Beroep instructional designer

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Authoring software
  • Standards for web-based e-learning
  • Publishing strategy
  • Web programming
  • Learning management systems
  • Cognitive psychology
  • Instructional design models
  • Content development processes
  • Task algorithmisation

Vaardigheden

  • Create script for artistic production
  • Create SCORM packages
  • Compile content
  • Teach writing
  • Use scripting programming
  • Design web-based courses
  • Apply ICT terminology
  • Apply tools for content development
  • Conduct educational activities
  • Identify ICT user needs
  • Manage content metadata
  • Apply teaching strategies
  • Structure information
  • Identify customer requirements
  • Identify training needs
  • Conduct content quality assurance
  • Proofread text
  • Use different communication channels
  • Translate requirement concepts into content
  • Provide written content
  • Provide multimedia content
  • Translate requirement concepts into visual design
  • Develop digital educational materials
  • Use markup languages
  • Manage content development projects

Optionele kennis en vaardigheden

engrade sakai live presentaties geven wiziq ict-problemen oplossen moodle op de hoogte blijven van ontwikkelingen in het vakgebied brightspace creatieve ideeën ontwikkelen lams litmos zakenrelaties aangaan schoology javascript projectbeheer uitvoeren taleo ajax

Loopbaanperspectief

Het beroep instructional designer behoort tot de beroepsgroep Onderwijskundigen en overige docenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024400  laag
verwachte vervangingsvraag tot 202415000  hoog
verwachte baanopeningen tot 202415500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag