Beroep hoofdambtenaar

Directeuren/managers bij de openbaar bestuur leiden, besturen, controleren en evalueren de uitvoering van het overheidsbeleid. Zij houden toezicht op het personeel en beheren de voor de uitvoering gebruikte middelen en schrijven verslagen over het uitvoeringsproces. Ze communiceren ook met overheidsfunctionarissen en het publiek om hen te informeren over het beleid. Directeuren/managers bij het openbaar bestuur kunnen ook deelnemen aan het ontwerp en de ontwikkeling van overheidsbeleid.

Hoofdambtenaar: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken hoofdambtenaar

  • Plannen, organiseren en coördineren van alle werkzaamheden van een publieke organisatie.
  • Werven van, leiding geven aan, trainen van en toezicht houden op het uitvoerende personeel zodat er efficiënt en volgens beleid gewerkt wordt.
  • Rekening houden met wetgeving en overheidsbeleid.
  • Beheren en coördineren van de boekhouding, budgetten.
  • Vaststellen van doelen voor departementen van de overheid.
  • Samenwerken met andere beleidsverantwoordelijken in coördinatie van activiteiten.
  • Zorgdragen voor een goede dienstverlening, zoals adviseren van overheden en wetgevers, evalueren van uitvoeringsprogramma's en het geven van presentaties over beleidsprogramma's.

Gerelateerde beroepen lokale ambtenarij

  • Ambtenaar bedrijfsvergunningen
  • Ambtenaar bouwvergunningen
  • Ambtenaar uitgifte paspoorten
  • Beleidsmedewerker sociale zekerheid
  • Burgemeester, wethouder
  • Claimbeoordelaar uitkeringsaanvragen
  • Gemeente-ambtenaar
  • Gemeenteraadslid
  • Maatschappelijk werker, bijstandsconsulent

Kennis

  • Begrotingsbeginselen

    Beginselen voor de raming en planning van prognoses voor de bedrijfsactiviteiten, opstellen van regelmatige begroting en verslagen.

  • Wetgevingsprocedures

    De procedures voor het opstellen van wetten en wetgeving, waarin onder meer wordt geregeld welke organisaties en personen hierbij betrokken zijn, op welke wijze wetgeving tot stand komt, hoe voorstellen voor wetgeving worden gedaan en wetgeving wordt geëvalueerd en wat de andere stadia in het wetgevingsproces zijn.

  • Implementatie van overheidsbeleid

    De procedures voor de toepassing van overheidsbeleid op alle niveaus van het openbaar bestuur.

Vaardigheden

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Contacten onderhouden met lokale overheden

    Contact onderhouden en informatie uitwisselen met regionale of lokale overheden.

  • Werkplannen ontwikkelen om problemen op te lossen

    Vermogen om specifieke doelstellingen te ontwikkelen en plannen om prioriteiten te stellen, te organiseren en het werk te verrichten.

  • Oplossingen voor problemen creëren

    Problemen oplossen die zich voordoen bij het plannen, prioriteren, organiseren, faciliteren en evalueren van prestaties. Gebruik maken van systematische verzameling, analyse en synthese van informatie om de huidige praktijk te evalueren en nieuwe inzichten daarover te genereren.

  • Doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen

    Langetermijndoelstellingen en korte- tot kortetermijndoelstellingen plannen door middel van effectieve plannings- en afstemmingsprocessen op middellange termijn.

  • Teamwerk plannen

    Het werkschema van een groep mensen plannen om aan alle deadlines en kwaliteitseisen te voldoen.

  • Werk beheren

    Houdt toezicht op, instrueer en plan de werkzaamheden van de teams of de leden van het team. Stel tijdschema’s op en zorg ervoor dat deze worden nageleefd.

  • Toezicht houden op personeel

    Toezicht houden op de selectie, de opleiding, de prestaties en de motivatie van het personeel.

  • Samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen

    De communicatie en de samenwerking met alle entiteiten en teams in een bepaalde organisatie waarborgen, in overeenstemming met de bedrijfsstrategie.

  • Contacten onderhouden met politici

    Contacten onderhouden met ambtenaren die een belangrijke politieke en wetgevende rol vervullen in regeringen om te zorgen voor productieve communicatie en het opbouwen van betrekkingen.

  • Relaties met overheidsinstellingen onderhouden

    Contacten leggen en onderhouden met collega’s bij verschillende overheidsinstanties.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Tijdschatting maken voor werkzaamheden

    Nauwkeurige berekeningen maken met betrekking tot de tijd die nodig is om toekomstige technische taken uit te voeren op basis van informatie en waarnemingen uit het verleden, of de geschatte duur van individuele taken in een bepaald project plannen.

  • Leiderschap bieden

    Anderen leiden en beïnvloeden om beleidsontwikkeling, belangenbehartiging te bevorderen en bij te dragen, de grenzen en strategie op verschillende niveaus te verleggen.

  • Implementatie van overheidsbeleid beheren

    Beheren van de uitvoering van nieuw overheidsbeleid of wijzigingen in bestaand beleid op nationaal of regionaal niveau en van het personeel dat betrokken is bij de uitvoeringsprocedure.

Optionele kennis en vaardigheden

problemen analyseren met het oog op kansen evenementen organiseren hulp bieden aan nationale burgers rekeningen beheren personeel aanwerven overheidsfinanciën strategisch denken toepassen taakgegevens bijhouden vergaderingen regelen boekhoudkundige technieken publieke presentaties geven zorgen voor transparantie van informatie een professioneel netwerk ontwikkelen publiekrecht beginselen van projectbeheer resourceplanning uitvoeren situatieschetsen schrijven verslagen van bijeenkomsten schrijven projectbeheer uitvoeren

Source: Sisyphus ODB