Beroep managementassistent
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Managementassistent: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Ondernemingsbeleid
De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.
Vaardigheden
- Berichten aan mensen doorgeven
Ontvangen, verwerken en doorgeven van berichten aan mensen die afkomstig zijn van telefoongesprekken, faxberichten, post en e-mails.
- Interne communicatiesystemen onderhouden
Een doeltreffend intern communicatiesysteem tussen de werknemers en de leidinggevende functies in stand houden.
- Verschillende communicatiekanalen gebruiken
Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.
- Evenementen organiseren
Evenementen leiden door het beheer van het budget, de logistiek, de evenementondersteuning, de beveiliging, de noodplannen en de follow-up.
- Interne mededelingen verspreiden
Interne mededelingen verspreiden met behulp van de verschillende communicatiekanalen die een bedrijf tot zijn beschikking heeft.
- Bedrijfsonderzoek voeren
Zoeken en verzamelen van informatie die relevant is voor de ontwikkeling van ondernemingen op verschillende gebieden, gaande van juridische, boekhoudkundige en financiële aard tot commerciële aangelegenheden.
- Managers ondersteunen
Ondersteuning en oplossingen bieden aan managers en bestuurders met betrekking tot hun zakelijke behoeften en verzoeken om de bedrijfsvoering of de dagelijkse werkzaamheden van een bedrijfseenheid.
- Vergaderingen regelen
Professionele afspraken of bijeenkomsten regelen en plannen voor cliënten of leidinggevenden.
- Administratieve taken uitvoeren
Het uitvoeren van administratieve taken zoals het archiveren, het typen van rapporten en het onderhouden van postcorrespondentie.
- Instructies voor opdrachten verwerken
Instructies voor het proces, meestal mondeling, die worden verstrekt door de beheerders en de richtlijnen inzake de te verrichten handelingen. Nota nemen, onderzoek doen en actie ondernemen op basis van de gevraagde verzoeken.
- Contacten leggen met bestuursleden
Verslag uitbrengen aan het management, de raad van bestuur en de comités van een organisatie.
- Omgaan met managers
Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.
- Kantoorsystemen gebruiken
Passend en tijdig gebruik maken van de in bedrijfsfaciliteiten gebruikte kantoorsystemen, afhankelijk van het doel, of het nu voor het verzamelen van berichten, het opslaan van gegevens over cliënten of de planning van de agenda is. Dit omvat het beheer van systemen zoals klantenrelatiebeheer, vendor management, opslag en voicemail systemen.
- Zakenrelaties aangaan
Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.
- Werkgerelateerde verslagen schrijven
Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.
- Zakelijke e-mails opstellen
E-mails voorbereiden, opstellen en schrijven met de juiste informatie en een geschikt taalgebruik om interne en externe mededelingen te doen.
Optionele kennis en vaardigheden
technieken voor blind typen gebruiken processen van personeelszaken kernprestatie-indicatoren volgen public relations processen van de managementafdeling register van aandeelhouders bijhouden processen van de financiële afdeling personeelsbeheer statutaire rekeningen bijhouden processen van de verkoopafdeling verschillende talen spreken processen van de juridische afdeling door managers opgestelde concepten nakijken kostenberekeningen uitvoeren personeelsagenda beheren begrippen in een taal vertalen processen van de boekhoudafdeling verslagen van bijeenkomsten schrijven persberichten opstellen bezoekers begeleiden technieken toepassen voor statistische analyses processen van de operationele afdeling processen van de marketingafdelingLoopbaanperspectief
Het beroep managementassistent behoort tot de beroepsgroep Directiesecretaresses. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 10500 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 17800 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 28300 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB