Beroep ict operations manager
Ict operations manager: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Vernieuwingsprocessen
Technieken, modellen, methoden en strategieën die bijdragen aan de bevordering van innovatiegerichte ontwikkelingen.
Vaardigheden
- Toezicht houden op kwaliteitscontroles
De kwaliteit van de geleverde goederen of diensten controleren en waarborgen door toe te zien op het feit dat alle productiefactoren voldoen aan de kwaliteitseisen. Toezicht houden op productinspecties en tests.
- Wijzigingen in ICT-systemen beheren
Systeemwijzigingen en -upgrades plannen, uitvoeren en monitoren. Oudere systeemversies behouden. Indien nodig terugkeren naar een veilige oudere systeemversie.
- Relaties met leveranciers onderhouden
Een duurzame en betekenisvolle relatie met leveranciers en dienstverleners opbouwen om een positieve, winstgevende en duurzame samenwerking, en contractonderhandelingen tot stand te brengen.
- Bedrijfsprocessen verbeteren
Het optimaliseren van de activiteiten van een organisatie met het oog op efficiëntie. Bestaande zakelijke activiteiten analyseren en aanpassen om nieuwe doelstellingen te formuleren en nieuwe doelstellingen te bereiken.
- Projectbeheer uitvoeren
Het beheren en plannen van verschillende middelen, zoals personeel, budget, deadline, resultaten en kwaliteit die nodig zijn voor een specifiek project, en het bewaken van de voortgang van het project om een specifiek doel binnen een bepaalde tijd en budget te bereiken.
- Verschillende communicatiekanalen gebruiken
Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.
- Processen ontwerpen
De workflow en de benodigde middelen voor een bepaald proces in kaart te brengen, met gebruikmaking van diverse instrumenten zoals processimulatiesoftware, stroomdiagrammen en schaalmodellen.
- Leiding geven aan personeel
Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.
- ICT-ticketsysteem gebruiken
Een gespecialiseerd systeem gebruiken om de registratie, verwerking en oplossing van problemen in een organisatie te volgen door aan elk van deze kwesties een ticket toe te wijzen, inputs van de betrokken personen te registreren, wijzigingen te volgen en de status van het ticket weer te geven totdat dit is voltooid.
- ICT-werkstroom ontwikkelen
Binnen een organisatie herhaalbare patronen van ICT-activiteiten ontwikkelen, die de systematische verwerking van producten, informatieprocessen en diensten in de hele productie bevorderen.
- Aandacht besteden aan de kwaliteit van ICT-systemen
Zorgen voor correcte verrichtingen die volledig beantwoorden aan de specifieke behoeften en resultaten wat betreft de ontwikkeling, integratie, beveiliging en het algemene beheer van ICT-systemen.
- Budgetten beheren
De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.
- Technologiestrategie definiëren
Een algemeen plan opstellen met doelstellingen, praktijken, beginselen en tactieken met betrekking tot het gebruik van technologieën binnen een organisatie en de middelen beschrijven om de doelstellingen te bereiken.
- Werknemers opleiden
Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.
- Kernprestatie-indicatoren volgen
De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.
Optionele kennis en vaardigheden
uitbestedingsstrategie technologische activiteiten coördineren voldoen aan wettelijke bepalingen engineeringprocessen organisatorische technieken gebruiken kwaliteitsmodellen voor ict-processen inkoopactiviteiten beheren levenscyclus van systeemontwikkeling softwareonderdeelbibliotheken ict-risicobeheer ten uitvoer brengen insourcestrategie leveranciers van hardwareonderelen crowdsourcing-strategie kosten-batenanalyserapporten verstrekken informatienormen ontwikkelen leveranciers van softwareonderelen personeel aanwerven contracten beheren contractenrecht hardwarecomponentenLoopbaanperspectief
Het beroep ict operations manager behoort tot de beroepsgroep Managers ICT. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 3400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 4300 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | erg hoog |
Source: Sisyphus ODB