Beroep instructional designer

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Instructional designer: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Schrijf- en presentatiehulpsoftware

    De software die voorziet in voorgeprogrammeerde elementen waarmee interactieve multimediatoepassingen kunnen worden ontwikkeld voor het bewerken, structureren en indelen van inhoud die bedoeld is voor publicatie.

  • Standaarden voor webgebaseerd online leren

    De standaarden en specificaties die worden gebruikt voor webgebaseerd online leren, zoals Sharable Content Object Reference Model (SCORM), die communicatie definiëren tussen client-side content en een hostsysteem dat wordt ondersteund door een systeem voor het beheer van leeromgevingen.

  • Publicatiestrategie

    De methoden, regels, media en tools voor het publiceren van inhoud uit inhoudbeheersystemen in afzonderlijke bronnen of cross-media.

  • Webprogrammering

    Het programmeringsmodel dat is gebaseerd op een combinatie van markup (toevoeging van de context en de structuur van de tekst) en andere internetprogrammeercodes, zoals AJAX, javascript en PHP, ten behoeve van passende acties en visualisering van de inhoud.

  • Systemen voor beheer van leeromgevingen

    Het e-learningplatform voor het opzetten, beheren, organiseren, rapporteren en uitvoeren van e-learningcursussen of opleidingsprogramma’s op het gebied van e-learning.

  • Cognitieve psychologie

    De geestelijke processen bij de mens, waaronder aandacht, geheugen, taalgebruik, perceptie, probleemoplossend vermogen, creativiteit en denken.

  • Instructioneel ontwerpmodel

    De richtlijnen of strategieën voor het ontwerpen en ontwikkelen van instructies om ervoor te zorgen dat leerlingen de beoogde leerresultaten bereiken.

  • Ontwikkelingsprocessen voor inhoud

    De gespecialiseerde technieken die worden gebruikt voor het ontwerpen, schrijven, compileren, bewerken en organiseren van digitale inhoud, zoals tekst, afbeeldingen en video's voor publicatiedoeleinden.

  • Taakalgoritmisatie

    De technieken om de ongestructureerde beschrijvingen van een proces om te zetten in een stapsgewijze reeks acties van een eindig aantal stappen.

Vaardigheden

  • Scripts creëren voor artistieke productie

    Ontwikkelen van een script met een beschrijving van de scènes, acties, apparatuur, inhoud en realisatiemiddelen voor een toneelstuk, film of uitzending.

  • SCORM-pakketten creëren

    Ontwikkelen van educatieve pakketten voor platformen voor e-leren met behulp van de SCORM-standaard (Sharable Content Object Reference Model — SCORM).

  • Inhoud samenstellen

    Inhoud uit specifieke bronnen verkrijgen, selecteren en organiseren, overeenkomstig de vereisten van de outputmedia zoals drukwerk, onlinetoepassingen, platforms, websites en video’s.

  • Schrijfonderricht

    Elementaire of gevorderde schrijfprincipes onderrichten aan verschillende leeftijdsgroepen in een vaste onderwijsinstelling of door het organiseren van privéschrijfworkshops.

  • Programmeren in scripttaal

    Gespecialiseerde ICT-instrumenten gebruiken om een computercode te creëren die door de overeenkomstige run-time-omgevingen wordt geïnterpreteerd om de toepassingen te verlengen en gemeenschappelijke computeractiviteiten te automatiseren. Gebruik programmeertalen die deze methode ondersteunen, zoals Unix Shell scripts, JavaScript, Python en Ruby.

  • Webgebaseerde cursussen ontwerpen

    Webgebaseerde cursussen en instructiecursussen aanbieden aan de hand van dynamische en statische online-instrumenten om leerresultaten voor het publiek van de cursus mogelijk te maken. De hier gebruikte webtools kunnen betrekking hebben op het streamen van video- en audio-, live-internetuitzendingen, informatieportalen, chatrooms en mededelingenborden.

  • ICT-terminologie toepassen

    Gebruiken van specifieke ICT-termen en vocabulaire op een systematische en consistente manier voor documentatie- en communicatiedoeleinden.

  • Hulpmiddelen voor inhoudontwikkeling toepassen

    Gespecialiseerde hulpmiddelen voor inhoudontwikkeling gebruiken, zoals inhoud- en terminologiebeheersystemen, vertaalgeheugensystemen, taalcontrole en editors om inhoud te genereren, compileren en transformeren volgens specifieke normen.

  • Onderwijsactiviteiten organiseren

    Organiseren, uitvoeren en superviseren van onderwijsactiviteiten ten behoeve van diverse doelgroepen, zoals schoolkinderen, universiteitsstudenten, gespecialiseerde groepen of leden van het publiek.

  • Behoeften van ICT-gebruikers identificeren

    De behoeften en vereisten van ICT-gebruikers van een specifiek systeem bepalen door analytische methoden, zoals doelgroepanalyse, toe te passen.

  • Metadata voor inhoudsgegevens beheren

    De methoden en procedures voor het beheer van inhoudsgegevens toepassen om concepten van metagegevens, zoals de datum van creatie, te definiëren en te gebruiken om inhoud zoals documenten, video- en audiobestanden, applicaties en beelden te beschrijven, te organiseren en te archiveren.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Informatie structureren

    Organiseren van informatie met behulp van systematische methoden zoals mentale modellen en volgens bepaalde normen om de verwerking en het begrip van de informatie van de gebruiker met betrekking tot de specifieke eisen en kenmerken van de outputmedia te vergemakkelijken.

  • Klantwensen identificeren

    Technieken en instrumenten, zoals enquêtes, vragenlijsten en ICT-toepassingen, toepassen om gebruikersvereisten van systemen, diensten of producten te bepalen, te analyseren, te documenteren en te beheren.

  • Opleidingsbehoeften identificeren

    Opleidingsproblemen analyseren en de opleidingseisen vaststellen van een organisatie of van individuen, om deze te voorzien van instructies die zijn afgestemd op hun voorafgaande kennis, profiel, middelen en problemen.

  • Kwaliteitsbewaking uitvoeren op inhoud

    De inhoud valideren door deze te beoordelen op formele en functionele kwaliteit, bruikbaarheid en toepasselijke normen.

  • Tekst proeflezen

    Een tekst grondig doorlezen, fouten zoeken, beoordelen en controleren om te garanderen dat de inhoud geschikt is voor publicatie.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Concepten van vereisten vertalen naar inhoud

    Digitale inhoud ontwikkelen op basis van bepaalde vereisten en richtlijnen.

  • Geschreven inhoud aanbieden

    Informatie schriftelijk meedelen via digitale of gedrukte media in overeenstemming met de behoeften van de doelgroep. De inhoud structureren volgens specificaties en normen. Grammatica- en spellingsregels toepassen

  • Multimedia-inhoud aanbieden

    Multimediamateriaal zoals schermafbeeldingen, afbeeldingen, diavoorstellingen, animaties en video's ontwikkelen om dit te gebruiken als inhoud die deel uitmaakt van een bredere informatieve context.

  • Vereisten van concepten vertalen naar visueel ontwerp

    Een visueel ontwerp ontwikkelen vertrekkend vanuit bepaalde specificaties en eisen, op basis van de analyse van de scope en de doelgroep. Een visuele voorstelling van ideeën maken, zoals logo’s, websites, digitale games en lay-outs.

  • Digitale onderwijsmaterialen ontwikkelen

    Bronnen en instructiemateriaal (e-learning, educatief video- en audiomateriaal, educatieve prezi) ontwikkelen met behulp van digitale technologieën om inzicht en bewustzijn over te dragen en zo de expertise van de leerlingen te verbeteren.

  • Opmaaktaal gebruiken

    Computertalen gebruiken die syntactisch van de tekst te onderscheiden zijn, om aantekeningen op een document toe te voegen, lay-out en procestypes van documenten zoals HTML te specificeren.

  • Projecten voor inhoudontwikkeling beheren

    Plannen en implementeren van de creatie, levering en het beheer van digitale of gedrukte inhoud, een systeem ontwikkelen dat het volledige redactionele inhoudsontwikkelings- en publicatieproces beschrijft en ICT-tools gebruiken om het proces te ondersteunen.

Optionele kennis en vaardigheden

engrade sakai live presentaties geven wiziq ict-problemen oplossen moodle op de hoogte blijven van ontwikkelingen in het vakgebied brightspace creatieve ideeën ontwikkelen lams litmos zakenrelaties aangaan schoology javascript projectbeheer uitvoeren taleo ajax

Loopbaanperspectief

Het beroep instructional designer behoort tot de beroepsgroep Onderwijskundigen en overige docenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024400  laag
verwachte vervangingsvraag tot 202415000  hoog
verwachte baanopeningen tot 202415500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB