Beroep kwaliteitsmanager dienstverlening

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Kwaliteitsmanager dienstverlening: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Bedrijfsprocedures

    Processen die een organisatie toepast om de efficiëntie te verbeteren, nieuwe doelstellingen te formuleren en doelen op een winstgevende en tijdige manier te bereiken.

  • Kwaliteitsstandaarden

    De nationale en internationale voorschriften, specificaties en richtlijnen die ervoor zorgen dat de producten, diensten en processen van goede kwaliteit zijn en geschikt zijn voor het beoogde doel.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Kwaliteitsnormen voor databases

    Technieken en methoden voor het schatten en evalueren van systeemkwaliteit en algemene databasekwaliteit, evenals de vastgestelde kwaliteitsnormen en -voorschriften.

  • Bedrijfskennis

    De functies, processen en taken van een onderneming en de relatie daartussen om de onderneming goed te laten werken.

  • Methoden voor kwaliteitsgarantie

    Kwaliteitsgarantiebeginselen, standaardvereisten en de reeks processen en activiteiten die worden gebruikt voor het meten, controleren en waarborgen van de kwaliteit van producten en processen.

Vaardigheden

  • Toezicht houden op kwaliteitscontroles van voorraden

    De algehele kwaliteit van het product controleren vóór de verzending.

  • Oplossingen voor problemen creëren

    Problemen oplossen die zich voordoen bij het plannen, prioriteren, organiseren, faciliteren en evalueren van prestaties. Gebruik maken van systematische verzameling, analyse en synthese van informatie om de huidige praktijk te evalueren en nieuwe inzichten daarover te genereren.

  • Kwaliteitscontroles uitvoeren

    Het uitvoeren van regelmatige, systematische en gedocumenteerde onderzoeken van een kwaliteitssysteem voor het controleren van de conformiteit met een norm op basis van objectief bewijsmateriaal, zoals de implementatie van processen, de effectiviteit bij het bereiken van kwaliteitsdoelstellingen en de vermindering en eliminatie van kwaliteitsproblemen.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Medewerkers opleiden over kwaliteitsprocedures

    Het opleiden en trainen van teamleden in de kwaliteitsprocedures die verband houden met de missie van het team.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

  • Testgegevens analyseren

    De tijdens de tests verzamelde gegevens interpreteren en analyseren om conclusies, nieuwe inzichten of oplossingen te formuleren.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Kwaliteitsnormen opstellen

    In samenwerking met managers en kwaliteitsdeskundigen een reeks kwaliteitsnormen vaststellen om de naleving van de voorschriften te waarborgen en bij te dragen tot de verwezenlijking van de behoeften van de klanten.

  • Bedrijfsprocessen verbeteren

    Het optimaliseren van de activiteiten van een organisatie met het oog op efficiëntie. Bestaande zakelijke activiteiten analyseren en aanpassen om nieuwe doelstellingen te formuleren en nieuwe doelstellingen te bereiken.

Optionele kennis en vaardigheden

technische documentatie aanleveren kwaliteitscontroles vóór montage uitvoeren projectbeheer leveranciersrisico’s beoordelen testresultaten melden aan andere afdelingen bedrijfsstrategieconcepten projectbeheer uitvoeren bedrijfsprocessen analyseren doelstellingen op het gebied van kwaliteitsborging vaststellen klantendiensten meetinstrumenten gebruiken inspecties leiden

Loopbaanperspectief

Het beroep kwaliteitsmanager dienstverlening behoort tot de beroepsgroep Managers zakelijke en administratieve dienstverlening. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20245900  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20249400  laag
verwachte baanopeningen tot 202415200  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB