Beroep klantadviseur

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Corporate social responsibility
  • Public relations
  • Communication principles
  • Product comprehension

Vaardigheden

  • Supervise work
  • Manage customer service
  • Maximise sales revenues
  • Build business relationships
  • Advise on public relations
  • Follow company standards
  • Supervise the management of an establishment
  • Analyse consumer buying trends
  • Create solutions to problems
  • Develop professional network
  • Communicate with customers
  • Guarantee customer satisfaction
  • Perform customers’ needs analysis
  • Identify customer's needs
  • Liaise with managers
  • Plan health and safety procedures
  • Manage accounts
  • Manage staff
  • Fix meetings
  • Identify new business opportunities

Optionele kennis en vaardigheden

klantenoordelen analyseren strategische bedrijfsbeslissingen nemen marketingstrategieën implementeren klantenservicetechnieken aanleren dienstverlening controleren contracten beheren zakelijke analyses uitvoeren toezicht houden op verkoopactiviteiten onderzoeken inzake klantendienst analyseren contact opnemen met klanten klantgegevens verzamelen beheer van klantrelaties principes voor bedrijfsbeheer bedrijfsprocessen analyseren klantendiensten verkoopgesprekken houden verkoopdoelstellingen behalen verkoopstrategieën ten uitvoer brengen samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën bedrijfsbehoeften analyseren communiceren met klantendienst gegevensbescherming klantbeheer uitvoeren marktonderzoek uitvoeren klachten van klanten afhandelen verkoopcijfers van producten bestuderen werknemers opleiden reclamecampagnes plannen verkoopstrategieën gegevens over interacties met klanten bijhouden

Loopbaanperspectief

Het beroep klantadviseur behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld