Beroep ICT-technicus
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
ICT-technicus: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Inkoop van ICT-netwerkapparatuur
Het productaanbod van aanbieders van netwerkapparatuur en methoden voor selectie en aanschaf van de apparatuur.
- ICT-netwerkhardware
De ICT-netwerkapparatuur of computernetwerkapparaten, zoals UPS-systemen, elektrische systemen, netwerkfaciliteiten en gestructureerde bekabelingssystemen.
- ICT-netwerkroutering
De processen en technieken voor het kiezen van de beste routes binnen een ICT-netwerk waarlangs een pakket kan worden verzonden.
- Gedistribueerde directory information services
De directoryservices die het netwerkbeheer van beveiligingsfaciliteiten, faciliteiten voor gebruikersgegevens en verspreide faciliteiten automatiseren en toegang bieden tot informatie in de directory van een computersysteem.
- Beperkingen van ICT-netwerkkabels
De beperkingen, zoals afstandsbeperkingen en weerstand van soorten kabels, zoals glasvezelkabel, coaxkabel en ethernetkabel die worden gebruikt voor het totstandbrengen van netwerken.
Vaardigheden
- ICT-herstelsystemen ten uitvoer brengen
Creëren, beheren en ten uitvoer brengen van een ICT-systeemherstelplan in geval van een crisis om informatie op te halen en het gebruik van het systeem te herstellen.
- E-mailhostingservice beheren
Toezicht houden op de dagelijkse werking van een privé-e-mailplatform door het onderhouden en verfijnen van geleverde diensten, zoals spam- en virusbescherming, het blokkeren van advertenties, herontwerpen van websites en optimalisatie van zoekmachines.
- ICT-apparaten repareren
ICT-gerelateerde apparatuur zoals laptops, desktops, tablets, mobiele apparatuur, communicatieapparatuur, printers en andere computergerelateerde randapparatuur onderhouden en repareren. Defecten en storingen opsporen en, indien nodig, delen vervangen.
- ICT-systeem onderhouden
Systeem- en netwerkbewakingstechnieken selecteren en toepassen. Operationele problemen identificeren en oplossen. Ervoor zorgen dat de mogelijkheden en efficiëntie van het systeem overeenkomen met de bedrijfsspecificaties.
- ICT-problemen oplossen
Problemen met servers, desktops, printers, netwerken en toegang op afstand vaststellen en acties uitvoeren die de problemen oplossen.
- Productkennis bijhouden
De meest recente informatie verzamelen over de ontwikkelingen met betrekking tot de bestaande of ondersteunde producten, methoden of technieken.
- ICT-systeem beheren
De behandeling van onderdelen van het ICT-systeem door het handhaven van de configuratie, het beheer van de gebruikers, het controleren van het gebruik van hulpbronnen, het uitvoeren van back-ups en het installeren van hardware of software om aan de gestelde eisen te voldoen.
- Reparatiehandleidingen gebruiken
De informatie, zoals periodieke onderhoudskaarten, stapsgewijze reparatie-instructies, informatie en revisieprocedures voor routine-onderhoud en reparaties toepassen.
- ICT-server onderhouden
Diagnosticeren en elimineren van hardwarefouten door reparatie of vervanging. Nemen van preventieve maatregelen, prestaties beoordelen, software updaten, toegankelijkheid beoordelen.
- Precisie-instrumenten gebruiken
Gebruikmaken van elektronische, mechanische, elektrische of optische precisie-instrumenten voor precisiewerk.
- Back-ups maken
Back-upprocedures implementeren om een back-up te maken van gegevens en systemen om een permanente en betrouwbare werking van het systeem te garanderen. Uitvoeren van gegevensback-ups om informatie te beveiligen door deze te kopiëren en te archiveren om de integriteit te waarborgen tijdens de systeemintegratie en na het optreden van gegevensverlies.
- Bedrijfstelefooncentrale bedienen
Een bedrijfscentrale (Private Branch Exchange, PBX) bedienen, een telecommunicatiesysteem binnen een organisatie die gesprekken tussen gebruikers op lokale lijnen doorschakelt. Tegelijkertijd biedt het systeem alle gebruikers de mogelijkheid om externe telefoonlijnen te delen.
- Firewallregels definiëren
Regels vaststellen voor een reeks componenten die gericht zijn op het beperken van de toegang tussen groepen van netwerken of een bepaald netwerk en het internet.
Optionele kennis en vaardigheden
sap r3 typescript prolog gebruikersvereisten voor ict-systemen pascal ict-versleuteling common lisp python ict-systeemprogrammering ict-systemen configureren groovy haskell perl software voor toegangscontrole gebruiken microsoft visual c++ java c++ servicegericht modelleren vbscript r ict-markt hybride model assembly php uitbestedingsmodel scala cisco asp.net gevolgen van ict-veroudering beheren smalltalk sas language ajax c# scratch matlab objective-c computerprogrammering swift cobol openbronmodel ml openedge advanced business language takenschema's beheren ruby technische documentatie aanleveren coffeescript erlang oplossingen voor problemen creëren abap apl verschillende communicatiekanalen gebruiken ict-communicatieprotocollen visual basic lisp systeemdenken ict-foutopsporing saas-model javascriptLoopbaanperspectief
Het beroep ICT-technicus behoort tot de beroepsgroep Gebruikersondersteuning ICT. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3800 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 3300 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 7100 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | hoog |
Source: Sisyphus ODB