Beroep manager sociale dienstverlening

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Social sciences
  • Legal requirements in the social sector
  • Customer service
  • Psychology
  • Social justice
  • Business management principles

Vaardigheden

  • Apply socially just working principles
  • Evaluate staff performance in social work
  • Manage budgets for social services programs
  • Communicate professionally with colleagues in other fields
  • Manage stress in organisation
  • Maintain records of work with service users
  • Promote inclusion
  • Apply quality standards in social services
  • Adhere to organisational guidelines
  • Apply holistic approach within social services
  • Work within communities
  • Assess social service users' situation
  • Establish daily priorities
  • Prevent social problems
  • Set organisational policies
  • Advocate for social service users
  • Manage ethical issues within social services
  • Handle conflicts
  • Manage staff
  • Promote social change
  • Manage government funding
  • Evaluate social work program's impact
  • Perform public relations
  • Build business relationships
  • Comply with legislation in social services
  • Review social service plan
  • Perform risk analysis
  • Show intercultural awareness
  • Apply change management
  • Implement marketing strategies
  • Monitor regulations in social services
  • Carry out social work research
  • Listen actively
  • Deliver social services in diverse cultural communities
  • Cooperate at inter-professional level
  • Involve service users and carers in care planning
  • Analyse community needs
  • Promote social awareness
  • Report on social development
  • Manage social crisis
  • Provide safeguarding to individuals
  • Contribute to protecting individuals from harm
  • Relate empathetically
  • Communicate with social service users
  • Apply decision making within social work
  • Follow health and safety precautions in social care practices
  • Build helping relationship with social service users
  • Address problems critically
  • Work in a multicultural environment in health care
  • Influence policy makers on social service issues
  • Accept own accountability
  • Consider economic criteria in decision making
  • Undertake continuous professional development in social work
  • Demonstrate leadership in social service cases
  • Use person-centred planning
  • Manage fundraising activities
  • Advocate for others

Optionele kennis en vaardigheden

implementatie van overheidsbeleid rekeningen beheren vreemde talen toepassen bij sociale diensten vermogen van oudere volwassenen om voor zichzelf te zorgen beoordelen projectbeheer uitvoeren relaties met lokale vertegenwoordigers onderhouden begrotingsbeginselen zorgen voor transparantie van informatie toezicht houden op kwaliteitscontroles verbeteringsstrategieën aanbieden communicatieprincipes activiteiten van verzorgingstehuizen organiseren advies geven over socialezekerheidsvoorzieningen socialedienstverleningsprocedures plannen administratieve systemen beheren samenwerkingsrelaties aangaan personeelsbeheer communiceren met behulp van een tolk in de sociale dienstverlening rapporten presenteren strategisch denken toepassen belangen van de klant beschermen toewijzing van plaats plannen maatschappelijk verantwoord ondernemen trainingssessies voorbereiden samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen eerste hulp omgaan met problemen van kinderen werknemers opleiden activiteiten in faciliteiten organiseren zorgprogramma’s voor kinderen implementeren strategieën voor het omgaan met gevallen van ouderenmishandeling pedagogie materiaal voor schadeherstel bij overstromingen preventie van verontreiniging overheidsprogramma’s inzake sociale zekerheid wetgeving inzake sociale huisvesting ondernemingsbeleid gezondheid en veiligheid beheren pedagogische concepten ontwikkelen zorgen voor de beschikbaarheid van materiaal noodprocedures beheren vragen beantwoorden communiceren met anderen die belangrijk zijn voor gebruikers van diensten programma’s inzake sociale zekerheid ontwikkelen onderwijzen over management inzake noodsituaties contacten onderhouden met lokale overheden gebruikers van sociale dienstverlening met lichamelijke handicaps helpen omgaan met collega’s zorgen voor de toepassing van wetten vertrouwen van gebruikers van diensten behouden personeel aanwerven voldoen aan praktijknormen in sociale diensten invloed van de sociale context op de gezondheid gemeenschapsrelaties opbouwen reddingsmissies coördineren persoonsgerichte zorg toepassen ordehandhaving boekhoudkundige technieken relaties met overheidsinstellingen onderhouden bescherming van jonge personen promoten aanvragen voor sociale zekerheid onderzoeken logboeken bijhouden samenwerken met andere hulpdiensten een professioneel netwerk ontwikkelen de organisatie vertegenwoordigen oplossingen voor problemen creëren ontwikkeling van de jeugd beoordelen organisatorisch beleid implementatie van overheidsbeleid beheren organisatorische technieken gebruiken behoeften van oudere volwassenen communiceren over het welzijn van jongeren naleving van gezondheids- veiligheids- en hygiënenormen waarborgen activiteiten delegeren vooruitgang naar streefdoelen analyseren palliatieve zorg milieu-incidenten melden financieel beheer zorg coördineren bijdragen aan het bewaken van kinderen welzijn van kinderen ondersteunen gebruikers van sociale diensten ondersteunen bij het beheer van vaardigheden psychologische ontwikkeling van jongeren advies geven over maatregelen ter verbetering van de veiligheid problemen oplossen bij sociale dienstverlening veiligheidsstrategieën testen conflictbeheersing toepassen zorg voor personen met een handicap gezondheidszorg wetgeving inzake verontreiniging toezicht houden op kinderen zorgen voor de openbare orde en veiligheid socialezekerheidsrecht klinische geriatrie dienstroosters opstellen gevaren voor de veiligheid vaststellen contacten onderhouden met ouders van kinderen zorgen voor ouderen personeel werven personeel beheren rampenplannen voor noodgevallen ontwikkelen budgetten beheren communiceren met jongeren interviews afnemen bij sociale diensten kinderbescherming projectbeheer navolging van beleid garanderen

Loopbaanperspectief

Het beroep manager sociale dienstverlening behoort tot de beroepsgroep Managers zorginstellingen. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20241400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20245500  hoog
verwachte baanopeningen tot 20246900  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  gemiddeld