Beroep interviewer marktonderzoek
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Interviewer marktonderzoek: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Communicatie
Het uitwisselen en overdragen van informatie, ideeën, concepten, gedachten en gevoelens door middel van een gemeenschappelijk systeem van woorden, tekens en semiotische regels via een medium.
- Gesprekstechnieken
Technieken om mensen informatie te laten verstrekken door hen op de juiste manier de juiste vragen te stellen en hen op hun gemak te stellen.
- Vertrouwelijkheid van informatie
De mechanismen en voorschriften die selectieve toegangscontrole mogelijk maken en garanderen dat alleen geautoriseerde partijen (mensen, processen, systemen en apparaten) toegang hebben tot gegevens, de manier om te voldoen aan vertrouwelijke informatie en de risico’s van niet-naleving.
- Onderzoekstechnieken
Technieken voor het bepalen van een doelgroep, het kiezen van de juiste onderzoeksmethode en het analyseren van de gegevens.
Vaardigheden
- Doelen van een interview uitleggen
Het hoofddoel van het interview toelichten op een wijze die de ontvanger begrijpt en beantwoordt aan de vragen.
- Verschillende communicatiekanalen gebruiken
Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.
- Onderzoeksverslagen voorbereiden
Verzamelen van de geanalyseerde gegevens van het onderzoek en een gedetailleerd verslag schrijven over de resultaten van het onderzoek.
- Communicatietechnieken gebruiken
Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.
- Onderzoeksinterviews uitvoeren
Gebruik maken van professioneel onderzoek en interviewmethoden en -technieken om relevante gegevens, feiten of informatie te verzamelen, om nieuwe inzichten te verkrijgen en de boodschap van de ondervraagde volledig te begrijpen.
- Interviewverslagen evalueren
Beoordelen van de kwaliteit en aannemelijkheid van de interviewresultaten aan de hand van de documentatie, rekening houdend met verschillende factoren, zoals de weegschaal.
- Vragenlijsten volgen
De vragen in de vragenlijsten volgen en stellen bij het interviewen van personen.
- Marktonderzoeksrapporten opstellen
Verslag uitbrengen over de resultaten van het marktonderzoek, de belangrijkste observaties en resultaten en aantekeningen maken die helpen bij de analyse van de informatie.
- Marktonderzoek uitvoeren
Verzamelen, beoordelen en vertegenwoordigen van gegevens over de doelmarkt en klanten om strategische ontwikkeling en haalbaarheidsstudies te faciliteren. Markttrends identificeren.
- Overzichten geven van onderzoeksresultaten
De in interviews of peilingen verzamelde antwoorden ordenen en organiseren om ze te kunnen analyseren en er conclusies uit te kunnen trekken.
- Aandacht van mensen trekken
Mensen benaderen en hun aandacht vestigen op een aan hen voorgelegd onderwerp of om informatie van hen te krijgen.
- Vragen beantwoorden
Reageren op vragen en verzoeken om informatie van andere organisaties en leden van het publiek.
- Vraaggesprekken documenteren
Antwoorden en informatie registreren, neerschrijven en vastleggen die tijdens interviews worden verzameld voor verwerking en analyse, gebruikmakend van stenografie- of technische apparatuur.
Optionele kennis en vaardigheden
stenografie gebruiken psychologie vragenlijsten herzien klantgegevens analyseren mysteryshopping uitvoeren statistiek technieken voor visuele presentatie rapporten presenteren marktonderzoek beoordeling van kwaliteit van gegevens klanteninzicht grammatica- en spellingsregels toepassen telefonisch communiceren gegevensanalyses uitvoeren verschillende talen spreken kwalitatief onderzoek uitvoeren contact opnemen met klanten kwantitatief onderzoek uitvoeren focusgroepen interviewen onderwerpen bestuderen communicatiestijl aanpassen aan de ontvanger prestatietendensen van oproepen analyseren vragenlijsten opstellen politiekLoopbaanperspectief
Het beroep interviewer marktonderzoek behoort tot de beroepsgroep Receptionisten en telefonisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 23400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 27300 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB