Beroep leraar steineronderwijs
Leraar steineronderwijs: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Principes van teamwerk
De samenwerking tussen mensen, gekenmerkt door een eensgezinde inzet voor het bereiken van een bepaald doel, het in gelijke mate deelnemen, het in stand houden van open communicatie, het vergemakkelijken van een doeltreffend gebruik van ideeën, enz.
- Beoordelingsprocessen
Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.
- Principes van Steiner
De principes en waarden van de ideologie van Steiner, waarin de grondslagen van antroposofie, morele verantwoordelijkheid, creativiteit, sociale competenties en het openstaan voor spiritualiteit centraal staan.
- Curriculumdoelstellingen
De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.
- Leerproblemen
De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.
Vaardigheden
- Onderwijsstrategieën toepassen
Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.
- Teamwork tussen studenten aanmoedigen
Studenten aanmoedigen om met anderen samen te werken in hun leerproces door in teamverband te werken, bijvoorbeeld via groepsactiviteiten.
- Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.
- Positieve instelling van jongeren ondersteunen
Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.
- Lesinhoud voorbereiden
De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.
- Pedagogische strategieën gebruiken om creatief engagement te bevorderen
Aan anderen communiceren over het ontwikkelen en faciliteren van creatieve processen via het gebruik van een reeks taken en activiteiten die geschikt zijn voor de doelgroep.
- Huiswerk geven
Aanvullende oefeningen en opdrachten verstrekken die de leerlingen thuis dienen voor te bereiden, deze op een duidelijke manier toelichten, en de deadline en de evaluatiemethode bepalen.
- Onderwijsstrategieën van Steiner toepassen
Gebruik van de onderwijsmethoden van (Waldorf) Steiner, die de nadruk leggen op een evenwicht tussen artistiek, praktisch en intellectueel onderwijs en die de nadruk leggen op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en spirituele waarden bij het onderwijs van studenten.
- Studenten beoordelen
De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.
- Veiligheid van studenten garanderen
Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.
- Vooruitgang van leerlingen volgen
De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.
- Constructieve kritiek geven
Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.
- Jongeren voorbereiden op de volwassenheid
Werken met kinderen en jongeren om de vaardigheden en bekwaamheden in kaart te brengen die zij nodig zullen hebben om doelmatige burgers en volwassenen te worden en hen voor te bereiden op hun onafhankelijkheid.
- Studentenrelaties beheren
De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.
- Klassenmanagement uitvoeren
Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.
- Studenten helpen met materiaal
Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.
- Omgaan met problemen van kinderen
De preventie, vroegtijdige opsporing en problemeemoplossing van kinderen bevorderen, waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, gedragsproblemen, functionele handicaps, sociale stress, geestelijke stoornissen, met inbegrip van depressie, en angststoornissen.
- Studentendiscipline handhaven
Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.
- Studenten bijstaan bij het leren
Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.
- Voorbeelden geven bij het leren
Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.
- Lagereschoolonderwerpen onderwijzen
Leerlingen van de lagere school instrueren in de theorie en de praktijk van diverse vakken, zoals wiskunde, talen en natuurkunde, waarbij de inhoud van de cursus wordt opgebouwd op basis van de bestaande kennis van de studenten en hen aanmoedigen hun inzicht te verdiepen in de onderwerpen waarvoor zij belangstelling hebben.
- Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren
Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.
- Contacten onderhouden met ouders van kinderen
De ouders informeren over de geplande activiteiten, de verwachtingen van het programma en de individuele vooruitgang van de kinderen.
- Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen
Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.
Optionele kennis en vaardigheden
voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen helpen bij de organisatie van schoolevenementen creatieve voorstellingen organiseren in lesmateriaal voorzien toezicht houden op de speelplaats aanwezigheidslijsten bijhouden advies geven over lesplannen werken met elektronische leeromgevingen reiniging van de werkplek studenten begeleiden op schoolreis veelvoorkomende kinderziekten indicatoren van een begaafde leerling herkennen ontwikkelingspsychologie begaafde studenten begeleiden toezicht houden op buitenschoolse activiteiten onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften middelen voor educatieve doeleinden beheren studenten raadplegen over leerinhoud kinderen bijstaan bij de ontwikkeling van fundamentele persoonlijke vaardigheden lichamelijke ontwikkeling van kinderen soorten handicaps ouderavond organiseren ontwikkeling van de jeugd beoordelen gedragsstoornissen naschoolse opvang bieden contacten onderhouden met pedagogische medewerkersLoopbaanperspectief
Het beroep leraar steineronderwijs behoort tot de beroepsgroep Leerkrachten basisonderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3800 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 22400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 26200 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | erg laag | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB