschap, kranten, scholen, etc.

Gerelateerde beroepen winkel, supermarkt

  • Assistent bedrijfsleider supermarkt
  • Kassa medewerker supermarkt, warenhuis
  • Manager/directeur winkelcentrum
  • Manager/directeur winkelketen
  • Medewerker klanteninformatie
  • Promotiemedewerker
  • Verkoopmedewerker supermarkt, warenhuis
  • Vulploegmedewerker, vakkenvuller
  • Winkelbeveiliger

Kennis

  • Ondernemingsbeleid

    De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

Vaardigheden

  • Marketingstrategieën plannen

    De doelstelling van de marketingstrategie bepalen voor het vaststellen van het imago, het toepassen van een prijsstrategie of het vergroten van de bekendheid van het product. Benaderingen van marketingacties vaststellen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen op efficiënte en op lange termijn worden verwezenlijkt.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

  • Winkelimago beheren

    Ervoor zorgen dat het concept van de winkel correct wordt geadverteerd via verschillende kanalen en dat het imago in overeenstemming is met de productuitstalling en het gedrag van het personeel.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Reclamecampagnes plannen

    Ontwikkelen van een methode om een product te promoten via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, gedrukte media en online platforms, sociale media met als doel om te communiceren en waarde te leveren aan klanten.

  • Werknemers opleiden

    Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.

  • Oplossingen voor problemen creëren

    Problemen oplossen die zich voordoen bij het plannen, prioriteren, organiseren, faciliteren en evalueren van prestaties. Gebruik maken van systematische verzameling, analyse en synthese van informatie om de huidige praktijk te evalueren en nieuwe inzichten daarover te genereren.

  • Vullen van rekken volgen

    Het vullen van rekken met producten controleren; ervoor zorgen dat de artikelen op juiste wijze en tijdig geplaatst worden.

  • Nazorgdiensten aan klanten bieden

    Registreren, opvolgen en oplossen van en reageren op klantverzoeken, klachten en after-sales services.

  • Verkoopacties organiseren

    De verkoopprijs van producten verlagen om de omzet in verschillende periodes van het jaar te maximaliseren.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren

    Tegelijkertijd meerdere taken uitvoeren en zich bewust zijn van de hoofdprioriteiten.

Optionele kennis en vaardigheden

eigenschappen van diensten toezicht houden op merkbeheer teams opleiden over visuele merchandising personeel aanwerven merkidentiteiten definiëren arbeidswet eigenschappen van producten prijsstrategieën toepassen wetgeving inzake gezondheid, veiligheid en hygiëne

Loopbaanperspectief

Het beroep manager warenhuis behoort tot de beroepsgroep Managers detail- en groothandel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20249700  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20245200  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202414900  erg hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB