Beroep kassamedewerker

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Kassamedewerker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Klantendiensten

    Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.

Vaardigheden

  • Geldautomaat beheren

    Het geld tellen; balans van de kassa aan het einde van de dienst controleren; betalingen ontvangen en betalingsinformatie verwerken; scanapparatuur gebruiken.

  • Diefstalpreventie beheren

    Diefstal- en overvalpreventie toepassen; toezicht houden op bewakingsapparatuur; indien nodig beveiligingsprocedures handhaven.

  • Klantgericht zijn

    Houding die de klant in alle gevallen centraal stelt.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Nazorgdiensten aan klanten bieden

    Registreren, opvolgen en oplossen van en reageren op klantverzoeken, klachten en after-sales services.

  • Verkoopfacturen opstellen

    De factuur van verkochte goederen of geleverde diensten opstellen, met daarin individuele prijzen, de totale kosten en de voorwaarden. De orderverwerking verrichten voor bestellingen die ontvangen worden via telefoon, fax of internet en de definitieve factuur van de klant berekenen.

  • Rekenvaardigheden gebruiken

    Hanteren van een redenering en toepassen van eenvoudige of complexe numerieke concepten en berekeningen.

  • Terugbetalingen verwerken

    Vragen van klanten voor retourzendingen, omruil van goederen, terugbetalingen of aanpassingen van facturen oplossen. De organisatorische richtlijnen volgen tijdens dit proces.

  • Betalingen verwerken

    Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.

Optionele kennis en vaardigheden

geld tellen producten reserveren voor klanten rapporten van transacties bijhouden materialen wegen prijskaartjes ophangen werknemers opleiden verkoopbevorderingstechnieken principes van teamwerk klantenprogramma’s verwerken goederen inpakken als geschenk kassaomgeving netjes houden verkoopargumenten aankopen in draagtassen doen klanten naar koopwaar leiden

Loopbaanperspectief

Het beroep kassamedewerker behoort tot de beroepsgroep Kassamedewerkers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20242300  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202423100  hoog
verwachte baanopeningen tot 202425400  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB