Beroep leraar drama
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Sociaal / Artistiek
- Sociaal / Onderzoekend
Kennis
- Zangtechnieken
- Acteermethoden
Vaardigheden
- Constructieve kritiek geven
- Acteurs en crew leiden
- Artistiek team samenstellen
- Studenten beoordelen
- Voorstellingsconcepten definiëren
- Artistiek potentieel van performers naar buiten brengen
- Klassenmanagement uitvoeren
- Veilige werkomstandigheden in de podiumkunsten behouden
- Lesinhoud voorbereiden
- Scenario analyseren
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
- Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen
- Vooruitgang van studenten volgen
- Voorbeelden geven bij het leren
- Creativiteit in het team stimuleren
- Repetities organiseren
- Veiligheid van studenten garanderen
- Studenten bijstaan bij het leren
- Studenten raadplegen over leerinhoud
- Studentenrelaties beheren
- Onderwijsstrategieën toepassen
- Coachingstijl ontwikkelen
- Achtergrondonderzoek uitvoeren voor toneelstukken
Optionele kennis en vaardigheden
studenten helpen met materiaal lesplannen ontwikkelen onderwijsactiviteiten ontwikkelen ademhalingstechnieken middelen voor educatieve doeleinden beheren uitspraaktechnieken budgetten beheren toneelteksten analyseren scripts creëren voor artistieke productie persoonlijke administratie bijhouden curriculumdoelstellingen muziekinstrumenten bespelen omgaan met publiek oefeningen voor artistieke prestaties uitvoeren improviseren visuele kwaliteit van het decor garanderen zang beoefenen scenario adapteren in lesmateriaal voorzien beoordelingsprocessen referentiedocumenten voor een voorstelling opstellen teamwork tussen studenten aanmoedigen voorstellingsconcepten in het creatieve proces interpreteren toneelproducties bestuderen audities houden bewegingstechnieken dansbewegingen inoefenen coördineren met creatieve afdelingenLoopbaanperspectief
Het beroep leraar drama behoort tot de beroepsgroep Onderwijskundigen en overige docenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 400 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 15000 | hoog |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 15500 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | laag |