Beroep Ict account manager

ICT account managers bouwen zakelijke relaties op met klanten om de verkoop van hardware, software, telecommunicatie of ICT-diensten te faciliteren. Zij identificeren ook kansen en beheren de inkoop en de levering van producten aan klanten. Zij halen verkoopdoelstellingen en houden de winstgevendheid op peil.

Ict account manager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

  • Boekhoudkundige technieken

    De technieken voor het registreren en samenvatten van zakelijke en financiële transacties en het analyseren, verifiëren en rapporteren van de resultaten.

  • Servicegericht modelleren

    De beginselen en grondbeginselen van op dienstverlening gerichte modellen voor bedrijfs- en softwaresystemen die het ontwerp en de specificatie van op dienstverlening gerichte bedrijfssystemen binnen uiteenlopende architectuurstijlen mogelijk maken, zoals bedrijfsarchitectuur en applicatiearchitectuur.

  • Verkoopargumenten

    Technieken en verkoopmethoden die worden gebruikt om op een overtuigende manier een product of dienst aan te bieden aan klanten en om aan hun verwachtingen en behoeften te voldoen.

  • Kanaalmarketing

    De strategieën en praktijken van afzetkanalen, waarbij producten al dan niet rechtstreeks via partners worden verdeeld om de producten naar de eindverbruiker te brengen.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

Vaardigheden

  • Clientaccountstrategie ontwikkelen

    Strategische doelen en acties ontwikkelen voor toekomstige interactie met een account voor de organisatie.

  • Verkoopopbrengsten maximaliseren

    Maximaliseren van mogelijke verkoopvolumes en vermijden van verliezen door cross-selling, upselling of promotie van aanvullende diensten.

  • Nieuwe zakenkansen identificeren

    Potentiële klanten of producten nastreven om extra omzet te genereren en te zorgen voor groei.

  • Gegevens over de verkoop bijhouden

    Het bijhouden van de activiteiten van de verkoop van producten en diensten, het bijhouden van welke producten en diensten waar ze zijn verkocht en het zo goed mogelijk bijhouden van de klantenadministratie, om verbeteringen in de verkoopafdeling te faciliteren.

  • Software voor het beheer van klantrelaties gebruiken

    Gebruiken van gespecialiseerde software om de interactie van het bedrijf met huidige en toekomstige klanten te beheren. De verkoop, marketing, klantenservice en technische ondersteuning organiseren, automatiseren en op elkaar afstemmen om de gerichte verkoop te verhogen.

  • Contracten beheren

    Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.

  • Ondernemingsbeleid toepassen

    De beginselen en regels voor de de activiteiten en processen van een organisatie toepassen.

  • Analyses van de behoeften van klanten uitvoeren

    De gewoonten en behoeften van klanten en doelgroepen analyseren om nieuwe marketingstrategieën uit te werken en toe te passen en meer goederen op een meer doeltreffende wijze te verkopen.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • Verkoopverslagen opstellen

    Gegevens bijhouden over oproepen en over producten die tijdens een bepaalde periode werden verkocht, zoals gegevens over verkoopvolumes, het aantal nieuwe accounts die gecontacteerd werden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.

  • Klanttevredenheid garanderen

    Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Gegevensanalyses uitvoeren

    Gegevens en statistieken verzamelen voor test- en evaluatiedoeleinden om beweringen en patroonvoorspellingen te genereren, met als doel nuttige informatie te ontdekken in een besluitvormingsproces.

  • Opvolging van klanten implementeren

    Strategieën implementeren die zorgen voor follow-up na de verkoop van de tevredenheid of loyaliteit van de klant ten aanzien van het product of de dienst.

Optionele kennis en vaardigheden

datamining uitvoeren verkoopdoelen stellen verkoopcijfers van producten bestuderen uitbestedingsmodel technologische activiteiten coördineren klantgegevens vastleggen naleving met wettelijke vereisten garanderen hybride model beleidslijnen van de organisatie naleven saas-model verkoopgesprekken houden behoeften van ict-gebruikers identificeren zakenrelaties aangaan openbronmodel rekeningmetrieken voorspellen verkoopdoelstellingen behalen strategische planning implementeren marktonderzoek uitvoeren

Source: Sisyphus ODB