Beroep manager volkshuisvesting

Managers op het gebied van volkshuisvesting ontwikkelen strategieën voor de verbetering van het huisvestingsbeleid in een gemeenschap en bieden sociale huisvesting aan mensen in nood. Zij identificeren huisvestingsbehoeften en -kwesties en houden toezicht op de toewijzing van middelen. Zij communiceren ook met organisaties die betrokken zijn bij de bouw van openbare huisvestingsvoorzieningen en organisaties voor maatschappelijke dienstverlening.

Manager volkshuisvesting: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Implementatie van overheidsbeleid

    De procedures voor de toepassing van overheidsbeleid op alle niveaus van het openbaar bestuur.

  • Psychologie

    Het menselijk gedrag en diens prestaties met individuele verschillen in bekwaamheid, persoonlijkheid, interesses, leerprestaties en motivatie.

  • Principes voor bedrijfsbeheer

    Beginselen van bedrijfsbeheermethoden, zoals de planning van de strategie, efficiënte productiemethoden, de coördinatie van mensen en middelen.

  • Sociale rechtvaardigheid

    De ontwikkeling en de beginselen van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid en de wijze waarop deze per geval dienen te worden toegepast.

  • Begrotingsbeginselen

    Beginselen voor de raming en planning van prognoses voor de bedrijfsactiviteiten, opstellen van regelmatige begroting en verslagen.

  • Wettelijke vereisten in de sociale sector

    De eisen uit wet- en regelgeving voor de sociale sector.

  • Klantendiensten

    Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.

  • Wetgeving inzake sociale huisvesting

    De wet- en regelgeving met betrekking tot de bouw, het onderhoud en de toewijzing van openbare huisvesting.

  • Sociale wetenschappen

    Ontwikkeling en kenmerken van sociologische, antropologische, psychologische, politieke en sociale beleidstheorieën.

  • Overheidsprogramma’s inzake sociale zekerheid

    De diverse gebieden van sociale zekerheid die door de overheid worden beheerd, de diverse rechten van burgers, de beschikbare uitkeringen, de voorschriften voor sociale zekerheid en de verschillende situaties waarin zij van toepassing zijn.

Vaardigheden

  • Beslissingen nemen binnen sociaal werk

    Beslissingen nemen wanneer dat nodig is, binnen de grenzen van de toegekende bevoegdheden en rekening houdend met de input van de gebruiker van de dienst en andere zorgverleners.

  • Veranderingsmanagement toepassen

    Het beheren van de ontwikkeling binnen een organisatie door te anticiperen op veranderingen en door het nemen van besluiten om ervoor te zorgen dat de betrokken leden zo weinig mogelijk worden gestoord.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Hulprelaties opbouwen met gebruikers van sociale diensten

    Ontwikkelen van een samenwerkende hulprelatie, het aanpakken van eventuele breuken of spanningen in de relatie, het bevorderen van de band en het verkrijgen van vertrouwen en samenwerking van gebruikers door middel van empathisch luisteren, zorg, warmte en authenticiteit.

  • Sociale diensten verlenen in cultureel diverse gemeenschappen

    Diensten verlenen die rekening houden met verschillende culturele en taaltradities, die de eerbiediging en validatie van gemeenschappen aantonen en consistent zijn met het beleid op het gebied van mensenrechten en gelijkheid en diversiteit.

  • Sociale crisissen beheersen

    Individuen in sociale crisissituaties tijdig identificeren, erop reageren en hen motiveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle middelen.

  • Intercultureel bewustzijn tonen

    Gevoeligheid voor culturele verschillen tonen door maatregelen te nemen die de positieve interactie tussen internationale organisaties, groepen of individuen van verschillende culturen vergemakkelijken, en om de integratie in een gemeenschap te bevorderen.

  • Belangen van de cliënt beschermen

    De belangen en de behoeften van een cliënt beschermen door de nodige maatregelen te nemen en alle mogelijkheden te onderzoeken, om een gunstig resultaat voor de cliënt te verkrijgen.

  • Contacten onderhouden met lokale overheden

    Contact onderhouden en informatie uitwisselen met regionale of lokale overheden.

  • Begroting van sociale dienstverleningsprogramma’s beheren

    Het plannen en beheren van begrotingen voor sociale diensten, waaronder programma's, apparatuur en ondersteunende diensten.

  • Persoongebaseerde planning gebruiken

    Gebruik maken van persoonsgerichte planning (PCP) en uitvoering van de verlening van sociale diensten om te bepalen wat de gebruikers en hun zorgverleners willen en hoe de diensten dit kunnen ondersteunen.

  • Risicoanalyses uitvoeren

    Factoren in kaart brengen en beoordelen die het succes van een project in gevaar kunnen brengen of de werking van de organisatie kunnen bedreigen. Procedures implementeren om hun impact te vermijden of minimaliseren.

  • Sociale problemen voorkomen

    Sociale problemen voorkomen, door acties te ontwikkelen, te definiëren en uit te voeren die sociale problemen kunnen voorkomen, met het oog op de verbetering van de levenskwaliteit van alle burgers.

  • Continue professionele ontwikkeling ondernemen op het gebied van sociaal werk

    Continue professionele ontwikkeling (CPD) ondernemen om kennis, vaardigheden en competenties in het kader van het maatschappelijk werk voortdurend bij te werken en te ontwikkelen.

  • Voorzorgsmaatregelen voor gezondheid en veiligheid volgen bij socialezorgpraktijken

    Zorgen voor hygiënische werkmethoden, met inachtneming van de veiligheid van het milieu bij dagzorg, zorginstellingen en thuiszorg.

  • Relaties met lokale vertegenwoordigers onderhouden

    Goede betrekkingen onderhouden met vertegenwoordigers van de plaatselijke wetenschappelijke, economische en burgerlijke samenleving.

  • Situatie van gebruikers van sociale diensten beoordelen

    De sociale situatie van de gebruikers van de diensten beoordelen, waarbij nieuwsgierigheid en respect voor de dialoog in evenwicht met elkaar moeten staan, rekening houdend met hun families, organisaties en gemeenschappen en de daaraan verbonden risico’s, en de behoeften en de middelen om aan fysieke, emotionele en sociale behoeften te voldoen.

  • Beleidsmakers beïnvloeden over sociale dienstverleningskwesties

    Beleidsmakers informeren en adviseren door uit te leggen en te interpreteren wat de behoeften van de burgers zijn om de programma's en het beleid op het gebied van sociale dienstverlening te verbeteren.

  • Prestaties van personeel op het gebied van maatschappelijk werk evalueren

    Het werk van personeel en vrijwilligers evalueren om ervoor te zorgen dat de programma's van goede kwaliteit zijn en dat de middelen effectief worden gebruikt.

  • Omgaan met ethische dilemma's in de maatschappelijke dienstverlening

    De ethische principes van het maatschappelijk werk toepassen om de praktijk te sturen en complexe ethische kwesties, dilemma's en conflicten te beheren in overeenstemming met het gedrag op het werk, de ontologie en de ethische code van de sociale diensten, en zich betrekken bij ethische besluitvorming door het toepassen van nationale en - voor zover van toepassing - internationale ethische normen of beginselverklaringen.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Sociaal rechtvaardige werkbeginselen toepassen

    Werken in overeenstemming met management- en organisatieprincipes en -waarden op het gebied van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.

  • Conflicten hanteren

    Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.

  • Empathisch zijn

    Emoties en inzichten ervaren door een ander herkennen, begrijpen en delen.

  • Holistische benadering toepassen binnen sociale diensten

    De gebruiker van de sociale dienst in elke situatie in beschouwing nemen en de verbanden herkennen tussen de microdimensie, mesodimensie en macrodimensie van sociale problemen, sociale ontwikkeling en sociaal beleid.

  • Stress in organisaties beheersen

    Omgaan met bronnen van stress en druk in het eigen beroepsleven, zoals beroeps-, management-, institutionele en persoonlijke stress, en anderen helpen hetzelfde te doen om het welzijn van uw collega's te bevorderen en burnouts te voorkomen.

  • Onderzoek inzake sociaal werk uitvoeren

    Initiëren en ontwerpen van onderzoek om sociale problemen te beoordelen en interventies op het gebied van maatschappelijk werk te evalueren. Gebruik maken van statistische bronnen om de individuele gegevens te verbinden met meer geaggregeerde categorieën en om gegevens met betrekking tot de sociale context te interpreteren.

  • Communiceren met gebruikers van sociale diensten

    Verbale, non-verbale, schriftelijke en elektronische communicatie gebruiken. Aandacht hebben voor de behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren, leeftijd, ontwikkelingsfase en cultuur van de specifieke gebruikers van sociale diensten.

  • Regelgeving controleren bij sociale diensten

    Regelgeving, beleid en veranderingen in deze regelgeving monitoren om te beoordelen hoe zij een impact hebben op het sociale werk en de diensten.

  • Wetgeving inzake sociale diensten naleven

    Handelen volgens de beleids- en wettelijke vereisten bij het verlenen van sociale diensten.

  • Sociaal bewustzijn bevorderen

    Het inzicht in de dynamiek van de sociale relaties tussen individuele groepen en gemeenschappen bevorderen. Het belang van mensenrechten en positieve sociale interactie en de integratie van sociaal bewustzijn in het onderwijs bevorderen.

  • Samenwerken op interprofessioneel niveau

    Samenwerken met mensen in andere sectoren met betrekking tot sociale dienstverlening.

  • Leiderschap tonen bij sociale dienstverlening

    Neem het voortouw bij de praktische behandeling van maatschappelijke zaken en activiteiten.

  • Professioneel communiceren met collega’s in andere vakgebieden

    Professioneel communiceren en samenwerken met andere beroepsgroepen in de gezondheidszorg en de sociale dienstverlening.

  • Sociaal dienstverleningsplan evalueren

    Evalueren van de sociaal dienstverleningsplannen, rekening houdend met de meningen en voorkeuren van uw gebruikers van de dienst. Opvolgen van het plan, waarbij de kwantiteit en kwaliteit van de geleverde diensten worden beoordeeld.

  • Bescherming bieden aan bepaalde personen

    Kwetsbare personen helpen om risico’s te beoordelen en weloverwogen keuzes te maken door informatie te geven over indicatoren die op misbruik wijzen, over te nemen maatregelen om misbruik te voorkomen en over te ondernemen acties bij vermoedens van misbruik.

  • Zorgen voor transparantie van informatie

    Ervoor zorgen dat de vereiste of gevraagde informatie duidelijk en volledig wordt verstrekt, op een manier waarop geen gegevens expliciet worden weggelaten, aan het publiek of de verzoekende partijen.

  • Impact van maatschappelijke programma's beoordelen

    Gegevens verzamelen om de impact van een programma op een gemeenschap te kunnen beoordelen.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Fondsenwerving beheren

    Fondswervingsactiviteiten initiëren met beheer van de plaats, de betrokken teams, de oorzaken en de budgetten.

  • Verslag doen van sociale ontwikkelingen

    Verslag doen van resultaten en conclusies over de sociale ontwikkeling van de samenleving op een begrijpelijke manier, door deze mondeling en schriftelijk te presenteren aan een breed publiek, van niet-deskundigen tot deskundigen.

  • Bijdragen aan het waarborgen van veiligheid van individuen

    Gebruik maken van vastgestelde processen en procedures om gevaarlijke, onrechtmatige, discriminerende of uitbuitende gedragingen en praktijken aan te vechten en te melden, waarbij dergelijke gedragingen onder de aandacht van de werkgever of de bevoegde autoriteit worden gebracht.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Public relations verzorgen

    Public relations (PR) uitvoeren door de verspreiding van informatie tussen een persoon of een organisatie en het publiek.

  • Problemen kritisch behandelen

    De sterke en zwakke punten in kaart brengen van verschillende abstracte, rationele concepten zoals vraagstukken, meningen en benaderingen met betrekking tot een specifieke problematische situatie om oplossingen en alternatieve methoden te formuleren om de situatie aan te pakken.

  • Werken met gemeenschappen

    Sociale projecten opzetten met het oog op gemeenschapsontwikkeling en actieve burgerparticipatie.

  • Pleiten voor gebruikers van sociale diensten

    Namens en voor rekening van de gebruikers van diensten spreken, met gebruik van communicatieve vaardigheden en kennis van relevante gebieden om minder bedeelde mensen te helpen.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Verbeteringsstrategieën aanbieden

    De hoofdoorzaken van problemen identificeren en voorstellen doen voor effectieve en langetermijnoplossingen.

  • Behoeften van een gemeenschap analyseren

    Het identificeren van en reageren op specifieke sociale problemen in een gemeenschap, het afbakenen van de omvang van het probleem en het beschrijven van het niveau van de middelen die nodig zijn om het probleem aan te pakken en het identificeren van de bestaande middelen van de gemeenschap die beschikbaar zijn om het probleem aan te pakken.

  • Overheidsfinanciering beheren

    Toezicht te houden op het budget dat via overheidsfinanciering wordt ontvangen, en ervoor zorgen dat er voldoende middelen beschikbaar zijn om de kosten en uitgaven van de organisatie of het project te dekken.

  • Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten

    Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten met inachtneming van de waarden en principes ten aanzien van maatschappelijk werk.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Opkomen voor anderen

    Argumenten aandragen ten gunste van iets, zoals een oorzaak, idee of beleid, in het voordeel van een andere persoon.

  • Verslagen van werk met gebruikers van diensten bewaren

    Nauwkeurige, beknopte, actuele en tijdige gegevens bijhouden van het werk met gebruikers van de diensten, met inachtneming van de wetgeving en het beleid op het gebied van privacy en veiligheid.

  • Economische criteria overwegen bij besluitvormingsprocessen

    Voorstellen ontwikkelen en passende besluiten nemen, rekening houdend met economische criteria.

  • Organisatorische beleidslijnen vaststellen

    Deelnemen aan het vaststellen van een organisatorisch beleid dat onder meer betrekking heeft op de geschiktheid van de deelnemers, de vereisten van het programma en de voordelen van het programma voor de gebruikers van de diensten.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Navolging van beleid garanderen

    Ervoor zorgen dat de wetgeving en bedrijfsprocedures met betrekking tot gezondheid en veiligheid op het werk en in openbare ruimten te allen tijde worden nageleefd. Bewust maken en de naleving garanderen van alle beleidsregels van het bedrijf met betrekking tot gezondheid en veiligheid en gelijke kansen op de werkplek. Alle andere redelijkerwijs te verrichten werkzaamheden uitvoeren.

  • Toewijzing van plaats plannen

    De beste toewijzing en benutting plannen van ruimte en middelen, of reorganisatie van de huidige gebouwen.

  • Dagelijkse prioriteiten stellen

    Dagelijkse prioriteiten stellen voor het personeel; effectief omgaan met multi-task werkbelasting.

  • Gebruikers van diensten en verzorgers betrekken bij de planning van zorg

    De zorgbehoeften van personen evalueren, families en verzorgers betrekken bij de ontwikkeling en implementatie van ondersteuningsplannen. Zorgen voor de evaluatie en monitoring van deze plannen.

Optionele kennis en vaardigheden

advies geven over socialezekerheidsvoorzieningen vragen beantwoorden leiding geven aan personeel gemeenschapsrelaties opbouwen activiteiten delegeren oplossingen voor problemen creëren projectbeheer uitvoeren relaties met overheidsinstellingen onderhouden implementatie van overheidsbeleid beheren programma’s inzake sociale zekerheid ontwikkelen socialezekerheidsrecht aanvragen voor sociale zekerheid onderzoeken budgetten beheren samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen sociale verandering promoten

Source: Sisyphus ODB