Beroep leerkracht klassieke talen voortgezet onderwijs

ICT-docenten in het middelbaar onderwijs bieden studenten, gewoonlijk kinderen en jonge volwassenen, onderwijs aan in een middelbare school. Ze zijn meestal onderworpen aan leraren, gespecialiseerd en instrueren in hun eigen vakgebied, klassieke talen. Zij bereiden lesplannen en -materialen voor, houden toezicht op de vooruitgang van de studenten, staan individueel bij wanneer dat nodig is, en evalueren de kennis en prestaties van leden op het gebied van klassieke taalkundige  door middel van opdrachten, tests en onderzoeken.

Leerkracht klassieke talen voortgezet onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Procedures in het hoger onderwijs

    De interne werking van een school voor hoger onderwijs, zoals de structuur van de relevante onderwijsondersteuning en -beheer, het beleid en de regelgeving.

  • Klassieke talen

    Alle ‘dode’ talen uit verschillende perioden in de geschiedenis, waaronder het Latijn uit de oudheid, het Middelengels uit de middeleeuwen, het Klassiek Maya uit de prekoloniale Amerika’s en het renaissance-Italiaans uit de vroegmoderne tijd.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Klassieke oudheid

    De periode in de geschiedenis, gekenmerkt door de oude Griekse en oude Romeinse culturen, vóór de middeleeuwen.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

Vaardigheden

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

    Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.

  • Lesmateriaal opstellen

    Een syllabus schrijven, selecteren of aanbevelen voor studenten die voor de cursus zijn ingeschreven.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Contacten onderhouden met educatieve medewerkers

    Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Procedures in het middelbaar onderwijs

    De innerlijke werking van een middelbare school, zoals de structuur van de relevante onderwijsondersteuning en het onderwijsmanagement, het beleid en de regelgeving.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Gedrag van studenten volgen

    Het sociale gedrag van studenten volgen om ongewone zaken aan het licht te brengen. Eventuele problemen helpen oplossen.

  • Huiswerk geven

    Aanvullende oefeningen en opdrachten verstrekken die de leerlingen thuis dienen voor te bereiden, deze op een duidelijke manier toelichten, en de deadline en de evaluatiemethode bepalen.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Talen onderwijzen

    Leerlingen onderwijzen in de theorie en praktijk van een taal. Gebruiken van een breed assortiment aan onderwijs- en leertechnieken om de vaardigheid in het lezen, schrijven, luisteren en spreken in die taal te bevorderen.

Optionele kennis en vaardigheden

toezicht houden op onderwijsontwikkelingen teamwork tussen studenten aanmoedigen etnolinguïstiek middelen voor educatieve doeleinden beheren indicatoren van een begaafde leerling herkennen jongeren voorbereiden op de volwassenheid soorten handicaps toezicht houden op buitenschoolse activiteiten ondersteuningsnetwerk van de student raadplegen vakoverschrijdende links met andere vakgebieden identificeren toezicht houden op de speelplaats moderne talen studenten begeleiden op schoolreis linguïstiek werken met elektronische leeromgevingen taalonderwijsmethoden aanwezigheidslijsten bijhouden leerstoornissen identificeren aanleren van gesproken taal begeleiden in lesmateriaal voorzien ouderavond organiseren helpen bij de organisatie van schoolevenementen verschillende talen spreken socialisatie bij adolescenten literatuur

Source: Sisyphus ODB