Beroep ict consultant

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Ict consultant: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • ICT-systeemintegratie

    De beginselen van de integratie van ICT-componenten en -producten uit een aantal bronnen voor de totstandbrenging van een operationeel ICT-systeem, waarbij de interoperabiliteit en de interfaces tussen componenten en het systeem worden gewaarborgd.

  • Wettelijke vereisten voor ict-producten

    De internationale regelgeving met betrekking tot de ontwikkeling en het gebruik van ICT-producten.

  • ICT-verkoopmethodologieën

    De in de ICT-branche gehanteerde werkwijzen voor het promoten en verkopen van producten, diensten of toepassingen, waaronder SPIN Selling, Conceptual Selling en SNAP Selling.

  • Technieken voor visuele presentatie

    De technieken voor visuele weergave en interactie, waaronder histogrammen, strooiingsdiagrammen, 3D-oppervlakdiagrammen, boomdiagrammen en diagrammen met parallelle coördinaten, die kunnen worden gebruikt om abstracte numerieke en niet-numerieke gegevens te presenteren om mensen meer inzicht in deze gegevens te bieden.

Vaardigheden

  • ICT-project beheren

    Het plannen, organiseren, controleren en documenteren van procedures en middelen, zoals menselijk kapitaal, uitrusting en kunde, om binnen specifieke doelstellingen en omvang, binnen bepaalde limieten, zoals omvang, tijd, kwaliteit en budget, te behalen.

  • ICT-systeem analyseren

    Het bestuderen van de activiteiten en de prestaties van informatiesystemen om het gebruik en de zwakke punten ervan te modelleren, de doelstelling, de architectuur en de diensten te specificeren en de operaties en procedures voor de meest doeltreffende uitvoering van deze systemen te ontdekken.

  • Wijzigingen in ICT-systemen beheren

    Systeemwijzigingen en -upgrades plannen, uitvoeren en monitoren. Oudere systeemversies behouden. Indien nodig terugkeren naar een veilige oudere systeemversie.

  • Projectspecificaties creëren

    Het werkplan, de duur, de resultaten, de middelen en de procedures van een project vaststellen om de doelstellingen te bereiken. Projectdoelstellingen, resultaten en implementatiescenario's beschrijven.

  • ICT-adviesdiensten bieden

    Advies geven over passende ICT-oplossingen door alternatieven te kiezen en beslissingen te optimaliseren, daarbij rekening houdend met potentiële risico’s en voordelen voor en de algemene impact op professionele klanten.

  • Technische vereisten vaststellen

    De technische eigenschappen van goederen, materialen, methoden, processen, diensten, systemen, software en functionaliteiten specificeren door de specifieke behoeften vast te stellen waaraan volgens de eisen van de klant moet worden voldaan en op deze behoeften in te spelen.

  • Keuze van ICT-oplossing optimaliseren

    Passende oplossingen op het gebied van ICT kiezen, rekening houdend met de potentiële risico’s, de voordelen en het algemene effect.

  • Op de hoogte blijven van de nieuwste oplossingen voor informatiesystemen

    De meest recente informatie verzamelen over bestaande oplossingen voor informatiesystemen waarin software en hardware evenals netwerkcomponenten zijn geïntegreerd.

  • Contracten beheren

    Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.

  • Klantwensen identificeren

    Technieken en instrumenten, zoals enquêtes, vragenlijsten en ICT-toepassingen, toepassen om gebruikersvereisten van systemen, diensten of producten te bepalen, te analyseren, te documenteren en te beheren.

  • Systeemprestaties bewaken

    Systeembetrouwbaarheid en -prestaties meten voor, tijdens en na de integratie van onderdelen en tijdens de werking en het onderhoud van het systeem. Instrumenten en technieken voor het toezicht op de prestaties kiezen en gebruiken, zoals speciale software.

  • Gebruikersdocumentatie bieden

    De verspreiding van gestructureerde documenten ontwikkelen en organiseren, om mensen te helpen bij het gebruik van een bepaald product of systeem, zoals schriftelijke of visuele informatie over een aanvraagsysteem en het gebruik ervan.

  • ICT-systeemproblemen oplossen

    Potentiële componentstoringen identificeren. Bewaken, documenteren en communiceren over incidenten. De juiste middelen inzetten met een minimale uitval en de juiste diagnostische hulpmiddelen inzetten.

  • Standaardsystemen voor enterprise resource planning beheren

    Het verzamelen, beheren en interpreteren van gegevens die relevant zijn voor ondernemingen met betrekking tot de verzending, de betaling, de voorraad, resources en de productie, met behulp van specifieke software voor het bedrijfsbeheer. Software zoals Microsoft Dynamics, SAP ERP, Oracle ERP.

  • Formele ICT-specificaties verifiëren

    Controleren van de geschiktheid, juistheid en doelmatigheid van het beoogde algoritme of systeem om aan bepaalde formele specificaties te voldoen.

  • Softwarespecificaties analyseren

    Beoordelen van de specificaties van een te ontwikkelen softwareproduct of -systeem door het identificeren van functionele en niet-functionele eisen, beperkingen en mogelijke sets van gebruikssituaties die de interacties tussen de software en de gebruikers illustreren.

Optionele kennis en vaardigheden

taakgegevens bijhouden softwareonderdeelbibliotheken kwaliteitsmodellen voor ict-processen ict-projectbeheermethodologieën flexibel projectbeheer proces voor ict-wijzigingsverzoeken beheren op processen gebaseerd beheer levenscyclus van systeemontwikkeling relaties met klanten onderhouden hardwarecomponenten contact onderhouden met gebruikers om vereisten te verzamelen sober projectbeheer opkomende technologieën behoeften van ict-gebruikers identificeren wetgeving inzake auteursrecht

Loopbaanperspectief

Het beroep ict consultant behoort tot de beroepsgroep Software- en applicatieontwikkelaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202420300  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202413100  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202433400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB