Beroep leraar basisonderwijs

leraar basisonderwijs
Credits: Shutterstock.com

Leerkrachten van het basisonderwijs geven les aan leerlingen van het basisonderwijs. Ze ontwikkelen lesplannen in lijn met de leerplandoelstellingen voor de verscheidenheid aan vakken die ze onderwijzen, waaronder rekenen, talen, geschiedenis, aardrijkskunde en wereldoriëntatie Zij volgen de leerontwikkeling van de studenten en evalueren hun kennis en vaardigheden over de onderwerpen die door middel van toetsen en tests worden aangeleerd. Ze bouwen hun cursusinhoud op op de kennis die de leerlingen hebben van eerdere leerervaringen en moedigen hen aan om meer inzicht te krijgen in de onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Zij gebruiken leermiddelen en lesmethoden om een inspirerende leeromgeving te creëren. Leraren van het basisonderwijs dragen ook bij aan schoolevenementen en communiceren met ouders en administratief personeel.

Leraar basisonderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken leraar basisonderwijs

  • Stelt lesplannen op (zowel lange termijn als dagelijkse plannen) volgens de richtlijnen van het curriculum.
  • Bereidt klassikale lessen voor, bijv. door materialen te verzamelen en het klaslokaal gereed te maken.
  • Instrueert kinderen individueel en in groepsverband, maakt daarbij gebruik van verschillende onderwijsmethoden en materialen (bijv. computers, boeken, spellen), aangepast aan de verschillende behoeften van kinderen.
  • Houdt orde en zorgt voor een goede werksfeer in het klaslokaal.
  • Plant en begeleidt activiteiten met de kinderen, bijv. sportactiviteiten, concerten en excursies.
  • Geeft de kinderen werk voor in de klas en huiswerk en beoordeelt dit.
  • Bereidt tests en opdrachten voor, neemt ze af bij de kinderen en beoordeelt de resultaten om de voortgang van de kinderen te evalueren.
  • Observeert en evalueert de prestaties en het gedrag van de kinderen.
  • Houdt toezicht op kinderen tijdens lessen en op andere tijden gedurende de schooldag, zoals op de speelplaats tijdens pauzes.
  • Neemt deel aan werkoverleg en andere vergaderingen en overlegt met andere leerkrachten over onderwijskundige kwesties.
  • Bereidt zich voor op ouderbijeenkomsten en woont deze bij, bijv. om de voortgang en eventuele problemen van kinderen te bespreken.

Gerelateerde beroepen lager onderwijs

  • Leerkracht speciaal basisonderwijs
  • Manager/directeur basisschool
  • Onderwijs-assistent
  • Onderwijsassistent groep 1 en 2 basisonderwijs

Kennis

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Procedures in het lager onderwijs

    De interne werking van een basisschool, zoals de structuur van relevante onderwijsondersteuning en -beheer, het beleid en de regelgeving.

  • Principes van teamwerk

    De samenwerking tussen mensen, gekenmerkt door een eensgezinde inzet voor het bereiken van een bepaald doel, het in gelijke mate deelnemen, het in stand houden van open communicatie, het vergemakkelijken van een doeltreffend gebruik van ideeën, enz.

Vaardigheden

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Contacten onderhouden met ouders van kinderen

    De ouders informeren over de geplande activiteiten, de verwachtingen van het programma en de individuele vooruitgang van de kinderen.

  • Lagereschoolonderwerpen onderwijzen

    Leerlingen van de lagere school instrueren in de theorie en de praktijk van diverse vakken, zoals wiskunde, talen en natuurkunde, waarbij de inhoud van de cursus wordt opgebouwd op basis van de bestaande kennis van de studenten en hen aanmoedigen hun inzicht te verdiepen in de onderwerpen waarvoor zij belangstelling hebben.

  • Studenten helpen met materiaal

    Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Jongeren voorbereiden op de volwassenheid

    Werken met kinderen en jongeren om de vaardigheden en bekwaamheden in kaart te brengen die zij nodig zullen hebben om doelmatige burgers en volwassenen te worden en hen voor te bereiden op hun onafhankelijkheid.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Pedagogische strategieën gebruiken om creatief engagement te bevorderen

    Aan anderen communiceren over het ontwikkelen en faciliteren van creatieve processen via het gebruik van een reeks taken en activiteiten die geschikt zijn voor de doelgroep.

  • Positieve instelling van jongeren ondersteunen

    Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.

  • Huiswerk geven

    Aanvullende oefeningen en opdrachten verstrekken die de leerlingen thuis dienen voor te bereiden, deze op een duidelijke manier toelichten, en de deadline en de evaluatiemethode bepalen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Omgaan met problemen van kinderen

    De preventie, vroegtijdige opsporing en problemeemoplossing van kinderen bevorderen, waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, gedragsproblemen, functionele handicaps, sociale stress, geestelijke stoornissen, met inbegrip van depressie, en angststoornissen.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

  • Teamwork tussen studenten aanmoedigen

    Studenten aanmoedigen om met anderen samen te werken in hun leerproces door in teamverband te werken, bijvoorbeeld via groepsactiviteiten.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

Optionele kennis en vaardigheden

productie van knutselwerk leiden muziekgenres helpen bij de organisatie van schoolevenementen contacten onderhouden met pedagogische medewerkers principes van kunst aanleren studenten begeleiden op schoolreis begaafde studenten begeleiden soorten handicaps prototypen van voorwerpen maken toezicht houden op buitenschoolse activiteiten veelvoorkomende kinderziekten artistiek potentieel van performers naar buiten brengen in lesmateriaal voorzien ontwikkeling van de jeugd beoordelen muziektheorie naschoolse opvang bieden lichamelijke ontwikkeling van kinderen studenten raadplegen over leerinhoud ontwikkelingspsychologie reiniging van de werkplek muziekinstrumenten bespelen werken met elektronische leeromgevingen aanwezigheidslijsten bijhouden middelen voor educatieve doeleinden beheren muziekinstrumenten onderhouden muziekinstrumenten muziek improviseren muzieknotatie creatieve voorstellingen organiseren advies geven over lesplannen voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen muziekprincipes aanleren onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften ouderavond organiseren kinderen bijstaan bij de ontwikkeling van fundamentele persoonlijke vaardigheden toezicht houden op de speelplaats lesoverzicht ontwikkelen artistieke materialen selecteren om kunstwerken te creëren indicatoren van een begaafde leerling herkennen gedragsstoornissen

Source: Sisyphus ODB