Beroep instructeur scheepvaart
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Sociaal / Realistisch
- Sociaal / Artistiek
- Sociaal / Onderzoekend
Kennis
- Gezondheids- en veiligheidsmaatregelen bij transport
- Beoordelingsprocessen
- Geografische gebieden
- Maritiemevervoerstechnologie
- Veiligheidsuitrusting op vaartuigen
- Curriculumdoelstellingen
- Wereldwijd maritiem nood- en veiligheidssysteem
- Internationale voorschriften om aanvaringen op zee te voorkomen
Vaardigheden
- Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen
- Vaarprincipes aanleren
- Onderwijsstrategieën toepassen
- Afwijkingen aan boord opmerken
- Marinecommunicatiesystemen bedienen
- Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
- Studenten bijstaan bij het leren
- Veiligheid van studenten garanderen
- Constructieve kritiek geven
- Lesinhoud voorbereiden
- Vooruitgang van studenten volgen
- Verschillende soorten schepen onderscheiden
- Studenten beoordelen
Optionele kennis en vaardigheden
veiligheidsinspecties aan boord uitvoeren toezicht houden op verplaatsingen van reizigers zorgen voor de veiligheid van vaartuigen onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt helpen bij maritieme reddingsoperaties in lesmateriaal voorzien leerproblemen internationaal verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen reddingsboten klaarmaken klantendiensten principes van teamwerk middelen voor educatieve doeleinden beheren apparatuur aan dek gereedmaken werken met elektronische leeromgevingen waternavigatietoestellen gebruiken klassenmanagement uitvoeren mechanisch materiaal van schepen gebruiken meteorologische informatie gebruiken schepen naar dokken leiden teamwork tussen studenten aanmoedigen toezicht houden op de bewegingen van de bemanning scheepsnavigatieroutes plannenLoopbaanperspectief
Het beroep instructeur scheepvaart behoort tot de beroepsgroep Docenten beroepsgerichte vakken secundair onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 500 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 6600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 7100 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | laag |