Beroep manager telecommunicatie
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Manager telecommunicatie: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Servicegericht modelleren
De beginselen en grondbeginselen van op dienstverlening gerichte modellen voor bedrijfs- en softwaresystemen die het ontwerp en de specificatie van op dienstverlening gerichte bedrijfssystemen binnen uiteenlopende architectuurstijlen mogelijk maken, zoals bedrijfsarchitectuur en applicatiearchitectuur.
- ICT-communicatieprotocollen
Het systeem van regels voor de uitwisseling van informatie tussen computers of andere apparaten via computernetwerken.
Vaardigheden
- Technologische activiteiten coördineren
Instructies geven aan collega's en andere samenwerkende partijen om het gewenste resultaat van een technologisch project te bereiken of om de gestelde doelen binnen een organisatie die zich met technologie bezighoudt, te bereiken.
- Personeel aanwerven
Nieuwe werknemers in dienst nemen door omvang van de functie weer te geven, reclame, afnemen van sollicitatiegesprekken en selecteren van personeel in overeenstemming met het beleid van de onderneming en de wetgeving.
- ICT-risicobeheer ten uitvoer brengen
Ontwikkelen en implementeren van procedures voor het identificeren, beoordelen, behandelen en beperken van ICT-risico’s, zoals hacks of gegevenslekken, overeenkomstig de risicostrategie, de procedures en het beleid van de onderneming. Het analyseren en beheren van beveiligingsrisico’s en -incidenten. Aanbevelingen doen voor maatregelen om de strategie voor digitale beveiliging te verbeteren.
- ICT-ticketsysteem gebruiken
Een gespecialiseerd systeem gebruiken om de registratie, verwerking en oplossing van problemen in een organisatie te volgen door aan elk van deze kwesties een ticket toe te wijzen, inputs van de betrokken personen te registreren, wijzigingen te volgen en de status van het ticket weer te geven totdat dit is voltooid.
- Voldoen aan wettelijke bepalingen
Ervoor zorgen dat u naar behoren wordt geïnformeerd over de wet- en regelgeving die van toepassing is op een specifieke activiteit en zich houdt aan zijn regels, beleid en wetgeving.
- Leiding geven aan personeel
Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.
- Budgetten beheren
De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.
- ICT-audits uitvoeren
Audits organiseren en uitvoeren met het oog op de evaluatie van ICT-systemen, de conformiteit van componenten van systemen, informatieverwerkingssystemen en informatiebeveiliging. Mogelijke kritieke problemen in kaart brengen en verzamelen en oplossingen aanbevelen op basis van de vereiste normen en oplossingen.
Optionele kennis en vaardigheden
inkoopactiviteiten beheren elektronische instrumenten kalibreren bedrijfstelefooncentrale bedienen corporate governance ten uitvoer brengen principes van elektronische apparatuur internetbeheer werknemers opleiden kosten-batenanalyserapporten verstrekken firmwareverbeteringen doorvoeren doorkiezen telecommunicatietrunking saas-model investeringsanalyse uitbestedingsmodel openbronmodel hybride modelLoopbaanperspectief
Het beroep manager telecommunicatie behoort tot de beroepsgroep Managers ICT. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 3400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 4300 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | erg hoog |
Source: Sisyphus ODB