Beroep leerkracht letterkunde voortgezet onderwijs

Leraren uit de literatuur op middelbare scholen bieden studenten, gewoonlijk kinderen en jonge volwassenen, onderwijs aan in een middelbare school. Ze zijn meestal onderworpen aan leerkrachten, gespecialiseerd en instrueren in hun eigen vakgebied, literatuur. Zij bereiden lesplannen en -materialen voor, houden toezicht op de vooruitgang van de studenten, staan individueel bij wanneer dat nodig is, en evalueren de kennis en prestaties van studenten op het gebied van literatuur in de vorm van opdrachten, tests en onderzoeken.

Leerkracht letterkunde voortgezet onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Procedures in het hoger onderwijs

    De interne werking van een school voor hoger onderwijs, zoals de structuur van de relevante onderwijsondersteuning en -beheer, het beleid en de regelgeving.

  • Literatuurtechnieken

    De verschillende benaderingen die een auteur kan gebruiken om zijn schrijfstijl te verbeteren en een specifiek effect te creëren; dit kan de keuze zijn van een specifiek genre of het gebruik van metaforen, toespelingen en woordspel.

  • Literatuurtheorie

    De diverse literaire genres en de wijze waarop ze in specifieke scènes passen.

  • Schrijftechnieken

    De verschillende technieken om een verhaal te schrijven, zoals de beschrijvende, overtuigende, eerste persoon enzovoort.

  • Literatuurgeschiedenis

    De historische ontwikkeling van vormen van geschriften die bedoeld zijn om een publiek te vormen, te vermaken of te stichten, bijvoorbeeld fictie in de vorm van proza of poëzie. De technieken die worden gebruikt om deze geschriften te verspreiden en de historische context waarin zij zijn geschreven.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Literatuur

    De verzameling artistieke teksten die worden gekenmerkt door schoonheid van expressie, vorm en de universaliteit van intellectuele en emotionele aantrekkingskracht.

Vaardigheden

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Gedrag van studenten volgen

    Het sociale gedrag van studenten volgen om ongewone zaken aan het licht te brengen. Eventuele problemen helpen oplossen.

  • Principes van literatuur onderrichten

    Studenten instrueren over de theorie en de praktijk van de literatuur, meer in het bijzonder in lees- en schrijftechnieken, etymologie en literaire analyse.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Contacten onderhouden met educatieve medewerkers

    Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Huiswerk geven

    Aanvullende oefeningen en opdrachten verstrekken die de leerlingen thuis dienen voor te bereiden, deze op een duidelijke manier toelichten, en de deadline en de evaluatiemethode bepalen.

  • Lesmateriaal opstellen

    Een syllabus schrijven, selecteren of aanbevelen voor studenten die voor de cursus zijn ingeschreven.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Procedures in het middelbaar onderwijs

    De innerlijke werking van een middelbare school, zoals de structuur van de relevante onderwijsondersteuning en het onderwijsmanagement, het beleid en de regelgeving.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

    Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

Optionele kennis en vaardigheden

soorten handicaps retoriek toezicht houden op onderwijsontwikkelingen teamwork tussen studenten aanmoedigen taalonderwijsmethoden studenten begeleiden op schoolreis ondersteuningsnetwerk van de student raadplegen aanwezigheidslijsten bijhouden toezicht houden op de speelplaats helpen bij de organisatie van schoolevenementen leerstoornissen identificeren klassieke talen ouderavond organiseren in lesmateriaal voorzien linguïstiek soorten literatuurgenres indicatoren van een begaafde leerling herkennen jongeren voorbereiden op de volwassenheid toezicht houden op buitenschoolse activiteiten talen onderwijzen etnolinguïstiek werken met elektronische leeromgevingen moderne talen socialisatie bij adolescenten vakoverschrijdende links met andere vakgebieden identificeren middelen voor educatieve doeleinden beheren

Source: Sisyphus ODB