Beroep leerkracht filosofie voortgezet onderwijs

Docenten in het middelbaar onderwijs geven onderwijs aan studenten, gewoonlijk kinderen en jongvolwassenen, aan een middelbare school. Ze zijn meestal onderworpen aan leraren, gespecialiseerd en instrueren in hun eigen studierichting, filosofie. Zij bereiden lesplannen en -materialen voor, zien toe op de voortgang van de studenten, staan individueel bij wanneer dat nodig is, en evalueren de kennis en prestaties van de proefpersoon met betrekking tot de proefpersoon door middel van praktische, doorgaans fysieke, tests en onderzoeken.

Leerkracht filosofie voortgezet onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Metafysica

    De filosofische studie die betrekking heeft op het aan het licht brengen en toelichten van de basisbeginselen en de fundamentele ideeën waarmee mensen de wereld indelen, zoals zijn, tijd en objecten.

  • Filosofische scholen

    De verschillende filosofische ideeën en stijlen in de geschiedenis tot en met het heden, zoals Calvinisme, hedonisme en Kantianisme.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

  • Geschiedenis van de filosofie

    De studie van de ontwikkeling en groei van filosofen, filosofische concepten en ideeën in de loop van de geschiedenis.

  • Procedures in het hoger onderwijs

    De interne werking van een school voor hoger onderwijs, zoals de structuur van de relevante onderwijsondersteuning en -beheer, het beleid en de regelgeving.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Filosofie

    De verschillende filosofische systemen, hun grondbeginselen, waarden, ethiek, denkwijzen, gebruiken, praktijken en impact op het leven van de mens.

Vaardigheden

  • Lesmateriaal opstellen

    Een syllabus schrijven, selecteren of aanbevelen voor studenten die voor de cursus zijn ingeschreven.

  • Studentenrelaties beheren

    De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Procedures in het middelbaar onderwijs

    De innerlijke werking van een middelbare school, zoals de structuur van de relevante onderwijsondersteuning en het onderwijsmanagement, het beleid en de regelgeving.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Huiswerk geven

    Aanvullende oefeningen en opdrachten verstrekken die de leerlingen thuis dienen voor te bereiden, deze op een duidelijke manier toelichten, en de deadline en de evaluatiemethode bepalen.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Filosofie onderwijzen

    De studenten instrueren in de theorie en de praktijk van filosofie, en meer in het bijzonder in onderwerpen zoals zedelijkheid, filosofen in de loop van de geschiedenis en filosofische ideologieën.

  • Contacten onderhouden met educatieve medewerkers

    Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.

  • Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

    Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Gedrag van studenten volgen

    Het sociale gedrag van studenten volgen om ongewone zaken aan het licht te brengen. Eventuele problemen helpen oplossen.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Studentendiscipline handhaven

    Zorg ervoor dat de leerlingen de in de school vastgestelde regels en gedragsregels volgen en passende maatregelen nemen in geval van overtreding of wangedrag.

Optionele kennis en vaardigheden

culturele geschiedenis middelen voor educatieve doeleinden beheren aanwezigheidslijsten bijhouden socialisatie bij adolescenten toezicht houden op de speelplaats teamwork tussen studenten aanmoedigen in lesmateriaal voorzien toezicht houden op onderwijsontwikkelingen vakoverschrijdende links met andere vakgebieden identificeren soorten handicaps jongeren voorbereiden op de volwassenheid leerstoornissen identificeren helpen bij de organisatie van schoolevenementen studenten begeleiden op schoolreis ouderavond organiseren ethiek moraliteit theologie toezicht houden op buitenschoolse activiteiten logica politieke ideologieën sociologie ondersteuningsnetwerk van de student raadplegen werken met elektronische leeromgevingen politiek indicatoren van een begaafde leerling herkennen

Source: Sisyphus ODB