Beroep hoofdconducteur

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Hoofdconducteur: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Treinroutes

    Kennis hebben van de hoofdroutes van treinen en snel naar relevante informatie zoeken om de vragen van de klant te beantwoorden. Advies geven over mogelijke kortere wegen en routeopties.

  • Regelgeving inzake trambanen

    Ken de voorschriften betreffende trambanen en pas deze voorschriften toe bij de dagelijkse tramvervoersoperaties. Zorg ervoor dat aan de normen wordt voldaan met betrekking tot het waarborgen van het welzijn van de passagiers en de trammaatschappij.

  • Regelgeving inzake passagiersvervoer

    Kennis van conventies en regelingen voor het vervoer van passagiers.

  • Kaderwetgeving inzake spoorwegen

    Kennis van de kaderwetgeving op het gebied van het spoorvervoer en deze toepassen waar de eisen voor de spoorwegen in de EU zijn vastgesteld. Kennis van de wetgeving die van toepassing is op het gebied van grensoverschrijdend goederenvervoer.

Vaardigheden

  • Kleine betalingen afhandelen

    Kleine bedragen voor kleine uitgaven en voor transacties die nodig zijn voor de dagelijkse leiding van een bedrijf afhandelen.

  • Informatie verstrekken aan reizigers

    Passagiers op een beleefde en efficiënte manier de juiste informatie verstrekken; de juiste etiquette gebruiken om reizigers met een lichamelijke beperking te helpen.

  • Treinkaartjes verkopen

    Treinkaartjes verkopen, rekening houdend met de beschikbare bestemmingen, dienstregelingen en kortingen. De geldigheid van diverse tickets nauwkeurig controleren.

  • Wagons controleren

    De treinwagons controleren om te zorgen voor netheid voor het begin van de treinreis. Ervoor zorgen dat de (eventuele) diensten aan boord en het vermaak (indien van toepassing) naar behoefte functioneren.

  • Treindienstregelingen controleren

    Ervoor zorgen dat de dienstregeling van de trein wordt gevolgd; treinen mogen het station niet te laat of te vroeg verlaten. Vertrek en aankomst van treinen monitoren en regelen om te voorkomen dat treinen te laat of te vroeg aankomen.

  • Openen en sluiten van treindeuren controleren

    Het openen en sluiten van treindeuren controleren tijdens het stoppen. Veiligheidsmaatregelen garanderen en handhaven voor passagiers die de trein in- en uitstappen. Ervoor zorgen dat de apparatuur, de treindeuren en de bedieningselementen goed functioneren.

  • Reizigers met een handicap helpen

    Gebruiken van passende veiligheidsprocedures voor het bedienen van liften en het beveiligen van rolstoelen en andere hulpmiddelen, terwijl u reizigers met een lichamelijke handicap helpt.

  • Omgaan met stressvolle situaties

    Omgaan met stressvolle situaties op de werkplek door adequate procedures te volgen, rustig en effectief te communiceren en nuchter te blijven bij het nemen van beslissingen.

  • Door reizigers gegeven informatie doorgeven

    De door de passagiers verstrekte informatie doorsturen naar de leidinggevenden. Het interpreteren van de claims van passagiers en de follow-up van de verzoeken.

  • Gedrag van reizigers tijdens noodsituaties onder controle houden

    Weten hoe levensreddende uitrusting in noodsituaties moet worden gebruikt. Bijstand verlenen bij lekkages, botsingen of branden en helpen bij de evacuatie van passagiers. Kennis hebben van crisis- en crowdmanagement en eerste hulp verstrekken aan boord.

  • Zorgen voor het comfort van de reizigers

    Zorg voor de veiligheid en het comfort van de treinreizigers; help passagiers om in en uit de trein te stappen met, indien nodig,gebruik van mechanische hulpmiddelen. Reageren op verzoeken van passagiers en streven naar maximale tevredenheid van de klant.

  • Zorg dragen voor eigendommen van reizigers

    Zorg dragen voor de eigendommen van reizigers; verleen bijstand aan ouderen of reizigers met fysieke problemen door het vervoeren van hun bagage.

  • Communiceren met klanten

    Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.

  • Duidelijk communiceren met reizigers

    Praat duidelijk tijdens mededelingen aan reizigers; deel de informatie met betrekking tot hun route mee. Zorg voor mededelingen aan de passagiers bij het naderen van de voorgeschreven bestemming.

  • Treinkaartjes in rijtuigen controleren

    Controleren van kaartjes en reisdocumenten tijdens het lopen door de rijtuigen tijdens de reis. Tijdens de inspecties de fysieke stabiliteit en de servicegerichtheid in stand houden.

  • Verschillende talen spreken

    Vreemde talen onder de knie krijgen om te kunnen communiceren in een of meer vreemde talen.

  • Spoorcommunicatiesystemen bedienen

    Spoorcommunicatiesystemen bedienen, mededelingen doen via het omroepsysteem of communiceren met de centrale treinadministratie.

  • Elektronische betalingsterminals bedienen

    Elektronische betalingsterminals bedienen voor het innen van betalingen van krediet- of debetkaarten van reizigers.

  • Zorgen voor de implementatie van veilige rijpraktijken

    Principes en normen voor veilig rijden vaststellen bij het personeel. Informatie aan het personeel geven over veilig rijgedrag en ervoor zorgen dat het persoon deze informatie gebruikt bij het uitvoeren van transportactiviteiten.

  • Vragen over treinvervoerdiensten beantwoorden

    Alle eventuele vragen van klanten over treinvervoerdiensten beantwoorden. De conducteur moet over een brede kennis beschikken van tarieven, dienstregelingen, treindiensten, wachtwoorden, webservices, enz.

  • Reizigers bijstaan in noodsituaties

    Treinreizigers bijstaan in noodsituaties, door specifieke procedures te volgen om hun veiligheid te waarborgen; de schade die veroorzaakt kan worden door onvoorziene situaties tot een minimum beperken.

Optionele kennis en vaardigheden

betrouwbaar handelen verschillende communicatiekanalen gebruiken

Loopbaanperspectief

Het beroep hoofdconducteur behoort tot de beroepsgroep Reisbegeleiders. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024500  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20242800  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20243400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  erg laag

Source: Sisyphus ODB