Beroep manager gebouwbeheer en installaties

Vastgoedbeheerders (Facilitair managers) voeren zowel strategische planning uit als routinematige operationele planning met betrekking tot het beheer en onderhoud van gebouwen. Zij controleren en beheren gezondheids- en veiligheidsprocedures, houden toezicht op het werk van aannemers, plannen en behandelen onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen, brandveiligheid en -beveiliging, houden toezicht op de schoonmaakactiviteiten van gebouwen, de nutsinfrastructuur en zijn verantwoordelijk voor het ruimtebeheer.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Onderzoekend

Taken manager gebouwbeheer en installaties

  • Verantwoordelijk voor het (technisch) onderhoud en beheer van bijv. bedrijfspanden en woningen.
  • Schrijven van beleid omtrent vastgoedbeheer in de organisatie/gemeente.
  • Opstellen van plannen voor het vastgoedbeheer in de organisatie/gemeente.
  • Vaststellen van prijzen van woonruimtes en andere panden.
  • Regelen van verhuur/onderhoud van woonruimtes en andere panden.
  • Onderhandelen met betrokken partijen over de huurprijs, het onderhoud en het beheer van het pand.
  • Afsluiten van contracten met betrokken partijen.

Gerelateerde beroepen onroerend goed

  • Beleggingsadviseur

Kennis

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Faciliteitenbeheer in de organisatie
  • Regelgeving inzake brandveiligheid
  • Veiligheidsvoorschriften voor elektriciteit

Vaardigheden

  • Energiebeheer van installaties uitvoeren
  • Dagelijkse prioriteiten stellen
  • Facilitaire diensten promoten
  • Onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen plannen
  • Toezicht houden op het budget van facilitaire diensten
  • Leiding geven aan personeel
  • Bouwkundige systemen inspecteren
  • Risicoanalyses uitvoeren
  • Relaties met klanten onderhouden
  • Omgaan met managers
  • Streven naar bedrijfsgroei
  • Dagelijkse informatieactiviteiten leiden
  • Onderhoud van apparatuur verzekeren
  • Bedrijfsnormen volgen
  • Logistiek beheren
  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen
  • Zorgen voor de beschikbaarheid van materiaal
  • Onderhoudswerkzaamheden beheren
  • Klantenservice verlenen
  • Beleid inzake faciliteitenbeheer plannen
  • Grond- en hulpstoffen beheren
  • Toezicht houden op werkzaamheden
  • Naleving van de geluidsnormen waarborgen
  • Klachten van klanten afhandelen
  • Budgetten beheren

Optionele kennis en vaardigheden

gezondheids- en veiligheidsmaatregelen in de schoonmaakindustrie energiemarkt contractenrecht arbeidswet beheer van de leveringsketen veiligheids- en bewakingsapparatuur bedienen boekhouding noodevacuatieplannen beheren automatisering in gebouwen inkoopactiviteiten beheren planlezen personeel aanwerven energieprestaties van gebouwen contacten leggen met veiligheidsautoriteiten omgaan met grote incidenten oplossingen voor problemen creëren