Beroep lasinspecteur
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Realistisch / Onderzoekend
- Realistisch / Conventioneel
Kennis
- Verbindingstechnologieën voor metaal
- Soorten metaal
- Lastechnieken
- Kwaliteitsnormen voor databases
- Kwaliteitsstandaarden
- Soorten metaalproductieprocessen
- Methoden voor kwaliteitsgarantie
Vaardigheden
- Testgegevens vastleggen
- Reparatiegegevens opschrijven
- Naleving van wettelijke eisen garanderen
- Testgegevens analyseren
- Onderzoeksmetingen registreren
- Tekenen van corrosie herkennen
- Een computer gebruiken
- Waarborgen dat het eindproduct aan de vereisten voldoet
- Werk van werknemers beoordelen
- Risico’s op de werkplek identificeren
- Bedrijfsnormen volgen
- Monstertests uitvoeren
- Productiegegevens registreren voor kwaliteitscontrole
- Monsters voorbereiden voor tests
- Werkgerelateerde verslagen schrijven
- Kwaliteit van producten controleren
- Lasapparatuur bedienen
- Doelstellingen op het gebied van kwaliteitsborging vaststellen
- Samenwerken met de verantwoordelijke voor kwaliteitscontrole
- Beleidslijnen van de organisatie naleven
- Lasinspectie uitvoeren
- Defecte productiematerialen melden
- Imperfecties in metaal ontdekken
Optionele kennis en vaardigheden
technische tekeningen noodprocedures beheren oplossingen voor problemen creëren proefdraaien voor juiste gasdruk zorgen ontwerpschetsen tekenen kwaliteitsnormen voor productie controleren toezicht houden op personeel gegevens over de voortgang van het werk bijhouden technische middelen raadplegen mig-lassen elektronenbundellasprocessen tig-lassen verwerking van ferrometalen omgaan met managers productverbeteringen aanbevelen zorgen voor naleving van de milieuwetgeving verwerking van non-ferrometalen mijnbouwmachines lassen kunststof lassen niet-destructieve testapparatuur gebruiken mag-lassenLoopbaanperspectief
Het beroep lasinspecteur behoort tot de beroepsgroep Technici bouwkunde en natuur. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 6400 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 13300 | laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 19700 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |