Beroep leerkracht montessorionderwijs

Leerkrachten in de Montessori voor leerlingen die gebruikmaken van benaderingen die de filosofie en de beginselen van de ssori weerspiegelen. Zij leggen de nadruk op constructivistisch en „learning through discovery” -onderwijsmodellen, waardoor studenten worden aangemoedigd om te leren uit de ervaring uit de eerste hand in plaats van via directe instructies en aldus de leerlingen een relatief hoge mate van vrijheid te geven. Zij houden zich aan een specifiek curriculum dat de natuurlijke, fysieke, sociale en psychologische ontwikkeling van de studenten respecteert. Leerkrachten in het onderwijs geven ook les in klassen met leerlingen van ten hoogste drie jaar in hun leeftijd in vrij grote groepen, beheren en evalueren alle studenten afzonderlijk volgens de filosofie van de Montessori.

Leerkracht montessorionderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Lichamelijke ontwikkeling van kinderen

    De ontwikkeling kunnen herkennen en beschrijven aan de hand van de volgende criteria: gewicht, lengte en hoofdomvang, voedingseisen, nierfunctie, hormonale invloeden op de ontwikkeling, reactie op stress en infectie.

  • Montessorilesmateriaal

    De speciale materialen die door de eigen leraren in hun klassen worden gebruikt voor de opleiding van studenten, met name apparatuur voor het ontwikkelen van verschillende vaardigheden, bestaande uit sensoriële apparatuur, wiskundige apparatuur, taalmaterialen en kosmische uitrusting.

  • Leerprincipes van Montessori

    De onderwijs- en ontwikkelingsmethoden en -filosofie van Maria Montessori, een Italiaanse arts en pedagoge. Deze beginselen omvatten leerconcepten waarbij wordt gewerkt met materialen en leerlingen worden gestimuleerd om van hun eigen ontdekkingen te leren. De methode wordt ook wel het constructivistische leermodel genoemd.

  • Principes van teamwerk

    De samenwerking tussen mensen, gekenmerkt door een eensgezinde inzet voor het bereiken van een bepaald doel, het in gelijke mate deelnemen, het in stand houden van open communicatie, het vergemakkelijken van een doeltreffend gebruik van ideeën, enz.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Montessorifilosofie

    De beginselen en waarden van de Montessori-ideologie, die zijn toegespitst op de grondslagen van onafhankelijkheid, vrijheid, natuurlijke spiritualiteit en de verschillende vlakken van menselijke ontwikkelingsprocessen.

Vaardigheden

  • Kleuterklasleerstof aanleren

    Kleuterschoolleerlingen instrueren in de basisprincipes van het leren, als voorbereiding op toekomstig formeel leren. Hen de principes leren van bepaalde basisvakken zoals cijfer-, letter- en kleurherkenning, dagen van de week en de indeling van dieren en voertuigen.

  • In lesmateriaal voorzien

    Ervoor zorgen dat het nodige lesmateriaal voor het onderwijs in een klas, zoals visuele hulpmiddelen, wordt voorbereid, up-to-date is en aanwezig is in de instructieruimte.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Ontwikkeling van de jeugd beoordelen

    De verschillende aspecten met betrekking tot de ontwikkelingsbehoeften van kinderen en jongeren evalueren.

  • Onderwijsstrategieën van Montessori toepassen

    Leerlingen onderwijzen volgens de Montessori-onderwijsbenadering, zoals niet-structureel leren door het gebruik van speciaal ontwikkeld leermateriaal, en leerlingen aanmoedigen om concepten te exploreren en te leren door ontdekking.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Omgaan met problemen van kinderen

    De preventie, vroegtijdige opsporing en problemeemoplossing van kinderen bevorderen, waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, gedragsproblemen, functionele handicaps, sociale stress, geestelijke stoornissen, met inbegrip van depressie, en angststoornissen.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Positieve instelling van jongeren ondersteunen

    Kinderen en jongeren helpen hun sociale, emotionele en identiteitsbehoeften te beoordelen en een positief zelfbeeld te ontwikkelen, hun zelfbeeld versterken en hun zelfafhankelijkheid verbeteren.

  • Welzijn van kinderen ondersteunen

    Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.

  • Studenten helpen met materiaal

    Bijstand verlenen aan studenten wanneer zij met (technische) apparatuur werken die wordt gebruikt in de praktijk, en indien nodig operationele problemen oplossen.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

  • Jongeren voorbereiden op de volwassenheid

    Werken met kinderen en jongeren om de vaardigheden en bekwaamheden in kaart te brengen die zij nodig zullen hebben om doelmatige burgers en volwassenen te worden en hen voor te bereiden op hun onafhankelijkheid.

  • Kinderen bijstaan bij de ontwikkeling van fundamentele persoonlijke vaardigheden

    Bevorderen en mogelijk maken van de ontwikkeling van de natuurlijke nieuwsgierigheid en de sociale en taalvaardigheden van kinderen door middel van creatieve en sociale activiteiten zoals het vertellen van verhalen, denkbeeldige spelletjes, liedjes, tekeningen en spelletjes.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

Optionele kennis en vaardigheden

werkgerelateerde verslagen schrijven ontwikkelingspsychologie toezicht houden op de speelplaats werken met elektronische leeromgevingen pedagogische strategieën gebruiken om creatief engagement te bevorderen ehbo reiniging van de werkplek voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen contacten onderhouden met ouders van kinderen bescherming van jonge personen promoten veelvoorkomende kinderziekten studenten begeleiden op schoolreis teamwork tussen studenten aanmoedigen naschoolse opvang bieden aanwezigheidslijsten bijhouden contacten onderhouden met pedagogische medewerkers soorten handicaps pedagogie creatieve voorstellingen organiseren middelen voor educatieve doeleinden beheren

Source: Sisyphus ODB