Beroep manager productontwikkeling lederwaren

Managers op het gebied van de productontwikkeling van lederwaren coördineren het ontwerp van de lederproducten en het productontwikkelingsproces om te voldoen aan de specificaties voor het in de handel brengen, de termijnen, de strategische eisen en het beleid van de onderneming. Zij communiceren en werken samen met andere multidisciplinaire teams of professionals die betrokken zijn bij de productie van lederwaren, zoals logistiek en marketing, kosten, planning, productie en kwaliteitsborging. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van productcollecties van lederwaren, met inbegrip van activiteiten zoals het volgen van de ontwikkeling van trends, het beoordelen van de ontwerpspecificatie om te voldoen aan de ontwerpvisie, de productieomgeving en de winstgevendheid van de ondernemingen.

Manager productontwikkeling lederwaren: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Materialen voor lederwaren

    Het uitgebreide aanbod aan materialen die worden gebruikt bij de productie van lederwaren, kunstleder (synthetische of kunstmatige materialen), textiel, enz; de manier van onderscheiden, tussen verschillende materialen op basis van hun eigenschappen, voordelen en beperkingen.

  • Proces voor het maken van schoeisel

    Projecten voor het maken van schoeisel, van inspiratie tot technisch ontwerp en productie in verschillende stadia. De laatste trends in materialen, componenten, processen en concepten op het vlak van schoeisel.

  • Gezondheid en veiligheid op de werkplek

    Het geheel van regels, procedures en voorschriften met betrekking tot de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de mensen op de werkplek. 

  • Fabricageprocessen van lederwaren

    Processen, technologie en machines die worden gebruikt bij het vervaardigen van lederwaren.  

  • Bestanddelen van lederwaren

    De diverse procedures en methoden bij de verwerking van lederen materialen en onderdelen van lederwaren, waaronder fabriceerbaarheid en eigenschappen.  

  • Marketingplanning voor schoeisel en lederwaren

    De beginselen en methoden die worden gebruikt bij het opstellen van een marketingplan en het bepalen van de wijze waarop een onderneming zich ten opzichte van haar concurrenten het beste kan positioneren, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de schoeisel- en lederwarenmarkt. 

  • Kwaliteit van lederwaren

    De kwaliteitsspecificaties van materialen, processen en eindproducten, de meest voorkomende defecten in leder, snelle testprocedures, procedures voor laboratoriumtests en normen, en adequate apparatuur voor kwaliteitscontroles. 

Vaardigheden

  • Commerciële en technische zaken in vreemde talen communiceren

    Een of meer vreemde talen spreken om commerciële en technische problemen met verschillende leveranciers en klanten kenbaar te maken.

  • Communicatietechnieken gebruiken

    Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.

  • Werkzaamheden in de lederwarenindustrie volgen

    Operationele monitoring heeft betrekking op het verzamelen van de belangrijkste systeemprestaties van de lederproductie op gezette tijden of aan het einde van een aantal specifieke fasen van het lederproces. Deze informatie vormt de basis voor het observeren, opsporen en registreren van de werking van de machines en systemen. De activiteit bevat ook de kritische gegevens om de correcte uitvoering van het proces te controleren en om de kwaliteit en de doorstroming van het proces tegen de product- en productievoorschriften te controleren.

  • Marketingplannen voor schoeisel implementeren

    Uitvoeren van marketingplannen volgens de specificaties van de onderneming, in overeenstemming met de marktvraag.

  • Proefmodellen van lederwaren maken

    Het aanmaken, testen en verifiëren van prototypes of monsters van lederwaren aan de hand van een vooraf bepaalde reeks criteria in alle stadia van het fabricageproces. De oorspronkelijke ontwerpconcepten herzien en technische verbeteringen doorvoeren.

  • Lederwarencollecties ontwikkelen

    Het omzetten van ideeën en concepten voor lederwaren en, uiteindelijk, een collectie. Analyseren en controleren van de ontwerpen vanuit verschillende hoeken, zoals functionaliteit, esthetiek, prestaties en fabricage. Het ontwikkelingsproces van alle lederwarenprototypes beheren om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant en de kwaliteit af te stemmen op de productiekosten.

  • Marketingplannen voor schoeisel en lederwaren ontwikkelen

    In staat zijn om marketingplannen te ontwikkelen en aanwijzingen te geven voor de marketingstrategieën van het bedrijf, alsmede in staat zijn om potentiële markten te identificeren en om marketingactiviteiten uit te voeren om de schoenproducten van het bedrijf te promoten.

  • Ontwikkelprocessen toepassen op het ontwerpen van schoeisel

    De behoeften van de consument begrijpen de modetrends analyseren. De concepten voor schoeisel innoveren en ontwikkelen uit esthetisch, functioneel en technologisch oogpunt door gebruik te maken van een breed scala van methoden en technieken, waarbij materialen, componenten en geschikte technologieën worden gekozen, nieuwe concepten worden aangepast aan de eisen van de productie en de nieuwe ideeën worden omgezet in verhandelbare en duurzame producten voor massaproductie of productie op maat. De nieuwe ontwerpen en ideeën visueel communiceren.

  • Stoffen onderscheiden

    Onderscheid maken tussen de stoffen om de verschillen ertussen te bepalen. Beoordelen van weefsels op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • In teams werken bij de productie van textiel

    Harmonisch met collega's in teamverband samenwerken in de textiel- en kledingindustrie.

  • Accessoires onderscheiden

    Onderscheid maken tussen toebehoren om de verschillen tussen de accessoires te bepalen. Het beoordelen van accessoires op basis van hun kenmerken en hun toepassing bij de vervaardiging van kleding.

  • IT-instrumenten gebruiken

    Toepassing van computers, computernetwerken en andere informatietechnologieën en -apparatuur voor het opslaan, ophalen, verzenden en manipuleren van gegevens, in de context van een bedrijf of onderneming.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Modetrends op schoeisel en lederwaren toepassen

    Op de hoogte blijven van de nieuwste stijlen, modeshows bijwonen en mode-/kledingmagazines en -handleidingen beoordelen en de vroegere en huidige modetrends analyseren op gebieden zoals schoeisel, lederwaren en kleding. Gebruik maken van analytisch denken en creatieve modellen om op systematische wijze de opkomende trends op het gebied van mode en lifestyle toe te passen en te interpreteren.

  • Vernieuwend denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie toepassen

    Vernieuwend en creatief denken in de schoeisel- en lederwarenindustrie. Nieuwe ideeën en concepten evalueren om deze om te zetten in verhandelbare producten. In alle stadia van de product- en procesontwikkeling ondernemend denken om nieuwe zakelijke kansen voor de doelmarkten vast te stellen.

  • Logistiek van de toeleveringsketen van schoeisel en lederwaren plannen

    Planning, organisatie en follow-up van de activiteiten in verband met de logistiek en de toeleveringsketen op basis van de belangrijkste doelstellingen van de onderneming voor schoeisel of lederwaren op het gebied van kwaliteit, kosten, levering en flexibiliteit.

  • Milieueffecten van schoeiselproductie verminderen

    De milieueffecten van de fabricage van schoeisel beoordelen en de risico’s voor het milieu tot een minimum beperken. Het terugdringen van praktijken die schadelijk zijn voor het milieu in de verschillende stadia van de productie van schoeisel.

Optionele kennis en vaardigheden

fysiek testen van leer materiaal onderhouden grond- en hulpstoffen beheren ergonomisch ontwerp van schoeisel en lederwaren gevolgen van werkzaamheden voor het milieu beheren verschillende kleurnuances herkennen productierecepten ontwikkelen grondstoffenvoorraad inkopen scheikundige kenmerken van leer testen omgaan met collega’s kleurmengsels bereiden chemische hulpstoffen testen functies van machines kwaliteitssystemen voor schoeisel beheren lederwaren schetsen

Source: Sisyphus ODB