Beroep manager bedrijfseenheid

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Manager bedrijfseenheid: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Ondernemingsbeleid

    De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.

  • Principes voor bedrijfsbeheer

    Beginselen van bedrijfsbeheermethoden, zoals de planning van de strategie, efficiënte productiemethoden, de coördinatie van mensen en middelen.

  • Vennootschapsrecht

    Het rechtsgebied dat zich richt op de zakelijke en handelsactiviteiten van ondernemingen en particulieren en hun juridische interactie. Dit heeft betrekking op tal van rechtsdisciplines, met inbegrip van het belasting- en arbeidsrecht.

  • Kostenbeheer

    Het proces van planning, toezicht en aanpassing van de uitgaven en inkomsten van een bedrijf om kostenefficiëntie en -capaciteit te bewerkstelligen.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Financiële prognoses

    Het instrument dat in het kader van fiscaal financieel beheer wordt gebruikt voor het aangeven van trends in de inkomsten en voor schattingen van financiële omstandigheden.

  • Strategische planning

    De elementen die de basis en de kern van een organisatie bepalen, zoals haar opdracht, visie, waarden en doelstellingen.

Vaardigheden

  • Financieel plan opstellen

    Een financieel plan ontwikkelen overeenkomstig de financiële en cliëntenregelgeving, met inbegrip van het profiel van de belegger, het financieel advies en de onderhandelings- en transactieplannen.

  • Zakelijke overeenkomsten sluiten

    Onderhandelen over, en herzien en ondertekenen van handelsdocumenten zoals contracten, zakelijke overeenkomsten, akten, aankopen, testamenten en wissels.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Strategische onderbouw integreren in dagelijkse prestaties

    Nadenken over de strategische grondslag van ondernemingen en hun opdracht, visie en waarden om deze basis te integreren in de uitvoering van de functie.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

  • Financieringsmiddelen beheren

    Budgetten en financiële middelen monitoren en controleren voor een bekwaam beheer ten aanzien van bedrijfsmanagement.

  • Strategieën om inkomsten te genereren ontwikkelen

    Methoden uitwerken waarmee een bedrijf een product of dienst op de markt brengt en verkoopt om inkomsten te genereren.

  • Betrokken zijn bij de dagelijkse werkzaamheden in het bedrijf

    Samenwerken met en werkzaamheden verrichten voor andere afdelingen, managers, supervisors en medewerkers in verschillende aspecten van het bedrijf, van het opstellen van boekhoudkundige rapporten, het bedenken van marketingcampagnes tot en met het contact hebben met klanten.

  • Werksfeer van continue verbetering creëren

    Werken met managementpraktijken zoals continue verbetering, preventief onderhoud. Aandacht besteden aan probleemoplossing en principes van teamwerk.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Beheer op zich nemen

    Beheer op zich nemen om te zorgen voor een efficiënte en verantwoorde planning en beheer van middelen.

  • Legale bedrijfsactiviteiten garanderen

    De wetgeving naleven tijdens het verrichten van de dagelijkse bedrijfsactiviteiten.

  • Strategische bedrijfsbeslissingen nemen

    Analyseren van bedrijfsinformatie en raadpleging van bestuurders met het oog op de besluitvorming in een gevarieerde reeks van aspecten die van invloed zijn op de vooruitzichten, de productiviteit en de duurzame werking van een bedrijf. Afwegen van de opties en alternatieven voor een uitdaging en goede rationele beslissingen te nemen op basis van analyse en ervaring.

  • Zakelijk inzicht gebruiken

    Passende maatregelen nemen in een bedrijfsomgeving nemen met het oog op een zo groot mogelijke uitkomst van elke situatie.

  • Ethische gedragscodes voor bedrijven in acht nemen

    Voldoen aan de ethische gedragscode van gedragingen die door ondernemingen en bedrijven in het algemeen worden bevorderd en deze volgen. Ervoor zorgen dat de handelingen en activiteiten in overeenstemming zijn met de gedragscode en ethische activiteiten in de gehele toeleveringsketen.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Businessplannen opstellen

    Plannen, schrijven en meewerken aan de uitvoering van bedrijfsplannen. In het businessplan de marktstrategie, de concurrentieanalyse van het bedrijf, het ontwerp en de ontwikkeling van het plan, de operationele en de leidinggevende aspecten en de financiële prognose van het businessplan opnemen en voorzien.

  • Kernprestatie-indicatoren volgen

    De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Nieuw personeel in dienst nemen

    Nieuw personeel in dienst nemen bij een bedrijf of organisatie via een voorbereide reeks procedures. Personele beslissingen nemen en rechtstreeks medewerkers selecteren.

  • Ondernemingsstrategieën ontwikkelen

    Strategieën voor bedrijven en organisaties plannen en ontwikkelen gericht op het bereiken van verschillende doeleinden, zoals het creëren van nieuwe markten, het opknappen van de apparatuur en machines van een bedrijf, het implementeren van prijsstrategieën, enz.

  • Doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen

    Langetermijndoelstellingen en korte- tot kortetermijndoelstellingen plannen door middel van effectieve plannings- en afstemmingsprocessen op middellange termijn.

  • Met belanghebbenden onderhandelen

    Compromissen onderhandelen met belanghebbenden en streven naar de meest gunstige overeenkomsten voor de onderneming. Het kan hierbij gaan om de opbouw van relaties met leveranciers en klanten, en om ervoor te zorgen dat de producten rendabel zijn.

  • Bedrijfsprocessen analyseren

    De bijdrage van de werkprocessen aan de bedrijfsdoelstellingen bestuderen en toezicht houden op hun efficiëntie en productiviteit.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Bedrijfsdoelstellingen analyseren

    Gegevens bestuderen overeenkomstig de bedrijfsstrategieën en -doelstellingen en zowel de strategische plannen voor de korte als de lange termijn maken.

  • Verantwoordelijkheid nemen voor het beheer van een bedrijf

    De verantwoordelijkheid nemen die gepaard gaat met het runnen van een bedrijf, waarbij prioriteit wordt gegeven aan het belang van zijn eigenaars, maatschappelijke verwachtingen en het welzijn van de werknemers.

  • Organisatorische structuur ontwikkelen

    Het opzetten en ontwikkelen van de organisatiestructuur van een groep mensen die samenwerken om de doelstellingen van de organisatie te verwezenlijken.

Optionele kennis en vaardigheden

modellering van bedrijfsprocessen financieel risico analyseren prestaties van medewerkers van een organisatie evalueren projectbeheer personeelsbeleid richtlijnen van het hoofdkantoor integreren in lokale vestigingen activiteiten delegeren businessplannen meedelen aan medewerkers communicatie met vreemde culturen tot stand brengen financiële marktontwikkelingen analyseren relaties met klanten onderhouden verschillende talen spreken financiële risico’s beheren kantoorfaciliteitensystemen beheren toezicht houden op kwaliteitscontroles marketingprincipes activiteiten rond dochterondernemingen leidinggevende voorbeeldrol vervullen in een organisatie ondernemingsrecht verslag uitbrengen over het algemene beheer van een bedrijf financiële informatie samenvatten inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling de financiële situatie van een regio beschrijven goede praktijken delen met dochterondernemingen businessplannen analyseren organisatorische beleidslijnen opstellen contracten beheren nieuwe regionale contracten afsluiten planning voor toetreding tot de markt financieel beheer contacten onderhouden met lokale overheden bedrijfscultuur vormen een professioneel netwerk ontwikkelen marketingplannen uitvoeren organisatorische teams vormen op basis van competenties financieel verslag opstellen boekhouding communiceren met de raad van bestuur budgetten beheren beheer van de leveringsketen financiële jaarrekeningen jaarrekeningen opstellen marketingmanagement op de hoogte blijven van het politieke landschap bedrijfsleningen voldoen aan wettelijke verplichtingen financiële wettelijke bepalingen bankactiviteiten internationale handel

Loopbaanperspectief

Het beroep manager bedrijfseenheid behoort tot de beroepsgroep Algemeen directeuren. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20241700  laag
verwachte vervangingsvraag tot 202412900  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202414600  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB