Beroep huishoud(st)er
Huishoudelijke huishoud(st)ers zijn verantwoordelijk voor alle huishoudelijke activiteiten in een particuliere woning. Zij houden toezicht op en voeren taken uit in overeenstemming met de behoeften van de werkgever, zoals koken, schoonmaken en wassen, de zorg voor kinderen en tuinieren. Zij bestellen goederen en zijn verantwoordelijk voor de toegewezen uitgaven. Huishoudelijke huishoud(st)ers kunnen huishoudpersoneel in grote huishoudens begeleiden en instrueren.
Huishoud(st)er: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Taken huishoud(st)er
- Organiseren van een privéhuishouden
- Huishoudelijke taken uitvoeren
- Ondersteunend personeel begeleiden
- Voorraden op peil houden
Gerelateerde beroepen huishouden
- Butler
- Handwasser of perser
- Hoofd afdeling schoonmaak, facilitaire diensten
- Huishoudelijke hulp
- Leidinggevende medewerkers huishoudelijke dienst
- Medewerker huishoudelijke dienst in hotels, kantoren of andere instellingen
- Toiletjuffrouw
Kennis
- Schoonmaaktechnieken
Verschillende technieken en instrumenten die worden gebruikt om verschillende soorten oppervlakken te reinigen en zo tot een bepaalde mate van netheid te komen, zoals vegen, stofzuigen, ontvetten en nat reinigen.
Vaardigheden
- Schoonmaakmateriaal onderhouden
De uitrusting en het materiaal dat voor schoonmaak werd gebruikt reinigen en in goede staat bewaren.
- Voorraad van schoonmaakmateriaal bijhouden
De voorraad schoonmaakmateriaal bijhouden, nieuw materiaal bestellen wanneer de voorraad op is en het gebruik ervan nauwlettend te volgen om een constante voorraad aan te houden.
- Toezicht houden op de keukenbenodigdheden
Toezicht houden op het niveau van de in de keuken gebruikte voorraden. Rapporteren aan de bevoegde persoon.
- Met chemische reinigingsmiddelen werken
Zorg voor een correcte behandeling, opslag en verwijdering van chemische reinigingsmiddelen overeenkomstig de voorschriften.
- Ergonomisch werken
Ergonomische principes toepassen voor de organisatie van de werkplek en bij het manueel hanteren van uitrustingen en materialen.
- Was doen
Wassen of schoonmaken met de hand of met behulp van een wasmachine.
- Goederen bestellen
Producten bestellen bij relevante leveranciers om te beschikken over aantrekkelijke en winstgevende producten voor verkoop.
- Kamers schoonmaken
Kamers schoonmaken door glazen en ramen te reinigen, het meubilair te polijsten, de tapijten te stofzuigen, harde vloeren te schrobben, en de afval te verwijderen.
- Afstoffen
Stof van meubelen, jaloezieën en vensterbanken verwijderen, met behulp van speciale stofdoeken of handreinigingsartikelen.
- Behoeften van klanten identificeren
Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.
- Prioriteit geven aan taken
Taken organiseren volgens hun prioriteit.
- Normen voor persoonlijke hygiëne handhaven
De onberispelijke normen voor persoonlijke hygiëne in stand houden en zorgen voor een net voorkomen.
- Toezicht houden op het schoonmaken
Toezicht houden op de dagelijkse dienstverlening en het schoonmaken van de kamers en de openbare ruimten om de continuïteit van de exploitatie te waarborgen.
- Bedden opmaken
Lakens verversen, matrassen omdraaien, kussens opschudden en kussens vervangen.
- Beheersing van uitgaven
Een doeltreffende kostenbewaking uitvoeren en handhaven met aandacht voor efficiëntie, verspilling, overuren en personeel. Excessen evalueren en streven naar efficiëntie en productiviteit.
- Boodschappen doen
De aankoop van ingrediënten, producten en instrumenten die nodig zijn voor dagelijkse huishoudelijke activiteiten.
- Keukenbenodigdheden bewaren
Geleverde keukenbenodigdheden voor toekomstig gebruik veilig en hygiënisch houden volgens de richtlijnen.
- Stoffen strijken
Persen en strijken van het product om vorm te geven aan stoffen of deze plat te maken, voor hun definitieve afgewerkte uiterlijk. Strijk met de hand of met stoompersen.
- Oppervlakken stofzuigen
Gebruik maken van een stofzuiger om stof en kleine deeltjes uit vloeren, lakens, tapijten of meubelen te verwijderen.
- Klanten tevredenstellen
Communiceren met klanten en ze zich tevreden laten voelen.
- Oppervlakken schoonmaken
De oppervlakken overeenkomstig de sanitaire normen ontsmetten.
Optionele kennis en vaardigheden
leiding geven aan personeel schoonmaakactiviteiten buitenshuis uitvoeren schriftelijke instructies volgen afwassen hondenuitlaatdiensten bieden klanten met bijzondere behoeften assisteren schoonmaakwerkzaamheden beheren welzijn van kinderen ondersteunen instructies aan medewerkers geven kooktechnieken gebruiken huishoudlinnen wassen huishoudelijke vaardigheden aanleren linnengoed beheren religieuze culturele diëten en voedselvoorschriften voor allergieën kinderen helpen met huiswerk post ophalen toezien op onderhoudswerk de wijnkelder beheren toezicht houden op kinderen gasten begroeten mensenrechten promoten zorgen voor ouderen gazononderhoud speciale evenementen organiseren dranken serveren klein onderhoud controleren berichten aan mensen doorgeven afval verwijderen tafelzilver poetsen voedselbereidingstechnieken toepassen eten op tafel serveren voldoen aan de fundamentele fysieke behoeften van kinderen tuingereedschap onderhouden huisdieren eten geven communiceren met jongeren glazen oppervlakken reinigenSource: Sisyphus ODB