Beroep logopedist

  • Shutterstock.com
    logopedist

Spraak- en taaltherapeuten richten zich op de etiologie, beoordeling, diagnose, behandeling en preventie van communicatie- en slikstoornissen bij mensen van alle leeftijden om hen te helpen het vermogen om zowel verbaal als non-verbaal te communiceren te behouden, te bevorderen, te verbeteren, te initiëren of te herstellen. Ze richten zich op de ontwikkeling van taal-, spraak-, stem- en gehoorfuncties, en stoornissen en beperkingen op craniaal, gezichts- en orale gebied.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Sociaal / Onderzoekend

Taken logopedist

  • Analyseert en stelt de diagnose vast van de aard en mate van spraak-, taal-, vloeiendheid-, stem- en slikgebreken, door testresultaten, medische informatie en achtergrondinformatie te evalueren.
  • Stelt een behandelplan op voor de cliënt.
  • Leert cliënten hoe te communiceren, bijv. door hen te leren hoe ze geluiden kunnen maken en hoe ze hun stem, mondelinge en schriftelijke vaardigheden kunnen verbeteren.
  • Leert cliënten hoe ze hun ademhaling en hun tong-, kaak- en/of gezichtspieren kunnen versterken of hoe ze compenserende strategieën kunnen gebruiken.
  • Adviseert familieleden van cliënten over hoe om te gaan met communicatiestoornissen (bijv. door communicatietechnieken, het herkennen en veranderen van gedrag, etc.).
  • Houdt toezicht op de voortgang van de cliënten en past zonodig de behandeling daarop aan.
  • Houdt verslagen bij van de beginevaluatie, de voortgang en het ontslaan van cliënten.
  • Overlegt met andere professionals, bijv. onderwijs-, medisch-, tandheelkundig- en andere gezondheidsprofessionals.
  • Voert onderzoek uit op het gebied van spraak- en taalproblemen.
  • Ontwerpt en ontwikkelt technieken of instrumenten voor het diagnosticeren en behandelen van spraakproblemen.

Gerelateerde beroepen therapeut

  • Ademhalingstherapeut
  • Afslank consulent
  • Bewegingstherapeut
  • Bezigheidstherapeut
  • Chiropodist
  • Creatief therapeut
  • Ergotherapeut
  • Fysiotherapeut
  • Fysiotherapie-assistent
  • Massagetherapeut
  • Masseur (met opleiding)
  • Psycholoog
  • Psychomotorisch therapeut
  • Therapeut, anders

Kennis

  • Oto-rino-laryngologische aandoeningen
  • Wetgeving inzake gezondheidszorg
  • Ethiek specifiek voor beroepen in de gezondheidszorg
  • Liplezen
  • Neuropsychologie
  • Gedragsneurologie
  • Menselijke fysiologie
  • Gezichtsgymnastiek
  • Menselijke anatomie
  • Spraaktechnieken
  • Bewegingstechnieken
  • Logopedie
  • EHBO
  • Psychologie
  • Foniatrie
  • Professionele documentatie in de gezondheidszorg
  • Fonetiek
  • Medische informatica
  • Neurologie
  • Pathologie
  • Audiometrie
  • Hygiëne in de gezondheidszorg
  • Gehoorverlies
  • Psychiatrie
  • Audiologie
  • Onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften
  • Gebarentaal
  • Linguïstiek
  • Kindergeneeskunde
  • Medische terminologie

Vaardigheden

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg
  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken
  • Gebruikers van gezondheidszorg aanmoedigen zichzelf op te volgen
  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg
  • Psychologische invloed van spraakstoornissen beoordelen
  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven
  • Geduld uitoefenen
  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren
  • Therapiesessies uitvoeren
  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren
  • Onderzoek uitvoeren over onderwerpen in verband met spraak
  • Voorlichten over preventie van ziekte
  • Vooruitgang van gebruikers van gezondheidszorg gerelateerd aan een behandeling registreren
  • Goede gewoonten promoten om communicatiestoornissen te vermijden
  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg
  • Spraakstoornissen behandelen
  • Beleidslijnen van de organisatie naleven
  • Communicatiemethoden aanleren
  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden
  • Klinische richtlijnen volgen
  • Spraakstoornissen vaststellen
  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams
  • Theoretisch model van een zaak formuleren voor therapie
  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg
  • Advies geven over communicatiestoornissen
  • Gezondheidswetenschappen toepassen
  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen
  • Vooruitgang van patiënten door een behandeling controleren
  • Patiënten advies geven over het verbeteren van de spraak
  • Terugvalpreventie organiseren
  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers
  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen
  • Gezondheidsvoorlichting bieden
  • Integratie bevorderen
  • Organisatorische technieken gebruiken
  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg
  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van gezondheidszorg
  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven
  • Omgaan met noodzorgsituaties
  • Slikproblemen behandelen
  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg
  • Technieken toepassen om motivatie van patiënten te vergroten
  • Actief luisteren

Optionele kennis en vaardigheden

autisme leiding geven aan een spraak- en taalteam zorgen voor gepaste administratie van afspraken visuele spraakinformatie psychoakoestiek gebruikers van gezondheidszorg doorverwijzen vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek bobath-therapie vreemde talen gebruiken bij zorg pedagogie klinische audit uitvoeren