Beroep manager onderzoek en ontwikkeling

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Onderzoekend
  • Onderzoekend / Ondernemend

Kennis

  • Marktonderzoek
  • Projectbeheer
  • Marketingprincipes
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Intellectueeleigendomsrecht
  • Vernieuwingsprocessen

Vaardigheden

  • Leiding geven aan personeel
  • Bedrijfsdoelstellingen analyseren
  • Berichten over analyseresultaten
  • Budgetten beheren
  • Haalbaarheid van de implementatie van ontwikkelingen beoordelen
  • Marktonderzoek uitvoeren
  • Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten beheren
  • Op een economisch efficiënte manier werken
  • Interne factoren van bedrijven analyseren
  • De organisatie vertegenwoordigen
  • Strategisch onderzoek uitvoeren
  • Nieuwe zakenkansen identificeren
  • Externe factoren van bedrijven analyseren
  • Huidige praktijken proberen te innoveren

Optionele kennis en vaardigheden

onderzoeksinterviews uitvoeren productbeheer plannen wetenschappelijke methoden toepassen op de hoogte blijven van trends waarborgen dat het eindproduct aan de vereisten voldoet marketingmanagement economische tendensen analyseren financieringsmethoden samenwerken met ingenieurs risicobeheer gesprekstechnieken productontwerpen ontwikkelen behoeften van klanten identificeren kooptrends van consumenten analyseren financieel risico analyseren financiële marktontwikkelingen analyseren op de hoogte blijven van vernieuwingen in verschillende zakelijke sectoren productcontrole beheren contact opnemen met wetenschappers productbeleid ontwikkelen kostenbeheer productieprocessen analyseren voor verbetering commercieel recht personen interviewen assisteren bij wetenschappelijk onderzoek financieel plan opstellen verbeteringsstrategieën aanbieden verkoopstrategieën belangen van aandeelhouders integreren in businessplannen

Loopbaanperspectief

Het beroep manager onderzoek en ontwikkeling behoort tot de beroepsgroep Managers verkoop en marketing. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20243900  erg laag
verwachte baanopeningen tot 20247300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld