Beroep leraar fotografie
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Leraar fotografie: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Verlichtingstechniek
De kenmerken van technieken die worden gebruikt om sferen en effecten voor de camera of op het podium te creëren; de vereiste apparatuur en de juiste instelling.
- Fotografische verwerkingstechnieken
De verschillende technieken om fotografische film te ontwikkelen, zoals chromogeen positief, Kodachrome en autotype.
- Fotografische lenzen
De soorten lenzen die worden gebruikt voor fotografische doeleinden, zoals telelenzen, met een grotere brandpuntsafstand en ondiepere brekingshoeken voor een vergroot beeld, en landschapslenzen, met een kortere brandpuntsafstand en scherpere brekingshoeken voor een breder beeld.
Vaardigheden
- Fotografieapparatuur opzetten
De beste positie en oriëntatie van de camera kiezen om de scène vast te leggen, samen met andere noodzakelijke apparatuur.
- Klassenmanagement uitvoeren
Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.
- Constructieve kritiek geven
Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.
- Beeldcomposities bepalen
Bepalen van de beeldcomposities, selecteren en aanpassen van onderwerpen, apparatuur en verlichting om de gewenste effecten te bereiken.
- Onderwijsstrategieën toepassen
Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.
- Vooruitgang van leerlingen volgen
De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.
- Studenten bijstaan bij het leren
Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.
- Fotografieapparatuur onderhouden
Onderhoudstaken uitvoeren om fotografieapparatuur goed te laten functioneren.
- Studenten raadplegen over leerinhoud
Rekening houden met de meningen en voorkeuren van studenten bij het bepalen van leerinhoud.
- Studenten helpen met materiaal
Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.
- Foto's selecteren
Een overzicht maken van de beelden en het beste werk kiezen.
- Coachingstijl ontwikkelen
Een stijl ontwikkelen voor het coachen van individuen of groepen die ervoor zorgt dat alle deelnemers zich op hun gemak voelen en in staat zijn tijdens de coaching op een positieve en productieve manier de nodige vaardigheden en competenties te verwerven.
- Studenten beoordelen
De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.
- Voorbeelden geven bij het leren
Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.
- Veiligheid van studenten garanderen
Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.
- Lesinhoud voorbereiden
De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.
- Studentenrelaties beheren
De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.
- Fotografieapparatuur selecteren
De juiste fotografieapparatuur en achtergrondeigenschappen kiezen, en deze aanpassen aan de onderwerpen, materialen en omstandigheden.
- Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen
Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.
Optionele kennis en vaardigheden
digitale afbeeldingen creëren curriculumdoelstellingen fotografieapparatuur gebruiken beoordelingsprocessen films ontwikkelen kunstlicht creëren fotografische film afspoelen fotografieapparatuur testen randapparatuur voor fotografie selecteren onderwijsactiviteiten ontwikkelen budgetten beheren lichtniveau meten commerciële fotografie lesplannen ontwikkelen negatieven bewerken fototentoonstellingen opzetten foto's bewerken persoonlijke administratie bijhouden middelen voor educatieve doeleinden beheren teamwork tussen studenten aanmoedigen in lesmateriaal voorzienLoopbaanperspectief
Het beroep leraar fotografie behoort tot de beroepsgroep Onderwijskundigen en overige docenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 400 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 15000 | hoog |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 15500 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB