Beroep logopedist

logopedist
Credits: Shutterstock.com

Spraak- en taaltherapeuten richten zich op de etiologie, beoordeling, diagnose, behandeling en preventie van communicatie- en slikstoornissen bij mensen van alle leeftijden om hen te helpen het vermogen om zowel verbaal als non-verbaal te communiceren te behouden, te bevorderen, te verbeteren, te initiëren of te herstellen. Ze richten zich op de ontwikkeling van taal-, spraak-, stem- en gehoorfuncties, en stoornissen en beperkingen op craniaal, gezichts- en orale gebied.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Logopedist: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken logopedist

  • Analyseert en stelt de diagnose vast van de aard en mate van spraak-, taal-, vloeiendheid-, stem- en slikgebreken, door testresultaten, medische informatie en achtergrondinformatie te evalueren.
  • Stelt een behandelplan op voor de cliënt.
  • Leert cliënten hoe te communiceren, bijv. door hen te leren hoe ze geluiden kunnen maken en hoe ze hun stem, mondelinge en schriftelijke vaardigheden kunnen verbeteren.
  • Leert cliënten hoe ze hun ademhaling en hun tong-, kaak- en/of gezichtspieren kunnen versterken of hoe ze compenserende strategieën kunnen gebruiken.
  • Adviseert familieleden van cliënten over hoe om te gaan met communicatiestoornissen (bijv. door communicatietechnieken, het herkennen en veranderen van gedrag, etc.).
  • Houdt toezicht op de voortgang van de cliënten en past zonodig de behandeling daarop aan.
  • Houdt verslagen bij van de beginevaluatie, de voortgang en het ontslaan van cliënten.
  • Overlegt met andere professionals, bijv. onderwijs-, medisch-, tandheelkundig- en andere gezondheidsprofessionals.
  • Voert onderzoek uit op het gebied van spraak- en taalproblemen.
  • Ontwerpt en ontwikkelt technieken of instrumenten voor het diagnosticeren en behandelen van spraakproblemen.

Gerelateerde beroepen therapeut

  • Ademhalingstherapeut
  • Afslank consulent
  • Bewegingstherapeut
  • Bezigheidstherapeut
  • Chiropodist
  • Creatief therapeut
  • Ergotherapeut
  • Fysiotherapeut
  • Fysiotherapie-assistent
  • Massagetherapeut
  • Masseur (met opleiding)
  • Psycholoog
  • Psychomotorisch therapeut
  • Therapeut, anders

Kennis

  • Otorinolaryngologische aandoeningen

    De pathogenese, diagnose en behandeling van otorinolaryngologische aandoeningen.

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

  • Ethiek specifiek voor beroepen in de gezondheidszorg

    Morele normen en procedures, specifieke ethische vragen en verplichtingen voor beroepen in de zorg, waaronder eerbiediging van de menselijke waardigheid, zelfbeschikking, geïnformeerde toestemming en vertrouwelijke omgang met patiëntgegevens.

  • Liplezen

    De methoden die worden gebruikt om spraak te begrijpen door de bewegingen van de lippen, het gezicht en de tong te interpreteren. Deze methoden worden gebruikt door mensen die een gehoorbeschadiging hebben of om mensen vanaf een zekere afstand te begrijpen.

  • Neuropsychologie

    De manier waarop psychologische processen invloed hebben op het menselijk brein, zijn structuur en werking.

  • Gedragsneurologie

    De verbanden tussen neurowetenschap en gedrag, de zorg voor personen met gedragsstoornissen die zijn geworteld in neurologische problemen.

  • Menselijke fysiologie

    De tak van wetenschap die de menselijke organen en hun wisselwerkingen en mechanismen onderzoeken.

  • Gezichtsgymnastiek

    Methoden en technieken voor oefening van de gezichtsspieren.

  • Anatomie van de mens

    De dynamische relatie van de structuur en functie van de mens, het bewegingsapparaat, cardiovasculaire systeem, ademhalingssysteem, verteringssysteem, endocrien systeem, urinewegstelsel, voortplantingsstelsel, integumentum en zenuwstelsel, normale en abnormale anatomie en fysiologie gedurende een leven.

  • Spraaktechnieken

    De geschiedenis en de kenmerken van ademhaling, stem en spraaktechnieken.

  • Bewegingstechnieken

    De verschillende soorten bewegingen en fysieke houdingen die worden uitgevoerd/aangenomen met het oog op ontspanning, integratie van lichaam en geest, stressvermindering, soepelheid, core-ondersteuning en revalidatie, en die vereist zijn of de basis vormen voor de uitoefening van de beroepsprestaties.

  • Logopedie

    De theorieën en methoden met betrekking tot stem-, spraak-, taal- en articulatiestoornissen van kinderen en volwassenen, aangeboren of gerelateerd aan ongevallen of ziekten.

  • EHBO

    De dringende behandeling van een zieke of gewonde persoon in het geval van hart- en/of ademhalingsfalen, bewusteloosheid, wonden, bloedingen, shock of vergiftiging.

  • Psychologie

    Het menselijk gedrag en diens prestaties met individuele verschillen in bekwaamheid, persoonlijkheid, interesses, leerprestaties en motivatie.

  • Foniatrie

    De studie van de oorzaken en de behandeling van verschillende disfuncties van de stembanden, het strottenhoofd (zoals kanker van het strottenhoofd), de mond of de longen die het vaakst leiden tot spraakstoornissen.

  • Professionele documentatie in de gezondheidszorg

    De in de beroepsomgeving van de gezondheidszorg toegepaste geschreven normen voor documentatiedoeleinden van iemands activiteit.

  • Fonetiek

    De fysische eigenschappen van spraakgeluiden, zoals de wijze waarop ze worden voortgebracht, hun akoestische eigenschappen en hun neurofysiologische status.

  • Medische informatica

    De processen en tools die worden gebruikt voor de analyse en verspreiding van medische gegevens via computersystemen.

  • Neurologie

    Neurologie staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Pathologie

    De componenten van een ziekte, de oorzaak, ontwikkelingsmechanismen, morfologische veranderingen en de klinische gevolgen van die veranderingen.

  • Audiometrie

    De wijze waarop de gehoorscherpte wordt gemeten, specifiek in verband met geluidssterkte, toonhoogte en toonzuiverheid, voor de diagnose van gehoorbeschadiging en aanverwante stoornissen.

  • Hygiëne in de gezondheidszorg

    De procedures voor het in stand houden van een hygiënische omgeving in een gezondheidszorginstelling, zoals ziekenhuizen en klinieken. Deze kunnen uiteenlopen van handen wassen tot het reinigen en desinfecteren van gebruikte medische apparatuur en methoden voor de beheersing van infecties.

  • Gehoorverlies

    Optreden, oorzaken en symptomen van gehoorschade, wat betekent dat een persoon niet of slechts gedeeltelijk kan horen.

  • Psychiatrie

    Psychiatrie is een medische specialiteit die wordt vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Audiologie

    De wetenschap van het gehoor, het evenwicht en andere daarmee samenhangende stoornissen en aandoeningen die kenmerkend zijn voor volwassenen of kinderen.

  • Onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften

    De lesmethoden, apparatuur en instellingen die worden gebruikt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen op school of in de gemeenschap.

  • Gebarentaal

    Een communicatiesysteem met visuele gebaren en tekens, dat gebruikt wordt door slechthorenden.  

  • Linguïstiek

    De wetenschappelijke studie van de taal en de drie aspecten daarvan, de vorm van de taal, de betekenis van de taal en de taal in context.

  • Kindergeneeskunde

    De kindergeneeskunde is een medisch specialisme zoals vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Medische terminologie

    De betekenis van medische termen en afkortingen, van doktersrecepten en diverse medische specialismen en het juiste gebruik ervan.

Vaardigheden

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Zelfcontrole door gebruikers van gezondheidszorg aanmoedigen

    De gebruiker van de gezondheidszorg aanmoedigen om zelfcontrole uit te voeren door situatie- en ontwikkelingsanalyses over zichzelf uit te voeren. Bijstand verlenen aan de gebruiker van de gezondheidszorg om een zekere mate van zelfkritiek en zelfanalyse te ontwikkelen met betrekking tot zijn gedrag, acties, relaties en zelfbewustzijn.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Psychologische invloed van spraakstoornissen beoordelen

    Evalueren hoe spraakproblemen patiënten psychologisch beïnvloeden in hun onderwijs-, beroeps- of sociaal milieu.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Geduld oefenen

    Geduld oefenen wanneer men geconfronteerd wordt met onverwachte vertragingen of andere wachtperiodes zonder geïrriteerd of gespannen te worden.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Therapiesessies uitvoeren

    Werken in sessies met individuen of groepen om therapie te geven in een gecontroleerde omgeving.

  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren

    Het verstrekken van nuttige informatie over beroepen in de gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat de juiste beleidsbeslissingen worden genomen.

  • Onderzoek uitvoeren over onderwerpen in verband met spraak

    Onderzoek uitvoeren en leiden naar onderwerpen die verband houden met spraak, de resultaten rapporteren om te helpen bij de ontwikkeling van nieuwe of de verfijning van bestaande procedures, technologie of behandelingen.

  • Voorlichten over preventie van ziekte

    Empirisch onderbouwd advies verstrekken over het vermijden van een slechte gezondheid, personen en hun verzorgers voorlichten over het voorkomen van ziekten en/of verbeteren van hun omgeving en gezondheidstoestand. Advies verstrekken over de vaststelling van risico’s die leiden tot een slechte gezondheid en helpen de veerkracht van de patiënten te vergroten met strategieën voor preventie en vroegtijdige interventie.

  • Vooruitgang van gebruikers van gezondheidszorg gerelateerd aan een behandeling registreren

    De voortgang van de gebruiker van gezondheidszorg registreren door te observeren, te luisteren en resultaten te meten.

  • Goede gewoonten promoten om communicatiestoornissen te vermijden

    Goede gewoonten promoten om communicatiestoornissen of misvormingen te voorkomen die de communicatie, het slikken of het gehoor beïnvloeden.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Spraakstoornissen behandelen

    Spraaktherapie geven aan patiënten met leerproblemen zoals dyslexie, stotteren, articulatieproblemen, dyscalculie, slikstoornissen zoals dysfagie, , hersenaandoeningen zoals afasie of stemproblemen zoals dysfonie.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Communicatiemethoden aanleren

    Selecteren van augmentatieve of alternatieve communicatiemethoden voor patiënten, zoals automatische apparaten en gebarentaal, en patiënten instrueren hoe ze deze moeten gebruiken. Patiënten met weinig of geen spraakvermogen leren hoe ze geluiden kunnen maken, hun stem kunnen verbeteren of hun taalvaardigheden kunnen verbeteren, zodat ze effectiever kunnen communiceren.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Spraakstoornissen vaststellen

    Beoordelen en diagnosticeren van spraak- en communicatiestoornissen van patiënten, waarbij een verscheidenheid aan oorzaken wordt geïdentificeerd, zoals aangeboren problemen of aandoeningen die na een beroerte of verwonding zijn ontstaan.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Theoretisch model van een zaak formuleren voor therapie

    Een individueel behandelingsplan opstellen, in samenwerking met de betrokkene, proberen om het af te stemmen op zijn of haar behoeften, situatie en behandelingsdoelstellingen, om de waarschijnlijkheid van therapeutisch voordeel te maximaliseren; rekening houden met alle mogelijke persoonlijke, maatschappelijke en systematische barrières die de behandeling kunnen tegenwerken.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Advies geven over communicatiestoornissen

    Begeleiden van patiënten en zorgverleners bij het omgaan met communicatiestoornissen.

  • Gezondheidswetenschappen toepassen

    Een breed scala aan biomedische, psychosociale, organisatorische, educatieve en maatschappelijke aspecten van gezondheid, ziekte en gezondheidszorg toepassen om de gezondheidszorg te verbeteren en de kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

  • Vooruitgang van patiënten door een behandeling controleren

    Observeren van en rapporteren over de reactie van de gebruikers van de gezondheidszorg op de medische behandeling, toezicht houden op de voortgang of het verval van de gezondheidszorg op dagelijkse basis en wijziging van de procedures voor de behandeling, indien nodig.

  • Patiënten advies geven over het verbeteren van de spraak

    Cliënten adviseren en instrueren over technieken zoals gebarentaal of liplezen om om te gaan met spraakstoornissen.

  • Terugvalpreventie organiseren

    De patiënt of cliënt helpen bij het identificeren van en anticiperen op risicovolle situaties of externe en interne triggers. Hen ondersteunen bij het ontwikkelen van betere overlevingsstrategieën en back-upplannen voor het geval zich in de toekomst problemen voordoen.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen

    Een professionele en op feitenmateriaal gebaseerde beoordeling verrichten, doelen stellen, interventies uitvoeren en cliënten evalueren, rekening houdend met de ontwikkelings- en contextuele geschiedenis van de cliënten, binnen het eigen werkgebied.

  • Gezondheidsvoorlichting bieden

    Empirisch onderbouwde strategieën ter bevordering van een gezond leven, ziektepreventie en beheer bieden.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Slikproblemen behandelen

    Samenwerken met patiënten bij het ontwikkelen en versterken van de spieren die worden gebruikt om te slikken.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Technieken toepassen om motivatie van patiënten te vergroten

    Via specifieke technieken en procedures van behandelingsbetrokkenheid de patiënt aanmoedigen om te veranderen en hem ervan overtuigen dat therapie kan helpen.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

Optionele kennis en vaardigheden

autisme leiding geven aan een spraak- en taalteam zorgen voor gepaste administratie van afspraken visuele spraakinformatie psychoakoestiek gebruikers van gezondheidszorg doorverwijzen vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek bobath-therapie vreemde talen gebruiken bij zorg pedagogie klinische audit uitvoeren

Loopbaanperspectief

Het beroep logopedist behoort tot de beroepsgroep Fysiotherapeuten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202412100  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202410400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202422500  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  erg laag

Source: Sisyphus ODB