Beroep leraar steineronderwijs

Leraar steineronderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Principes van teamwerk

    De samenwerking tussen mensen, gekenmerkt door een eensgezinde inzet voor het bereiken van een bepaald doel, het in gelijke mate deelnemen, het in stand houden van open communicatie, het vergemakkelijken van een doeltreffend gebruik van ideeën, enz.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Principes van Steiner

    De principes en waarden van de ideologie van Steiner, waarin de grondslagen van antroposofie, morele verantwoordelijkheid, creativiteit, sociale competenties en het openstaan voor spiritualiteit centraal staan.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

Vaardigheden

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen

    Studenten aanmoedigen om met anderen samen te werken in hun leerproces door in teamverband te werken, bijvoorbeeld via groepsactiviteiten.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Positieve instelling van jongeren ondersteunen

    Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Pedagogische strategieën gebruiken om creatief engagement te bevorderen

    Aan anderen communiceren over het ontwikkelen en faciliteren van creatieve processen via het gebruik van een reeks taken en activiteiten die geschikt zijn voor de doelgroep.

  • Huiswerk geven

    Aanvullende oefeningen en opdrachten verstrekken die de leerlingen thuis dienen voor te bereiden, deze op een duidelijke manier toelichten, en de deadline en de evaluatiemethode bepalen.

  • Onderwijsstrategieën van Steiner toepassen

    Gebruik van de onderwijsmethoden van (Waldorf) Steiner, die de nadruk leggen op een evenwicht tussen artistiek, praktisch en intellectueel onderwijs en die de nadruk leggen op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en spirituele waarden bij het onderwijs van studenten.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Jongeren voorbereiden op de volwassenheid

    Werken met kinderen en jongeren om de vaardigheden en bekwaamheden in kaart te brengen die zij nodig zullen hebben om doelmatige burgers en volwassenen te worden en hen voor te bereiden op hun onafhankelijkheid.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Studenten helpen met materiaal

    Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.

  • Omgaan met problemen van kinderen

    De preventie, vroegtijdige opsporing en problemeemoplossing van kinderen bevorderen, waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, gedragsproblemen, functionele handicaps, sociale stress, geestelijke stoornissen, met inbegrip van depressie, en angststoornissen.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Lagereschoolonderwerpen onderwijzen

    Leerlingen van de lagere school instrueren in de theorie en de praktijk van diverse vakken, zoals wiskunde, talen en natuurkunde, waarbij de inhoud van de cursus wordt opgebouwd op basis van de bestaande kennis van de studenten en hen aanmoedigen hun inzicht te verdiepen in de onderwerpen waarvoor zij belangstelling hebben.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

  • Contacten onderhouden met ouders van kinderen

    De ouders informeren over de geplande activiteiten, de verwachtingen van het programma en de individuele vooruitgang van de kinderen.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

Optionele kennis en vaardigheden

voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen helpen bij de organisatie van schoolevenementen creatieve voorstellingen organiseren in lesmateriaal voorzien toezicht houden op de speelplaats aanwezigheidslijsten bijhouden advies geven over lesplannen werken met elektronische leeromgevingen reiniging van de werkplek studenten begeleiden op schoolreis veelvoorkomende kinderziekten indicatoren van een begaafde leerling herkennen ontwikkelingspsychologie begaafde studenten begeleiden toezicht houden op buitenschoolse activiteiten onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften middelen voor educatieve doeleinden beheren studenten raadplegen over leerinhoud kinderen bijstaan bij de ontwikkeling van fundamentele persoonlijke vaardigheden lichamelijke ontwikkeling van kinderen soorten handicaps ouderavond organiseren ontwikkeling van de jeugd beoordelen gedragsstoornissen naschoolse opvang bieden contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

Loopbaanperspectief

Het beroep leraar steineronderwijs behoort tot de beroepsgroep Leerkrachten basisonderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243800  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202422400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202426200  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB