Beroep instructeur scheepvaart

Maritieme instructeurs geven les over al degenen die beroepshalve een boot of een schip uitvoeren, zoals schippers en kapiteins van schepen, hoe zij hun binnenvaartschepen of zeeschepen in overeenstemming met de voorschriften kunnen exploiteren. Zij geven les over de theorie en de technieken van hun studenten met betrekking tot het optimaal loodsen, sturen en navigeren, en het in stand houden van hun specifieke schip of schip, observeren en evalueren de praktijk van de studenten. Zij richten zich ook op niet-sturende onderwerpen, zoals klantendienst (in het geval van personenvervoer) en veiligheidsvoorschriften.

Instructeur scheepvaart: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Wereldwijd maritiem nood- en veiligheidssysteem

    De internationaal overeengekomen reeks veiligheidsprocedures, soorten apparatuur en communicatieprotocollen die worden gebruikt om de veiligheid te vergroten en het gemakkelijker te maken om noodlijdende schepen, boten en vliegtuigen te redden.

  • Veiligheidsuitrusting op vaartuigen

    Theoretische en praktische kennis verwerven van de in de schepen gebruikte veiligheidsuitrusting, omvattende voorzieningen zoals reddingsboten, reddingsboeien, spatdeuren, branddeuren, sprinklerinstallaties, enz. Uitrusting bedienen tijdens noodsituaties.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Geografische gebieden

    Detailkennis van het geografische gebied; kennis van waar verschillende organisaties activiteiten uitoefenen.

  • Internationale voorschriften om aanvaringen op zee te voorkomen

    Fundamentele aspecten van de internationale regelgeving ter voorkoming van aanvaringen op zee, waaronder het gedrag van schepen binnen zichtafstand van elkaar, navigatielichten en -bakens, grote licht- en akoestische signalen, signalering en boeien op zee.

  • Gezondheids- en veiligheidsmaatregelen bij transport

    Het geheel van regels, procedures en voorschriften met betrekking tot gezondheids- en veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van ongevallen of incidenten in het vervoer.

  • Maritieme vervoerstechnologie

    Inzicht in de technologie van het zeevervoer en op de hoogte blijven van de laatste bevindingen op dit gebied. Toepassen van deze kennis bij de werkzaamheden en besluitvorming aan boord.

Vaardigheden

  • Afwijkingen aan boord opmerken

    Identificeren van afwijkingen aan boord, deze evalueren en passende maatregelen nemen om de normale werking van het schip te herstellen. Controleer alle (veiligheids)systemen op werking. Organiseren van acties die moeten worden ondernomen in het geval van een geïdentificeerd probleem.

  • Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student

    De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Marinecommunicatiesystemen bedienen

    Marinecommunicatiesystemen aan boord bedienen; communiceren met andere schepen of met centra aan het vaste land, bijv. om urgente berichten betreffende veiligheid te verzenden; signaleringen verzenden of ontvangen, enz.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Verschillende soorten schepen onderscheiden

    De verschillende scheepstypen die in het Europese zeevervoer gebruikelijk zijn, herkennen en benoemen; de verschillende kenmerken, constructiedetails en tonnagecapaciteiten van de verschillende schepen kennen en benoemen.

  • Vaarprincipes aanleren

    Leerlingen onderrichten in de theorie en de praktijk van het besturen van een boot, zoals waternavigatie, scheepsknopen maken, het redden van overboord gevallen personen en afmeren.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Vooruitgang van leerlingen volgen

    De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.

Optionele kennis en vaardigheden

internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen helpen bij maritieme reddingsoperaties scheepsnavigatieroutes plannen in lesmateriaal voorzien toezicht houden op de bewegingen van de bemanning middelen voor educatieve doeleinden beheren mechanisch materiaal van schepen gebruiken principes van teamwerk waternavigatietoestellen gebruiken werken met elektronische leeromgevingen zorgen voor de veiligheid van vaartuigen klantendiensten leerproblemen veiligheidsinspecties aan boord uitvoeren meteorologische informatie gebruiken toezicht houden op verplaatsingen van reizigers onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt teamwork tussen studenten aanmoedigen apparatuur aan dek gereedmaken schepen naar dokken leiden klassenmanagement uitvoeren reddingsboten klaarmaken

Source: Sisyphus ODB